ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ЕМПАТІЙНИХ ЗДІБНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ МЕДИКІВ У СТРУКТУРІ ЇХ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ

Автор(и)

  • V. Vladymyrova
  • N. Morhun

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2023.1.274736

Ключові слова:

майбутні медики, емпатія, професійна компетентність майбутніх медиків, емпатійні здібності та схильність до емоційного відгуку майбутнього медика, канали емпатії майбутніх медиків

Анотація

Стаття містить виклад результатів теоретичного аналізу та емпіричного дослідження емпатійних здібностей майбутніх медиків у структурі їх професійної компетентності.

Проведено узагальнений теоретичний аналіз ролі емпатії в системі формування професійних компетентностей майбутніх лікарів. Представлено важливу роль спроможності до емоційного відгуку та емоційного включення у стосунках із пацієнтом для ефективності організації терапевтичного процесу.

Описано засади проведеного емпіричного дослідження та інтерпретовано його результати – тенденції вираження схильності майбутніх лікарів до емоційного відгуку та каналів емпатії. За підсумками емпіричного дослідження виявлено тенденцію майбутніх лікарів до підвищеної схильності до проявів емоційного відгуку і емпатії. Зафіксовано їх орієнтацію на прояви раціонального каналу емпатії та здатності до ідентифікації з партнером по взаємодії, установки, яка сприяє проявам емпатії. Аналізовано роль емпатійних здібностей у сукупності професійних компетентностей майбутніх лікарів.

Посилання

Bertram, K. (2016). Strong Correlations between Empathy, Emotional Intelligence, and Personality Traits Among Podiatric Medical Students: A Cross-Sectional Study. Education for Health, 29, 3, 186-194.

Brown, P. A., Slater, M., & Lofters, A. (2019). Personality and Burnout Among Primary Care Physicians: An International Study. Psychology Research and Behavior Management, 12, 169-177.

Danylova, V. V., Kolisnyk, A. M., & Starodub, A. S. (2019). Riven empatii u likariv dytiachykh anesteziolohiv [Level of empathy among pediatric anesthesiologists]. In Advances оf Science: Proceedings of articles the international scientific conference. (p. 55-59). Czech Republic, Karlovy Vary – Ukraine [in Ukrainian].

Hegazi, I., & Wilson, I. (2013). Maintaining Empathy in Medical School: It is Possible. Medical Teacher, 35, 12, 1002-1008.

Igde, F. A., & Sahin, M. K. (2017). Changes in Empathy during Medical Education: An Example from Turkey. Pakistan Journal of Medical Sciences, 33, 5, 1177-1181.

Khademalhosseini, M., Khademalhosseini, Z., & Mahmoodian, F. (2014). Comparison of Empathy Score among Medical Students in Both Basic and Clinical Levels. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism, 2, 2, 88-91.

Shevchenko, O. M., & Vladymyrova, V. I. (2020). Profesiino vazhlyvi yakosti studentiv-medykiv iz riznoiu samootsinkoiu [Professionally important qualities of medical students with different self-esteem]. Psihologіja і osobistіst [Psychology and personality], 2, 166-176 [in Ukrainian].

Sulzer, S. H., Feinstein, N. W., & Wendland, C. L. (2016). Assessing Empathy Development in Medical Education: A Systematic Review. Medical Education, 50, 3, 300-310.

Tariq, N., Tayyab, A., & Jaffery, T. (2018). Differences in Empathy Levels of Medical Students Based on Gender, Year of Medical School and Career Choice. Journal of the College of Physicians and Surgeons Pakistan, 28, 4, 310-313.

Weilenmann, S. (2018). Emotion Transfer, Emotion Regulation, and Empathy-Related Processes in Physician-Patient Interactions and their Association with Physician Well-Being: A Theoretical Model. Frontiers in Psychiatry, 9, 389.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-13

Номер

Розділ

ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ ТА ПРИКЛАДНІ ДОСЛІДЖЕННЯ