ЧИННИКИ ПРОЯВУ КІБЕРБУЛІНГУ В ПІДЛІТКОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ: ТЕОРЕТИЧНИЙ ОГЛЯД

Автор(и)

  • I. Titov
  • V. Lavrinenko

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2022.2.265500

Ключові слова:

кібербулінг, агресивна поведінка, віртуальне середовище, чинники кібербулінгу, наслідки кібербулінгу, досвід агресивного поводження як чинник булінгу, установки до проявів булінгу

Анотація

Стаття містить аналіз результатів теоретичного аналізу специфіки чинників кібербулінгу в підлітковому середовищі та його наслідків для психологічного благополуччя представників цього віку. Визначено теоретичні рамки розуміння поняття кібербулінгу, поєднання тенденції агресивно поведінки та специфіки віртуального середовища у даному феномені. Проаналізовано результати досліджень, що відображають зв’язки кібербулінгу з негативними явищами емоційної сфери, схильністю до суїцидальної поведінки, попередніми установками на агресію, поведінковими порушеннями та соматичними феноменами. Виявлені закономірності віку, статі та наявності досвіду участі в ситуаціях булінгу як чинників кібербулінгу для підлітків.

Посилання

Bauman, S. (2010). Cyberbullying in a rural intermediate school: an exploratory study. J Early Adolesc, 30(6), 803-833.

Beckman, L., Hagquist, C., & Hellström, L. (2012). Does the association with psychosomatic health problems differ between cyberbullying and traditional bullying? Emotional and Behavioural Difficulties, 17(3–4), 421-434.

Bonanno, R. A., & Hymel, S. (2013). Cyber bullying and internalizing difficulties: above and beyond the impact of traditional forms of bullying. J Youth Adolesc, 42(5), 685-697.

Brenner, S. W., & Rehberg, M. (2009). ‘‘Kiddie Crime’’? The utility of criminal law. First amendment law review, 8, 1-85.

Burton, K. A., Florell, D., & Wygant, D. B. (2013). The role of peer attachment and normative beliefs about aggression on traditional bullying and cyberbullying. Psychol Sch, 50(2), 103-115.

Campbell, M. A. (2005). Cyber bullying: an old problem in a new guise? Australian Journal of Guidance and Counselling, 15 (1), 68-76.

Campbell, M. A., Spears, B., Slee, P., Butler, D. A., & Kift, S. M. (2012). Victims’ perceptions of traditional and cyberbullying, and the psychosocial correlates of their victimisation. Emotional and Behavioural Difficulties, 17(3–4), 389-401.

Campbell, M. A., Slee, P. T., Spears, B., Butler, D., & Kift, S. (2013). Do cyberbullies suffer too? Cyberbullies’ perceptions of the harm they cause to others and to their own mental health. Sch Psychol Int, 34(6), 613-629.

Finkelhor, D., Mitchell, K. J., & Wolak, J. (2000). Online Victimization: A Report on the Nation’s Youth. Washington, DC: National Center for Missing and Exploited Children.

Kowalski, R. M., & Limber, S. P. (2013). Psychological, physical, and academic correlates of cyberbullying and traditional bullying. J Adolesc Health, 53 (Suppl 1), 13-20.

Langos, C. (2012). Cyberbullying: The Challenge to define. Cyberpsychology, behavior, and social networking, 15, 6, 285-289.

Li, Q. (2006). Cyberbullying in schools: A research of gender differences. School Psychology International, 27, 157-170. DOI: 10.1177/0143034306064547.

Monks, C., & Smith, P. (2006). Definitions of bullying: age differences in understanding of the term, and the role of experience. British Journal of Development Psychology, 24, 801-821.

Nixon, S. L. (2014). Current perspectives: the impact of cyberbullying on adolescent health. Adolescent Health, Medicine and Therapeutics, 5, 143-178.

Olweus, D. (1980). Familial and temperamental determinants of aggressive behavior in adolescent boys: a causal analysis. Developmental Psychology, 16, 644-660.

Ortega, R., Elipe, P., Mora-Merchán, J.A, et al. (2012). The emotional impact of bullying and cyberbullying on victims: a European cross-national study. Aggress Behav, 38(5), 342-356.

Patchin, J.W., & Hinduja, S. (2008). Bullying Beyond the School Yard. Corwin Press: California.

Perren, S., Dooley, J., Shaw, T., & Cross, D. (2010). Bullying in school and cyberspace: associations with depressive symptoms in Swiss and Australian adolescents. Child Adolesc Psychiatry Ment Health, 4, 28.

Randa, R. (2013). The influence of the cyber-social environment on fear of victimization: cyberbullying and school. Security Journal, 26(4), 331-348.

Raskauskas, J., & Stoltz, A. D. (2007). Involvement in traditional and electronic bullying among adolescents. Dev Psychol, 43(3), 564-575.

Schenk, A. M., & Fremouw, W. J. (2012). Prevalence, psychological impact, and coping of cyberbully victims among college students. J Sch Violence, 11(1), 21-37.

Slonje, R., & Smith, P. K. (2008). Cyberbullying: another main type of bullying? Scand J Psychol, 49(2), 147-154.

Smith, P. K., del Barrio, C., & Tokunaga, R. (2013). Definitions of cyberbullying: how useful are the terms? In: Bauman S, Cross D, Walker J, editors. Principles of Cyberbullying Research: Definitions, Measures, and Methodology. (p. 26-45). New York: Routledge.

Sourander, A., Brunstein Komek, A., Ikonen, M., et al. (2010). Psychosocial risk factors associated with cyberbullying among adolescents: a population-based study. Arch Gen Psychiatry, 67(7), 720-728.

Suler, J. (2004). The online disinhibition effect. Cyberpsychol Behav, 7(3), 321-326.

Werner, N. E., Nixon, & C. L. (2005). Normative beliefs and relational aggression: an investigation of the cognitive bases of adolescent aggressive behavior. J Youth Adolesc, 34(3), 229-243.

Wigderson, S., & Lynch, M. (2013). Cyber- and traditional peer victimization: unique relationships with adolescent well-being. Psychol Violence, 3(4), 297-309.

Wong, D.S.W., Chan, H.C.O., & Cheng, C.H.K. (2014). Cyberbullying perpetration and victimization among adolescents in Hong Kong. Child Youth Serv Rev, 36, 133-140.

Ybarra, M..L, Mitchell, K.J., Wolak, J., & Finkelhor, D. (2006). Examining characteristics and associated distress related to Internet harassment: findings from the Second Youth Internet Safety Survey. Pediatrics, 118(4), e1169–e1177.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-06

Як цитувати

Titov, I., & Lavrinenko, V. (2022). ЧИННИКИ ПРОЯВУ КІБЕРБУЛІНГУ В ПІДЛІТКОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ: ТЕОРЕТИЧНИЙ ОГЛЯД. Психологія і особистість, (2), 211–224. https://doi.org/10.33989/2226-4078.2022.2.265500

Номер

Розділ

ОСОБИСТІСТЬ У ВІРТУАЛЬНОМУ ПРОСТОРІ