МЕНТАЛЬНІ ТА ГЕНЕТИЧНІ ЧИННИКИ ЖИТТЄВОГО УСПІХУ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • V. Pomohaibo
  • O. Berezan
  • A. Petrushov

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2019.2.177359

Ключові слова:

життєвий успіх, відчуття вищості, загроженість, самоконтроль, здатність до навчання, успадковуваність, навколишнє середовище, генетичні маркери, однонуклеотидні поліморфізми

Анотація

Одні особи і навіть цілі людські спільноти, попри зовсім не перспективне соціальне походження, піднімаються у житті на значну суспільну висоту, а інші, такі самі, взагалі нічого не досягають. Дослідження продемонстрували, що найбільш успішнішими спільнотами США, попри незначну частку їх у населенні країни, є євреї, індійці, китайці, нігерійці, кубинці, іранці, ліванці та мормони. Виявлено, що ці спільноти характеризуються цілісною сукупністю трьох психологічних ознак – відчуття вищості, загроженості та самоконтролю. Відчуття вищості базується на глибокій внутрішній упевненості у винятковості своєї спільноти порівняно з іншими. Під загроженістю розуміється тривожна невпевненість у своїй суспільній значимості, стурбованість недостатністю результатів своєї діяльності. Самоконтроль означає здатність протистояти різним спокусам, особливо спокусі відмовитися від труднощів та кинути важке завдання замість того, щоб його виконати. Ключовою запорукою успішного життя окремої людини та процвітання суспільства є освіта. Здатність до навчання, як і всі інші складні мінливі ознаки людини, формується під дією певної комбінації генетичних чинників та умов навколишнього середовища, про що свідчить рівень її успадковуваності, який становить близько 60%. Протягом останніх років у геномі людини виявлено понад 1300 генетичних маркерів здатності до навчання у вигляді однонуклеотидних поліморфізмів, які розкидані переважно по некодуючим ділянкам ДНК. Ми пропонуємо використати виявлені засади досягнення освітнього та життєвого успіху у процесі реформування української освіти.

Посилання

Baumeister, R. F., & Tierney, J. (2011). Willpower: Rediscovering the greatest human strength. NY: Penguin Press.

Belsky, D. W., Moffitt, T. E., Corcoran, D. L., Domingue, B., Harrington, H.-L. Hogan, S… Caspi, A. (2016). The genetics of success: How single-nucleotide polymorphisms associated with educational attainment relate to life-course development. Psychol. Sci., 27(7), 957-997.

Best Countries for Education (2019). USNews. Retrieved from https://www.usnews.com/news/best-countries/best-education

Chua, A., & Rubenfeld, J. (2015). The triple package: How three unlikely traits explain the rise and fall of cultural groups in America. NY: The Penguin Press.

Conley, D., Domingue, B. W., Cesarini, D., Dawes, Ch., Rietveld, C. A., & Boardman, J. D. (2015). Is the effect of parental education on offspring biased or moderated by genotype. Sociological Science, 2, 82-105.

Domingue, B. W. Belsky, D. W., Conley, D., Harris, K. M., & Boardman, J. D. (2015). Polygenic influence on educational attainment. AERA Open, 1(3), 1-13.

Duckworth, A. L., Peterson, Ch., Matthews, M. D., & Kelly, D. (2007). Grit: Perseverance and passion for long-term goals. J. Pers. Soc. Psychol., 92(6), 1087-1110.

Duckworth, A. L. (2011). The significance of self-control. PNAS, 108(7), 2639-2640.

Duckworth, A. L., Quinn, P. D., & Tsukayama, E. (2012). What no child left behind leaves behind: The roles of IQ and self-control in predicting standardized achievement test scores and report card grades. J Educ Psychol., 104(2), 439-451.

Dudbridge, F. (2013). Power and predictive accuracy of polygenic risk scores. PLoS Genetics, 9(3), art. e1003348.

Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. NY: Random House.

GWAS Catalog. (2019). The NHGRI-EBI Catalog of published genome-wide association studies. Retrieved from https://www.ebi.ac.uk/gwas/search?query=.

Halvorson, H. G. (2011). Succeed: How we can reach our goals. NY: Hudson Street Press.

Human Gene Database. (2019). Retrieved from: http://www.genecards.org/

Kang H. J., Kawasawa Y. I., Cheng F., Zhu Y., Xu X., Li M… Sestan N. (2011). Spatio-temporal transcriptome of the human brain. Nature, 478(7370), 483-489.

Kaufmann, E. P. (Еd.). (2004). Rethinking Ethnicity: Majority groups and dominant minorities. London: Routledge.

Krapohl, E., Rimfeld, K., Shakeshaft, N. G., Trzaskowski, M., McMillan, A., Pingault, J. B… Plomin, R. (2014). The high heritability of educational achievement reflects many genetically influenced traits, not just intelligence. Proc. Natl Acad. Sci. USA, 111(42), 15273-15278.

Lee, J. J., Wedow, R., Okbay, A., Kong, E., Maghzian, O., Zacher M... Cesarini, D. (2018). Gene discovery and polygenic prediction from a genome-wide association study of educational attainment in 1.1 million individuals. Nature Genetics, 50(8), 1112-1121.

McGonigal, K. (2012). The willpower instinct: How self-control works, why it matters, and what you can do to get more of it. N.Y.: Avery.

Muraven, M., Baumeister, R. F., & Tice, D. M. (1999). Longitudinal improvement of self-regulation through practice: building self-control through repeated exercise. J. Soc. Psychol., 139(4), 446-457.

Oaten, M., & Cheng, K. (2006a). Improved self-control: The benefits of a regular program of academic study. Basic App. Soc. Psych., 28(1), 1-16.

Oaten, M., & Cheng, K. (2006b). Longitudinal gains in self-regulation from regular physical exercise. Br. J. Health Psychol., 11(4), 717-733.

Okbay, A., Beauchamp, J. P., Fontana, M. A., Lee, J. J., Pers, T. H., Rietveld, C. A… Benjamin D. J. (2016). Genome-wide association study identifies 74 loci associated with educational attainment. Nature, 533(7604), 539-542.

Raghavan, A. (2013). The billionaire’s apprentice: The rise of the Indian-American elite and the fall of the Galleon Hedge Fund. NY, Boston: Business Plus.

Rietveld, C. A., Esko, T., Davies, G., Pers, T. H., Turley, P., Benyamin, B… Koellinger, P.D. (2014). Common genetic variants associated with cognitive performance identified using the proxy-phenotype method. PNAS, USA, 111(38), 13790-13794.

Rietveld, C.A., Medland, S.E., Derringer, J., Yang, J., Esko, T. Martin N.W… Koellinger P.D. (2013). GWAS of 126,559 individuals identifies genetic variants associated with educational attainment. Science, 340(6139), 1467-1471.

Rimfeld, K., Malanchini, M., Krapohl, E., Hannigan, L. J., Dale Ph.S., & Plomin, R. (2018). The stability of educational achievement across school years is largely explained by genetic factors. NPJ Science of Learning, 3, 16.

Rumbaut, R. G. (2006). Children of immigrants and their achievement: The roles of family, acculturation, social class, gender, ethnicity, and school contexts. In R.D. Taylor (Ed.). Addressing the achievement gap: Findings and applications (pp. 23-59). Greenwich, Connecticut: IAP.

Sullivan, B., & Thompson, H. (2013). The plateau effect: getting from stuck to success. NY: Dutton.

Ward, M.E., McMahon, G., St Pourcain, B., Evans, D.M., Rietveld, C.A., Benjamin, D.J… Timpson, N.J. (2014). Genetic variation associated with differential educational attainment in adults has anticipated associations with school performance in children. PLoS ONE, 9(7), art. e100248.

Zeeuw, de, E.L., Beijsterveldt, van, C.E.M., Glasner, T.J., Bartels, M., & Ehli, E.A. (2014). Polygenic scores associated with educational attainment in adults predict educational achievement and ADHD symptoms in children. Am. J. Med. Genet. Part B: Neuropsychiatric Genetics, 165B(6), 510-520.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

КЛІНІКО-БІОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ОСОБИСТІСНИХ РОЗЛАДІВ