ТИПОЛОГІЯ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ОСВІТНІХ ТРАЄКТОРІЙ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

Автор(и)

  • Ya. Sukhenko

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2019.2.177353

Ключові слова:

індивідуальна освітня траєкторія, типологія, спеціалізований семантичний диференціал, картографія, персоналізованість, динамічність, інноваційність

Анотація

У статті представлена типологія індивідуальних освітніх траєкторій педагогічних працівників. Вона розроблена, виходячи з того, що індивідуальна освітня траєкторія характеризується результативно-усвідомленим (сила) та емоційно-оціночним (оцінка, комфорт) компонентами, репрезентативністю (картографічністю), динамічністю, персоналізованістю, інноваційністю. У дослідженні використано спеціалізований семантичний диференціал «Освітня траєкторія», проведено кластерний аналіз на основі інтегральних змінних.

З’ясовано, що власна освітня траєкторія оцінюється педагогічними працівниками як дефіцитарна (13,5%), перехідна (57,6%), профіцитарна (28,9%) та представлена шістьма відповідними типами. Перший тип оцінки та ставлення до ІОТ (13,5%) є дефіцитарним, а педагогічних працівників, які його демонструють, називаємо «освітніми нігілістами». Другий (4,2%) – перехідний, оскільки, з одного боку має місце дефіцит комфорту, інноваційності, динаміки, системного бачення ІОТ, а з іншого – проявляється ресурсність регулятивно-усвідомленого компоненту та персоналізованості; представників даної групи асоціюємо з «незадоволеними виконавцями». Третій (11,3%) – перехідний з позначеною тенденцією до профіцитарності на фоні домінування негативних оцінок за параметрами неперервності та системності, ці люди, так звані, «продуктивні хаотики». Четвертий (17,9%) – перехідний з переважно позитивним ставленням і невикористаним ресурсом у плані активізації інноваційності та персоналізованості, іменуємо їх «втішені рутинери». П’ятий (24,3%) – дефіцитарний в частині цілісного системного бачення ІОТ, відсутності її повної стратегічної «картини» на фоні позитивних оцінок інших структурних компонентів, педагогічні працівники даної групи є «благополучними тактиками». Шостий (28,9%) – профіцитарний, проявляє задоволення власним освітнім шляхом, його результативністю, емоційним комфортом, зручністю, картографічністю, динамічністю, новизною та персоналізованістю; ті, хто його демонструють є «абсолютними позитивістами». Цінність типології полягає не лише у виділених типах оцінки та ставлення до індивідуальної освітньої траєкторії, а й в можливостях з’ясування функціональності кожного типу на шляху реалізації особистісного потенціалу педагогічного працівника, дослідження логіки трансформації та проєктування індивідуальних освітніх траєкторій на теоретичному та емпіричному рівнях.

Посилання

Bіlodіd, I. (Ed.) (1979). Slovnyk ukrainskoi movy [Dictionary of the Ukrainian language]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Dolnicar, S., & Grun, B. (2008). Challenging “factor–cluster segmentation”. Journal of Travel Research, 47(1), 63-71.

Friedman, J. H., & Rubin, J. (1967). On some invariant criteria for grouping data. Journal of the American Statistical Association, 62, 1159-1178.

Jary, D., & Jary, J. (1999). Bolshoi tolkovyi sotciologicheskii slovar (Collins) [Collins dictionary of sociology]. Moscow: Veche [in Russian].

Lushin, P. V. (2016). Neopredelennost i tipy otnosheniia k nei: situatciia psikhologicheskoi pomoshchi [Uncertainty and types of attitude to it: the situation of psychological assistance]. Psihologichne Konsultuvannya i Psihoterapiya [Psychological counseling and psychotherapy], 1(5), 33-40 [in Russian].

Ogurcov, A,. Stepin, V. S., Guseinov, A. A., & Semigin G. Iu. (Eds.) (2010). Novaja filosofskaja jenkciklopedija [New Philosophical Encyclopedia]. Moscow: Mysl [in Russian].

Palіj, A. (2010). Dyferentsialna psykholohiia [Differential psychology]. Kyiv : Akademvidav [in Ukrainian].

Shinkaruk, V., Ozadovska L. V.,& Polishchuk N. P. (Eds.). (2002.) Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical Encyclopedic Dictionary]. Kyiv: Abris [in Ukrainian].

Suhenko, Ja. (2018). Semantychnyi dyferentsial dlia otsinky osvitnoi traiektorii osobystosti [Semantic Differential for Evaluation of Educational Pathway of Personality]. Psycholinguistics [Psycholinguistics], 24(1), 320-342 [in Ukrainian].

Suhenko, Ja. (2019). Indyvidualni osvitni traiektorii pedahohichnykh pratsivnykiv ta uchniv: systemnyi vymir fenomenu [Personal educational pathways of educators and students: systemic measurement of the phenomenon]. Psykholohichnyi chasopys : zb. nauk. prats [Psychological Journal: Scientific Review], 5(6), 121-129 [in Ukrainian].

Tatarova, G. (2004). Osnovy tipologicheskogo analiza v sociologicheskih issledovanijah. Moskva: Izdatel’skij dom “Novyj uchebnik” [in Russian].

Zakon “Pro osvitu” [The Law “On Education”] (2017). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Як цитувати

Sukhenko, Y. (2019). ТИПОЛОГІЯ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ОСВІТНІХ ТРАЄКТОРІЙ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ. Психологія і особистість, (2), 132–147. https://doi.org/10.33989/2226-4078.2019.2.177353

Номер

Розділ

ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ ТА ПРИКЛАДНІ ДОСЛІДЖЕННЯ