Сучасні вектори дослідження емоційного інтелекту особистості

Автор(и)

  • Ye. Karpenko

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2019.1.163982

Ключові слова:

особистість, емоційний інтелект, життєздійснення, розуміння, інтерпретація, дискурс, організмічне чуття, емоційна компетентність

Анотація

У статті здійснено теоретичний аналіз сучасних підходів до вивчення емоційного інтелекту (EQ) особистості. Встановлено, що класичний погляд на EQ передбачає уявлення про локалізацію емоцій в структурі головного мозку, необхідність їх підпорядкування раціональному мисленню та здебільшого досліджує  функціонування EQ на поведінковому рівні. Згідно з ним емоції виникають внаслідок дії екстра- чи інтернальних стимулів, на які особистість, використовуючи мозкові структури, змушена реагувати. Постнекласичний підхід робить акцент на конструюванні емоцій особистістю, що має неврологічне підґрунтя. Воно полягає в діяльності інтероцептивної і контрольної мереж головного мозку. З'ясовано, що цей підхід чутливіший для експлікації аксіологічного вектору EQ, компоненти якого − організмічне чуття і емоційна компетентність − є механізмами розуміння та інтерпретації відповідно.

Посилання

Barrett, L.F. (2018). Jak narodzhujut'sja emocії: Taєmne zhittja mozku [How emotions are generated: secret life of the brain]. Harkіv : Klub sіmejnogo dozvіllja [in Ukrainian].

Goulman, D. (2018) Emocіjnij іntelekt [Emotional intelligence]. Harkіv : Vіvat [in Ukrainian].

Karikash, V. I. (2008). Pjat' vershin na zhiznennom puti: psihoterapija posredstvom transformacii jekzistencial'noj identichnosti [Five vertices on the way of life: psychotherapy through the transformation of existential identity]. Pozitum Ukraina [Positum Ukraine], 2, 18-20 [in Ukrainian].

Ljengle, A. (2011). Jemocii i jekzistencija [Emotions an existention].

Harkіv : Gumanitarnyj Centr [in Russian].

Nosenko, E.L., Kovriga, N.V. (2003). Emocіjnij іntelekt: konceptualіzacіja fenomenu, osnovnі funkcії : monografіja [Emotional intelligence: the conceptualization of the phenomenon, the main functions: monograph]. Kyiv [in Ukrainian].

Pezeshkian, N. (2007) Trening razreshenija konfliktov. Psihoterapija povsednevnoj zhizni [Conflict resolution training. Psychotherapy of everyday life]. Moskow : Institut pozitivnoj psihoterapii [in Russian].

Psihologija lichnosti: Slovar'-spravochnik (2001). [Psychology of pwesonality. Dictionary-directory]. (Eds.) P. P. Gornostaj, T. M. Titarenko. Kyiv : RUTA [in Russian].

Stepin, V.S. (2000). Teoreticheskoe znanie: Struktura, istoricheskaja jevoljucija [Theoretical knowledge: structure, historical evolution]. Moskow : Progress [in Russian].

Shpak, M. (2011). Emocіjnij іntelekt v kontekstі suchasnih psihologіchnih doslіdzhen' [Emotional intelligence in the context of modern psychological research]. Psihologіja osobistostі [Psychology of personality], 1, 282-288 [in Ukrainian].

Shtajner K. (2016). Jemocional'naja gramotnost': intellekt s serdcem. Rukovodstvo po uluchsheniju lichnyh i professional'nyh otnoshenij [Emotional literacy: intelligence with the heart. Guide for improving personal and professional relationships]. Kyiv :

NVP Interservis [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-05-20

Як цитувати

Karpenko, Y. (2021). Сучасні вектори дослідження емоційного інтелекту особистості. Психологія і особистість, (1), 60–72. https://doi.org/10.33989/2226-4078.2019.1.163982

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЇ ОСОБИСТОСТІ