Агресивна поведінка дітей як передумова підліткового кібербулінгу в мережевому спілкуванні
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4078.2018.2.163860Ключові слова:
мережеве спілкування, підлітки, агресія, кіберагресія, латентна агресія, булінг, кібербулінгАнотація
У статті в контексті психологічного аналізу проблеми агресивної поведінки підлітків у соціальних мережах розкрито особливості підліткового віку, визначено його специфіку в обставинах мережевого спілкування. Розглянуто причини агресивної поведінки підлітків і її вплив на спілкування в соціальних мережах. Уточнено зміст поняття «кібербулінг» як новітньої форми агресії, що передбачає жорстокі дії з метою дошкулити, нашкодити, принизити людину з використанням інформаційно-комунікаційних засобів мобільних телефонів, електронної пошти, соціальних мереж тощо); систематизовано наукові позиції вітчизняних та зарубіжних учених щодо розуміння сутності кібербулінгу в мережевому спілкуванні підлітків. З’ясовано сукупність індивідуальних і соціально-психологічних чинників підліткової агресії та її характерні ознаки при створені проблемних ситуацій щодо кібербулінгу.Посилання
Bandura, A., & Uolters R. (1999). Podrostkovaia ahressyia. Yzuchenye vlyianyia vospytanyia y semeinыkh otnoshenyi [Teenage aggression. Studying the influence of upbringing and family relationships]. Moskva: Aprel-Press; ЭKSMO-Press [in Pussian].
Bozhovych, L. Y. (1998). Lychnost y ee formyrovanye v detskom vozraste [Personality and its formation in childhood]. Moskva: Prosveshchenye [in Pussian].
Vakulich, T. M. (2006). Providni paterny adyktyvnoi povedinky pidlitkiv z Internet- zalezhnistiu [Leading patterns of addictive behavior of adolescents with Internet addiction]. Aktualni problemy psykholohii. Tom. I.: Sotsialna psykholohiia. Orhanizatsiina psykholohiia. Ekonomichna psykholohiia: Zb-k nauk. prats instytutu psykholohii im. H.S. Kostiuka APN Ukrainy (Vol. 18, pp. 100–105). Kyiv: Milenium [in Ukrainian].
Vyhotskyi, L. S. (1984). Sobranye sochynenyi v 6-ty tomakh [Collected works in 6 volumes] (Vol. 4). Moskva [in Pussian].
Dziuba, T. M. (2015). Virtualna ahresiia pidlitkiv: prychyny i naslidky [Virtual aggression for teens: causes and consequences]. Psykholohichna profilaktyka nasyllia i vorozhosti v suspilnomu ta pryvatnomu zhytti: tezy dopovidei uchasnykiv Kruhloho stolu (Ivano-Frankivsk, 5 travnia 2015 roku) (pp. 20-24). Ivano-Frankivsk: Symfoniia forte [in Ukrainian].
Kleiberh, Yu. A. (1997). Sotsyalnыe normы y otklonenyia [Social norms and deviations] [2-e yzd. dop.]. Moskva: Vyr-ha-Press [in Pussian].
Kon, Y. S. (1967). Sotsyolohyia lychnosty [Sociology of personality]. Moskva: Polytyzdat [in Pussian].
Mylkovska-Oleinychak, H. (2001). Sotsyalno-pedahohycheskye faktorы ahressyvnoho povedenyia uchashchykhsia sovremennыkh obrazovatelnыkh uchrezhdenyi na prymere srednykh shkol Polshy [Socio-pedagogical factors of aggressive behavior of students of modern educational institutions on the example of secondary schools of Poland] (Ph.D. diss.). Sankt-Peterburh [in Pussian].
Naidonova, L. A. (2011). Kiber-bulinh abo ahresiia v interneti: sposoby rozpiznannia i zakhyst dytyny [Cyber-bullying or aggression on the Internet: ways to recognize and protect the child]. Metodychni rekomendatsii. Seriia: Na dopomohu vchyteliu (Vol. 4). Kyiv [in Ukrainian].
Osobennosty obshchenyia podrostkov v sotsyalnыkh setiakh [Эlektronnыi resurs] [Features of communication of adolescents in social networks]. Retrieved from http://nsportal.ru/ap/ap/drugoe/2013/04/25/osobennosti- obshcheniya-podrotskov-vsotsialnykh-setyakh
Potashnyk, M., & Moyseev A. (1999). Kak razlychat rezultatы obrazovanyia [How to distinguish the results of education]. Narodnoe obrazovanye, 9, 137.
Pro virtualnu osvitu i sotsializatsiiu v merezhi [About virtual education and socialization in the network]. Retrieved from http://ua.racurs.ua/5-pro-virtualnu-osvitu-i-socializaciu-v- mereji
Semeniuk, L. M. (1991). Psykholohycheskaia sushchnost ahressyvnosty y ee proiavlenye u detei podrostkovoho vozrasta [The psychological essence of aggression and its manifestation in children of adolescence]: metod. rekomendatsyy v pomoshch pedahoham-praktykam. Moskva [in Pussian].
Bandura, A. (1985). Influence of modelss reinforcement contingencies on the acquisition of imitative responses. Journal of Personality & Social Psychology, 1.
Skorny, Z. (1998). Psychologiczna analiza agresywnego zachowania sie II Warszawa Retrieved from http://lubimyczytac.pl/ksiazka/98566/psychologiczna- analiza-agresywnego-zachowania-sie