Етапи та засоби розвинення мовлення у дітей із порушеннями спілкування дошкільного та молодшого шкільного віку
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4078.2018.2.163859Ключові слова:
мовлення, діти, діти із порушенням спілкування, порушення спілкування, відсутність мовлення, викликання мовленняАнотація
У статті розглянуті особливості формування в процесі психолого-педагогічної корекційної роботи вокального мовлення у дітей, що мають порушення спілкування, від повної відсутності мови до розгорнутого мовлення та вміння відстежувати і пояснювати причинно-наслідкові зв’язки. Наведено періодизацію та послідовність формування мовленнєвих навичок та розуміння причинно-наслідкових зв’язків у дітей із порушеннями спілкування, розроблену на підставі тривалого практичного досвіду. Представлено аналіз чинників, що можуть спричиняти вплив на формування вокального мовлення в дитини та практичні рекомендації щодо шляхів формування мовлення та необхідних мовленнєвих навичок у дітей, що мають порушення спілкування та інші вади розвитку дошкільного віку. Зокрема зроблено огляд засобів формування таких необхідних мовленнєвих навичок, як називання предмету, опис, вміння відповідати на питання та ін.Посилання
Avgustova, R. (2014). V nachale bylo slovo [There was a word at the beginnig]. Moscow: Jeterna [in Russian].
Avgustova, R. (2015). Govori! Ty jeto mozhesh’! [Talk! You can do this!]. Moscow: Jeterna [in Russian].
Grinspen S., & Uider, S. (2017). Na ty s autizmom. Ispol’zovanie metodiki Floortime dlja razvitija otnoshenij, obshhenija i myshlenija [Tutoyer with autism. The using of method “Floortime” for the development of attitude, communication and thinking]. Moscow: Terevinf [in Russian].
Єzhova, T. Ye. (2011). Al’ternativna komunіkacіja jak zasіb socіal’noj reabіlіtacії dіtej z obmezhenimi mozhlivostjami zhittєdіjal’nostі [Alternative communication as a tool of social rehabilitation of children with limited possibilities of vital activity]. Aktual’nі problemi navchannja ta vihovannja ljudej z osoblivimi potrebami : zb. nauk. Prac’ [Actual problems of studying and upbringing of people with special needs: collection of scientific works], 10 (8), 77-84 [in Ukrainian].
Kucenko, T. O. (2013). Vikoristannja dopomіzhnoї al’ternativnoї komunіkacії pri navchannі dіtej z rozladami autichnogo spektra [The use of supporting alternative communication while teaching children with autistic spectrum disorder]. Osvіta osіb z osoblivimi potrebami: shljahi rozbudovi [Education of persons with specific needs: ways of elaboration], 4 (2), 209-218 [in Ukrainian].
Nurieva, L. G. (2006). Razvitie rechi u autichnyh detej. Metodicheskoe posobie i nagljadnye materialy [The development of speaking of autistic children. Methodical hand-book and visual materials]. Moscow: Terevinf [In Russian].
Frost, L., & Bondi, Je. (2011). Sistema al’ternativnoj kommunikacii s pomoshh’ju kartochek (PECS). Rukovodstvo dlja pedagogov [The system of alternative communication by means of cards (PECS). Hand-book for pedagogues]. Moscow: Terevinf [in Russian].
Bowen, C. N., Shillingsburg, M. A., & Carr, J. E. (2012). The effects of the question «What do you want?» on mand training outcomes of children with autism. Journal of Applied Behavior Analysis, 45 (4), 833–838.
Colón, C. L., Ahearn, W. H., Clark, K. M., & Masalsky, J. (2012). The effects of verbal operant training and response interruption and redirection on appropriate and inappropriate vocalizations. Journal of Applied Behavior Analysis, 45 (1), 107–120.
Finn, H. E., Miguel, C. F., & Ahearn W. H. (2012). The emergence of untrained mands and tacts in children with autism. Journal of Applied Behavior Analysis, 45 (2), 265–280.
Fuchtman, R., & Paden, A. (2012). A comparison of intraverbal training procedures for children with autism. Journal of Applied Behavior Analysis, 45 (1), 155–160.
Marchese, N. V., Carr, J. E., LeBlanc, L. A., Rosati, T. C., & Conroy, S. A. (2012). The effects of the question «What is this?» on tact-training outcomes of children with autism. Journal of Applied Behavior Analysis, 45 (3), 539–547.