Дослідження адаптації дітей молодшого шкільного віку із сімей вимушених переселенців
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4078.2018.2.163845Ключові слова:
вимушені переселенці, адаптаційний процес, адаптація, психічна адаптація, дезадаптація, діти із сімей вимушених переселенців, соціально-психологічна адаптація, соціально-психологічна дезадаптаціяАнотація
Статтю присвячено комплексному дослідженню адаптованості дітей із сімей вимушених переселенців до нових соціально-психологічних умов життя. На основі теоретичного аналізу означено зміст поняття «адаптація» та описано основні структурні компоненти даного процесу як окремі системи, що включають у себе: зовнішні умови, ставлення, відносини та зв’язки, внутрішні ресурси особистості. Проаналізовано підходи до визначення поняття «соціальна адаптація», «психологічна дезадаптація», виділені деякі психологічні особливості дезадаптованих особистостей. Представлено результати емпіричного дослідження соціально-психологічної адаптації дітей-переселенців. Подано порівняльний аналіз рівня адаптованості дітей із сімей вимушених переселенців та інших учнів Полтавських шкіл, їх емоційного ставлення до школи як показника адаптованості.Посилання
Aleksandrovs’kij, Ju. A. (1976). Sostojanija psihologicheskoj dezadaptacii i ih kompensacija [The state of psychological maladaptation and it’s compensation], Moscow: Nauka [in Russian].
Andrєєva, G. M., Bogomolova, M. M., & Petrovskaja L. A. (2003). Zarubezhnaja social’naja psihologija XX veka [Foreign social psychology of the twentieth century], Moscow: Aspekt Press [in Russian].
Vygotskij, L. S (1991). Pedagogicheskaja psihologija [Pedagogical psychology], Moscow: Pedagogika [in Russian].
Klochan, Ju. (2007). Koncepcії zarubіzhnih ta radjans’kih uchenih shhodo problemi socіal’noї adaptacії [Concepts of foreign and Soviet scientists on the issue of social adaptation]. Socіal’na pedagogіka : teorіja ta praktika [Social pedagogy: theory and practice], 1, 63–71 [in Ukrainian].
Leont’ev, A. N. (1975). Dejatel’nost’. Soznanie. Lichnost’ [Activity. Consciousness. Personality], Moscow: Politizdat [in Russian].
Miroshnikov, M. P. (1971). Odna iz koncepcij psihicheskogo stressa po dannym zarubezhnyh issledovanij [One of the concepts of mental stress according to foreign studies]. Problemy psihologii sporta [Problems of the psychology of sports], 1, 137–165 [in Russian].
Rubin, B. G., & Kolesnikov, Ju. S. (1968). Student glazami sociologa [A student with the eyes of a sociologist], Rostov-na-Donu: Rost. un-ta [in Russian].
Rubinshtejn, S. L. (2008). Osnovy obshhej psihologii [Fundamentals of General Psychology], St. Petersburg: Piter [in Russian].
Sabanadze, І. O. (1997). Socіal’no-psihologіchnі faktori dezadaptivnostі ta її korekcіja u pіdlіtkіv [Socio-psychological factors of maladaptation and its correction in adolescents], Kyiv [in Ukrainian].
Sardzhveladze, N. I. (1999). Lichnost’ i ee vzaimodejstvie s social’noj sredoj [Personality and its interaction with the social environment]. Tbilisi: Mecniereba [in Russian].
Sedih, K. V., & Lavrіnenko, V. A. (2016). Formuvannja metakognіtivnoї kompetentnostі u praktichnih psihologіv sistemi osvіti [Formation of metacognitive competence in practical psychologists of the education ystem]. Vіsnik Harkіvs’kogo nacіonal’nogo pedagogіchnogo unіversitetu іmenі G. S. Skovorodi. Psihologіja [Scientific Journal of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University], 52, 124–133 [in Ukrainian].
Semichenko, V. A. (2002). Psihologija dejatel’nosti [Psychology of activity], Kyiv [in Russian].
Nalchadzhjan, A. A. (1988). Social’no-psihologicheskaja adaptacija lichnosti. (Formy, mehanizmy i strategii) [Socio-psychological adaptation of personality. (Forms, mechanisms and strategies)], Erevan [in Russian].
Furman, A. V. (2000). Psihodіagnostika osobistіsnoї adaptovanostі vchitelіv і uchnіv [Psychodiagnostics of personal adaptation of teachers and students], Ternopіl’ [in Ukrainian].