Дослідження адаптації дітей молодшого шкільного віку із сімей вимушених переселенців

Автор(и)

  • T. Zozul

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2018.2.163845

Ключові слова:

вимушені переселенці, адаптаційний процес, адаптація, психічна адаптація, дезадаптація, діти із сімей вимушених переселенців, соціально-психологічна адаптація, соціально-психологічна дезадаптація

Анотація

Статтю присвячено комплексному дослідженню адаптованості дітей із сімей вимушених переселенців до нових соціально-психологічних умов життя. На основі теоретичного аналізу означено зміст поняття «адаптація» та описано основні структурні компоненти даного процесу як окремі системи, що включають у себе: зовнішні умови, ставлення, відносини та зв’язки, внутрішні ресурси особистості. Проаналізовано підходи до визначення поняття «соціальна адаптація», «психологічна дезадаптація», виділені деякі психологічні особливості дезадаптованих особистостей. Представлено результати емпіричного дослідження соціально-психологічної адаптації дітей-переселенців. Подано порівняльний аналіз рівня адаптованості дітей із сімей вимушених переселенців та інших учнів Полтавських шкіл, їх емоційного ставлення до школи як показника адаптованості.

Посилання

Aleksandrovs’kij, Ju. A. (1976). Sostojanija psihologicheskoj dezadaptacii i ih kompensacija [The state of psychological maladaptation and it’s compensation], Moscow: Nauka [in Russian].

Andrєєva, G. M., Bogomolova, M. M., & Petrovskaja L. A. (2003). Zarubezhnaja social’naja psihologija XX veka [Foreign social psychology of the twentieth century], Moscow: Aspekt Press [in Russian].

Vygotskij, L. S (1991). Pedagogicheskaja psihologija [Pedagogical psychology], Moscow: Pedagogika [in Russian].

Klochan, Ju. (2007). Koncepcії zarubіzhnih ta radjans’kih uchenih shhodo problemi socіal’noї adaptacії [Concepts of foreign and Soviet scientists on the issue of social adaptation]. Socіal’na pedagogіka : teorіja ta praktika [Social pedagogy: theory and practice], 1, 63–71 [in Ukrainian].

Leont’ev, A. N. (1975). Dejatel’nost’. Soznanie. Lichnost’ [Activity. Consciousness. Personality], Moscow: Politizdat [in Russian].

Miroshnikov, M. P. (1971). Odna iz koncepcij psihicheskogo stressa po dannym zarubezhnyh issledovanij [One of the concepts of mental stress according to foreign studies]. Problemy psihologii sporta [Problems of the psychology of sports], 1, 137–165 [in Russian].

Rubin, B. G., & Kolesnikov, Ju. S. (1968). Student glazami sociologa [A student with the eyes of a sociologist], Rostov-na-Donu: Rost. un-ta [in Russian].

Rubinshtejn, S. L. (2008). Osnovy obshhej psihologii [Fundamentals of General Psychology], St. Petersburg: Piter [in Russian].

Sabanadze, І. O. (1997). Socіal’no-psihologіchnі faktori dezadaptivnostі ta її korekcіja u pіdlіtkіv [Socio-psychological factors of maladaptation and its correction in adolescents], Kyiv [in Ukrainian].

Sardzhveladze, N. I. (1999). Lichnost’ i ee vzaimodejstvie s social’noj sredoj [Personality and its interaction with the social environment]. Tbilisi: Mecniereba [in Russian].

Sedih, K. V., & Lavrіnenko, V. A. (2016). Formuvannja metakognіtivnoї kompetentnostі u praktichnih psihologіv sistemi osvіti [Formation of metacognitive competence in practical psychologists of the education ystem]. Vіsnik Harkіvs’kogo nacіonal’nogo pedagogіchnogo unіversitetu іmenі G. S. Skovorodi. Psihologіja [Scientific Journal of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University], 52, 124–133 [in Ukrainian].

Semichenko, V. A. (2002). Psihologija dejatel’nosti [Psychology of activity], Kyiv [in Russian].

Nalchadzhjan, A. A. (1988). Social’no-psihologicheskaja adaptacija lichnosti. (Formy, mehanizmy i strategii) [Socio-psychological adaptation of personality. (Forms, mechanisms and strategies)], Erevan [in Russian].

Furman, A. V. (2000). Psihodіagnostika osobistіsnoї adaptovanostі vchitelіv і uchnіv [Psychodiagnostics of personal adaptation of teachers and students], Ternopіl’ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Як цитувати

Zozul, T. (2019). Дослідження адаптації дітей молодшого шкільного віку із сімей вимушених переселенців. Психологія і особистість, (2), 85–94. https://doi.org/10.33989/2226-4078.2018.2.163845

Номер

Розділ

ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ ТА ПРИКЛАДНІ ДОСЛІДЖЕННЯ