Аргументація принципу ціннісно-регуляційної інтеракції в концептуальній моделі морального виховання дошкільників

Автор(и)

  • L. Lokhvytska

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2018.1.163775

Ключові слова:

дошкільник, моральне виховання, моральний розвиток, принцип ціннісно-регуляційної інтеракції, особистість, спілкування, ігрова діяльність, взаємини

Анотація

У статті представлено обґрунтування психологічної канви доцільності принципу ціннісно-регуляційної інтеракції (ЦРІ) в концептуальній моделі морального виховання дітей дошкільного віку. Проаналізовано фундаментальні засади сутнісного змісту зазначеного принципу на основі вивчення теоретичних здобутків представників сучасної американської моральної психології (Г. Джонс, Дж. Джордж, Д. Нарваез, Д. Вуд і Д. Мідлтон, М. Таппан та ін.) і класиків психологічної науки (Д. Леонтьєв, С. Рубінштейн та ін.). Конкретизовано трактування поняття інтеракції як виховного принципу в площині його реалізації. Розкрито засадничі положення принципу ціннісно-регуляційної інтеракції як феномену багатоаспектної психолого-педагогічної взаємодії. Запропоновано авторське визначення сутності принципу ціннісно-регуляційної інтеракції (ЦРІ) як безпосередньої міжособистісної взаємодії, що охоплює систему взаємин, спілкування і діяльності, які регулюються моральними цінностями. Подано інноваційне бачення застосування зазначеного принципу в авторській парадигмі морального виховання дошкільників.

Посилання

Bekh I. D. Vykhovannia osobystosti : [pidruch. dlia stud. vyshch. navch. zakl.]. K. : Lybid, 2008. 848 s.

Bueva L. P. Obshchestvennye otnosheniya i obshchenie. Problemy obshcheniya i vospitanie / sost.: B. Z. Vul'fov, V. A. Losenkov. Tartu : Tartuskii gos. un-t, 1974. Ch. 1. 212 s.

Gozman L. Ya. Psikhologiya emotsional'nykh otnoshenii. M. : MGU, 1987. 175 s.

Leont'ev D. A. Dukhovnost', samoregulyatsiya i tsennosti. Gumanitarnye problemy sovremennoi psikhologii. Taganrog : Izd-vo Taganrogskogo gos. radiotekhn. un-ta, 2005. No. 7. S. 16-21.

Pisarieva O. V. Osoblyvosti proiavu tsinnisnykh oriientatsii u spilkuvanni starshykh doshkilnykiv. Aktualni problemy psykholohii : zb. nauk. prats In-tu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy / [hol. red. S. D. Maksymenko]. K. : Sribna khvylia , 2013. Tom IV. Psykholohiia rozvytku doshkilnyka. Vyp. 9. S. 236–247.

Prykhodko Yu. O. Henezys providnykh stavlen dytyny doshkilnoho viku yak osnova yii osobystisnoho rozvytku : dys. ... doktora psykhol. nauk : 19.00.07. K., 1997. 439 c.

Rubinshtein S. L. Bytie i soznanie. Chelovek i mir. SPb. : Piter, 2003. 508 s. Seriya ''Mastera psikhologii''.

Tabachuk Yu. V. Moralna svidomist osobystosti: psykholohichni vymiry analizu. Problemy suchasnoi psykholohii : zb. nauk. prats Kam’ianets Podilskoho natsionalnoho un-tu imeni Ivana Ohiienka, In-tu psykholohii im. H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy / za red.: S. D. Maksymenka, L. A. Onufriievoi. Kam’ianets Podilskyi : Aksioma, 2011. Vyp. 13. S. 497-507.

Brackett M. A., Mayer J. D. Convergent, discriminant, and incremental validity of competing measures of emotional intelligence. Personality and Social Psychology Bulletin. 2003. No. 29. Р. 1147–1158.

Jones G. R., George J. M. The Experience and Evolution of Trust: Implications for Cooperation and Teamwork. The Academy of Management Review. 1998. Vol. 23. No. 3. Р. 531-546.

Narvaez D. Triune ethics: The neurobiological roots of our multiple moralities. New Ideas in Psychology. 2008. No. 26. Р. 95-119.

Narvaez D. Embodied morality: Protectionism, engagement and imagination [Electronic resource]. New York, 2016. 140 р. DOI 10.1057/978-1-137-55399-7. URL: http://www.palgrave.com/us/book/9781137553980

Paxton K. K. Caring and Respect in Preschool Classrooms: Connecting Ethical Theory to Empirical Research [Electronic resource] : dissertation for the Degree Doctor of Philosophy. Arizona State University, 2014 (June). 313 р. URL: https://repository.asu.edu/attachments/137305/content/Paxton_asu_0010E_ 14211.pdf

Tappan M. B. Moral education in the zone of proximal development. Journal of Moral Education. 1998. No. 27(2). P. 141-160.

Wood D. J., Middleton D. A study of assisted problem solving. British Journal of Psychology. 1975. No. 66 (2). P. 181-191.

##submission.downloads##

Як цитувати

Lokhvytska, L. (2019). Аргументація принципу ціннісно-регуляційної інтеракції в концептуальній моделі морального виховання дошкільників. Психологія і особистість, (1), 128–138. https://doi.org/10.33989/2226-4078.2018.1.163775

Номер

Розділ

ОСОБИСТІСНО ОРІЄНТОВАНИЙ ПІДХІД У ПРАКТИЧНІЙ ПСИХОЛОГІЇ