Комунікативна діяльність у структурі свідомості і самосвідомості: феноменологія і ноуменологія
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4078.2018.1.163733Ключові слова:
комунікативна діяльність, свідомість, самосвідомість, феноменологія, ноуменологія, шари свідомості, усвідомлення, структура свідомостіАнотація
У статті здійснено визначення місця комунікативної діяльності в структурі свідомості та самосвідомості. Теоретично обґрунтовано, що комунікативна діяльність у структурі свідомості та самосвідомості постає як усвідомлена (осмислена) і втілюється в комунікативних взаєминах із різними партнерами у вимірі Я-Інший (ЯІнший Я). Визначено, що вимір Я-Інший презентує систему інтерспілкування, а вимір – Я-Інший Я, може втілитися лише в надситуативному контексті та ситуації невизначеності взаємин. Розкрито, що вимір інтрасуб’єктного та парасоціального стосунку Я з Іншим сприяє трансформації Я через установлення спів-значення, що запускає внутрішній діалог і переживання у якому за посередництва іншої смислової позиції актуалізуються здатності: «бути собою та Іншим» та «дивитися на себе очима Інших», що є підґрунтям співбуттєвих взаємин як продукту комунікативної діяльності. Окреслено архітектоніку функцій усвідомленої комунікативної діяльності: мотиваційно-інтенційної, гносеологічно-афективної, рефлексійносмислової та рефлексійно-ціннісної.Посилання
Bakhtin M. M. Estetika slovesnogo tvorchestva. M. : Iskusstvo, 1979. 424 s.
Vasilyuk F. E. Zhiznennyi mir i krizis: tipologicheskii analiz kriticheskikh situatsii. Psikhologicheskii zhurnal. 1995. T. 16, No. 3. S. 90-101.
Vlasova T. V. Struktura smysloobrazovaniya v prostranstve uglublennoi kommunikatsii : dis. … kand. filos. nauk. Vladivostok, 1999. 195 s.
Vygotskii L. S. Soznanie kak problema psikhologii povedeniya. Psikhologiya razvitiya cheloveka. M., 2004. S. 18-41.
Galuza A. V. Formirovanie funktsii osoznaniya v kontse rannego i nachale doshkol'nogo vozrasta : dis. ... kand. psikhol. nauk : 19.00.13. SPb., 2005. 164 s.
Zinchenko V. P. Tsennosti v strukture soznaniya. Voprosy filosofii. 2011. No. 8. S. 85-97.
Karandashev Yu. N. Istoki psikhologii razvitiya v traktate «O dushe» Aristotelya. Naukovii vіsnik Mukachіvs'kogo derzhavnogo unіversitetu Serіya «Pedagogіka ta psikhologіya». 2016. № 2 (4). S. 204-210.
Klochko V. E. Samoorganizatsiya v psikhologicheskikh sistemakh: problemy stanovleniya mental'nogo prostranstva lichnosti (vvedenie v transspektivnyi analiz). Tomsk : TGU, 2005. 174 s.
Kuz'mina E. I. Psikhologiya svobody: teoriya i praktika. Spb. : Piter, 2007. 336 s.: il. Seriya Uchebnoe posobie.
Markov V. N. Virtualizatsiya soznaniya: nekotorye mekhanizmy (ili Trudnaya problema psikhologii soznaniya). Mir psikhologii. 2016. No. 2 (86). S. 61-74.
Merlo-Ponti M. V zashchitu filosofii: sbornik (Frantsuzskaya filosofiya XX veka). M. : Izdatel'stvo gumanitarnoi literatury, 1996. 248 s.
Mid Dzh. H. Dukh, samist i suspilstvo. Z tochky zoru sotsialnoho bikheviorysta. K. : Ukrainskyi Tsentr dukhovnoi kultury, 2000. 416 s.
Nakonechna M. M. Osoblyvosti usvidomlennia intersub’iektnykh proiaviv osobystosti. Psykholohiia svidomosti: teoriia i praktyka naukovykh doslidzhen – 2017: tezy I mizhnarodnoi naukovo- praktychnoi konferentsii (21 bereznia 2017 roku, m. Pereiaslav-Khmelnytskyi). Pereiaslav-Khmelnytskyi, 2017. S. 290-292.
Nepomnyashchaya N. I. Stanovlenie lichnosti rebenka 6-7 let. M. : Pedagogika, 1992. 160 s.
Omelchenko I. M. Sutnisni modusy katehorii ''komunikatyvna diialnist'' u dyskursi postneklasychnoi psykholohii. Psykholohiia i osobystist. 2017. No. 1 (11). S. 25-40.
Omelchenko I. M. Tekhnolohiia formuvannia spilkuvannia ditei iz zatrymkoiu psykhichnoho rozvytku. Poltava: Tekhservis, 2017. 133 s.
Petrovskii A. V., Yaroshevskii M. G. Osnovy teoreticheskoi psikhologii. M. : INFRA-M, 1998. 528 s.
Rossokhin. A. V. Refleksiya i vnutrennii dialog v izmenennykh sostoyaniyakh soznaniya. Intersoznanie v psikhoanalize. M. : Kogito-Tsentr, 2010. 304 s.
Stolin V. V. Samosoznanie lichnosti. M. : Mosk. un-ta, 1983. 284 s.
Titov I. H. Psykholohichni osoblyvosti sub’iektnosti dytyny doshkilnoho viku. Psykholohiia i osobystist. 2016. No. 2 (10). Ch. 1. S. 43-52.
Faizullaeva E. D. Razvitie refleksivnosti kak uslovie garmonizatsii protsessov stanovleniya smyslovogo soznaniya: dissertatsiya ... kand. psikholog. nauk : 19.00.01. Tomsk, 2010. 279 s.
Shibutani T. Sotsial'naya psikhologiya. Rostov n/D : Feniks, 1999. 539 s.
Omelchenko I. Operationalization of the study of the «chronotope of communication activities of children with developmental delay» concept. Scientific journal TILTAI/BRIDGES. Brücken. 2015. Vol 72. No. 3. Р. 75-83.
Omelchenko I. Tools for psychological diagnostics of chronotope of communicative activity of preschool children with delay of mental development: theory and technique. TEKA-Archives of the Commission of Medical Sciences, Polish Academy of Sciences Branch in Lublin. Lublin, 2014. Vol. 2. No. 1. P. 27-33.