РЕФЛЕКСИВНІСТЬ ТА РЕГУЛЯТОРНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • O. Myroshnyk

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2020.2.211925

Ключові слова:

рефлексія, соціальна рефлексія, особистісна рефлексія, рефлективність, механізм саморегуляції, регуляторно-особистісні властивості

Анотація

У статті представлено результати дослідження ролі рефлексії у регуляторній сфері особистості. Саморегуляція є найбільш загальною функцією психіки призначення якої полягає у  збереженні її цілісності.  На рівні особистості саморегуляція проявляється у конкретних функціях цілісного регуляторного процесу поведінки та діяльності: плануванні, моделюванні, програмуванні, оцінюванні результатів та корекції. Індивідуальні відмінності механізму саморегуляції проявляються у стильових особливостях та регуляторних властивостях особистості. Онтологічний аналіз рефлексивності пояснює її регулятивну функцію, яка полягає у визначення особистістю власних меж через усвідомлення основ власної дії та діяльності. Таке розумінні рефлексії дозволяє включити її до регуляторного потенціалу особистості.

Емпіричне дослідження особливостей зв’язку між процесами рефлексії та компонентами саморегуляції, показало що найбільшу роль у функціонуванні компонентів саморегуляції особистості відіграють процеси особистісної рефлексії. Вони забезпечують не тільки планування та програмування майбутньої поведінки, але і залучені у роботу контролю та оцінки результатів активності. Процеси соціальної рефлексії мають зв’язок із компонентами саморегуляції що найбільше потребують врахування позиції, настроїв та думок іншого. Встановлено, що як психічна регуляторна властивість рефлексивність має негативних зв’язок із самостійністю. Розвиненість рефлексивності може знижувати здатність особистість до самостійного прийняття рішень у складних життєвих ситуаціях, бути причиною її нерішучості та зовнішньої пасивності.

Посилання

Anohin, P. K. (1998). Izbrannye trudy: Kibernetika funkcional’nyh sistem [Selected Works: Cybernetics of Functional Systems]. Moskva: Medicina [in Russian].

Bandura, A. (2000). Teoriya social’nogo naucheniya [Theory of Social Learning]. SPb.: Evraziya [in Russian].

Borishevskij, M. J. (1992). Razvitie samoregulyacii povedeniya shkol’nikov [The development of self-regulation of behavior of students] (Extended abstract of PhD dissertation). KGPI im. M.P. Dragomanova. Kiev [in Russian].

Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2004). Fostering healthy self-regulation from within and without: a self-determination theory perspective. In P. A. Linley, S. Joseph (Eds.), Positive Psychology in Practice (pp. 105-124). London: Wiley.

Chuprikova, N. I. (2007). Sistema ponyatij obshchej psihologii i funkcional’naya sistema psihicheskoj regulyacii povedeniya i deyatel’nosti [The system of concepts of general psychology and the functional system of mental regulation of behavior and activity]. Voprosy psihologii [Questions of psychology], 3, 3-15 [in Russian].

Gangestad, S. W., & Snyder, M. (2000). Self-monitoring: Appraisal and reappraisal. Psychological Bulletin, 126, 530-555.

Karpov, A. V., & Skityaeva, I. M. (2005). Psihologiya metakognitivnyh processov lichnosti [Psychology of metacognitive processes of personality]. Moskva: Institut psihologii RAN [in Russian].

Konopkin, O. A. (1995). Psihicheskaya samoregulyaciya proizvol’noj aktivnosti cheloveka. Strukturno- funkcional’nyj aspekt [Mental self-regulation of arbitrary human activity. Structural and functional aspect ]. Voprosy psihologii [Questions of psychology], 1, 5-12 [in Russian].

Kulyutkin, Yu. N. (1979). Refleksivnaya regulyaciya myslitel’nyh dejstvij [Reflexive regulation of mental actions]. Psihologicheskie issledovaniya intellektual’noj deyatel’nosti [Psychological studies of intellectual activity]. Moskva [in Russian].

Lefevr,V. A. (2003). Refleksiya [Reflection]. Moskva: Kogito-Tsentr [in Russian].

Leont’ev, D. A., & Averina, A. Zh. (2011). Refleksivnost’ kak sostavlyayushchaya lichnostnogo potenciala [Reflexivity as a component of personality potential capacity]. Lichnostnyj potencial: struktura i diagnostika [Personal potential: structure and diagnostics] (pp. 360-381). Moskva: Smysl [in Russian].

Merlin, V. S. (1986). Ocherk integral’nogo issledovaniya individual’nosti [Essay on the integral study of personality]. Moskva: Pedagogika [in Russian].

Mislavs’kij, Yu. A. (1991). Samoregulyaciya i aktivnost’ lichnosti v yunosheskom vozraste [Self-regulation and personality activity in adolescence]. Moskva: Pedagogika [in Russian].

Morosanova,V. I. (2001). Individual’nyj stil’ samoregulyacii: fenomen, struktura i funkcii v proizvol’noj aktivnosti cheloveka [Individual style of self-regulation: a phenomenon, structure and functions in arbitrary human activity]. Moskva: Nauka [in Russian].

Myroshnyk, O. G. (2020). Struktura refleksivnih procesіv u vchitelіv z rіznoyu profesіjnoyu іdentichnіstyu [The structure of reflexive processes in teachers with different professional identities]. Psykholohiia i osobystist [Psychology and personality], 1(17),169-184 [in Ukrainian].

Osnickij, A. K. (1986). Samoregulyaciya deyatel’nosti shkol’nika i formirovanie aktivnoj lichnosti [Self-regulation of the student and the formation of an active personality]. Moskva [in Russian].

Sharov, A. S. (2005). Ontologiya refleksii: priroda, funkcii i mekhanizmy [Ontology of reflection: nature, functions and mechanisms]. Refleksivnye processy i upravlenie [Reflexive processes and management], 5(1),71-92 [in Russian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

АКМЕОЛОГІЧНА КУЛЬТУРА ОСОБИСТОСТІ ЯК СУБ’ЄКТА ПРАЦІ ТА СПІЛКУВАННЯ