ОСОБЛИВОСТІ МОТИВАЦІЇ СПІЛКУВАННЯ У ПІДЛІТКІВ З РІЗНИМ ТИПОМ КОМУНІКАТИВНОГО РЕАГУВАННЯ

Автор(и)

  • N. Yudina

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2020.2.211920

Ключові слова:

спілкування, мотивація спілкування, підлітковий вік, афіліативні тенденції, комунікативне реагування

Анотація

У статті представлено результати теоретичного та експериментального дослідження психологічних особливостей мотивації спілкування підлітків різної статі, які мають різний тип комунікативного реагування. У результаті теоретичного аналізу було виявлено, що проблема витоків та мотиваційних основ спілкування досі залишається дискусійною.

Дані експериментального дослідження особливостей мотивації спілкування хлопців та дівчат підліткового віку з різним типом комунікативного реагування засвідчили, що у підлітковому віці спостерігається високий рівень прагнення до людей та порівняно значний страх бути відкинутими. Також хлопці та дівчата підліткового віку мають певні відмінності у прояві афіліативних тенденцій: дівчата підліткового віку більше схильні до встановлення дружніх відносин з іншими, ніж хлопці, а хлопці більше бояться бути відкинутими у спілкуванні та взаємодії, ніж дівчата підліткового віку.

Більшість підлітків схильні до компетентної реакції у комунікативній ситуації, проте третині досліджуваних властиво поводити себе агресивно у спілкуванні, а ще третина опитаних хлопців та дівчат підліткового віку схильні до проявів залежності у комунікації. Хлопцям більше притаманний агресивний тип реагування, тоді як у дівчат переважає компетентний. Найменше вираженим у хлопців є залежний тип комунікативного реагування, а у дівчат ― агресивний. Досліджуваним хлопцям підліткового віку, які демонструють високий рівень прояву страху бути відкинутим, більше притаманний залежний тип комунікативного реагування, а у дівчат підліткового віку зі зростанням рівня прояву прагнення до людей підвищується імовірність прояву компетентного типу комунікативного реагування.

Посилання

Ilin, E. P. (2008). Motivatsiya i motivy [Motivation and motives]. St. Petersburg: Piter [in Russian].

Ilin, E. P. (2009). Psihologiya obscheniya i mezhlichnostnyh otnosheniy [Psychology of communication and interpersonal relationships]. St. Petersburg: Piter [in Russian].

Kuznetsova, I. V. (1999). Potrebnost cheloveka v emotsionalno-doveritelnom obschenii [The need of a person for emotional and trustful communication]. Psihologiya XXI veka: Tezisy Mezhdunarodnoy mezhvuzovskoy nauchno-prakticheskoy studencheskoy konferentsii [Psychology of the XXI century: Theses of the International inter-university scientific and practical student conference].(pp. 47-48) St. Petersburg: St. Petersburg university publishing house, [in Russian].

Leontev, A. A. (2005). Psihologiya obscheniya [Psychology of communication]. Moscow: Smysl: Akademia [in Russian].

Lisina, M. I. (1986). Problemy ontogeneza obscheniya [Problems of communication ontogenesis]. Moscow: Vorohets [in Russian].

Sedykh, K. V., & Morhun, V. F. (2015). Delinquent teenager: a textbook [Delinkventnyi pidlitok: navchalnyi posibnyk]. Kyiv: Slovo [in Ukrainian].

Sidorenko, E. V. (2002). Metody matematicheskoy obrabotki v psihologii [Methods of mathematical processing in psychology]. St. Petersburg: Rech [in Russian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ ТА ПРИКЛАДНІ ДОСЛІДЖЕННЯ