ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ ПЕДАГОГІЧНИХ СТЕРЕОТИПІВ І УСТАНОВОК: ТЕОРЕТИЧНИЙ І ПРАКТИЧНИЙ АСПЕКТИ

Автор(и)

  • O. Davydova

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2019.2.177355

Ключові слова:

педагогічні стереотипи, установки, професійна діяльність учителя, типи професійних установок, функціонування професійних установок учителя

Анотація

У статті проаналізовано результати дослідження педагогічних стереотипів та професійних установок вчителя в рамках його професійної діяльності. Відзначено про співвідношення й форми вираження відповідних феноменів. Розглянуто структуру педагогічних стереотипів і установок та виявлено їх трьохкомпонентну структуру на когнітивному, поведінковому та емоційному рівнях, що перебувають у нерозривній єдності. Охарактеризовано особливості взаємозв’язку та функціонування педагогічних стереотипів і установок у професійній діяльності вчителя на когнітивному, поведінковому та емоційному рівнях.

Включено до аналізу особливості функціонування й форми прояву педагогічних стереотипів у пізнавальній діяльності вчителя, зокрема, через призму оціночних суджень учнів учителем. Відображено специфіку педагогічного спілкування в системі «учитель – учень» по відношенню до особистості учнів із різною успішністю за параметром «когнітивної складності»/когнітивний рівень.

Запропоновано, з метою аналізу поведінкового компоненту педагогічних стереотипів, прийняти до уваги зміст установок як поведінкових стереотипів.  Висвітлено практично-смислове поле ключових установок сприйняття педагогами учнів в процесі навчальної взаємодії на поведінковому та емоційному рівнях в розрізі емпіричного дослідження. З’ясовано, що в стосунках учителів з учнями домінує ситуативний тип установки.

Проаналізовано взаємозв’язок результатів діагностики педагогічних стереотипів учителів і типів педагогічних установок окремо по областях педагогічної реальності: стосовно професії, стосовно дітей, стосовно батьків, стосовно методів і форм роботи в групах учителів з високим та низьким  рівнем педагогічних стереотипів. Виявлено взаємозв’язки педагогічних стереотипів і установок у різноспрямованих моделях професійної діяльності вчителя та встановлено статистично значущі відмінності. Проведено порівняльний аналіз відмінностей в мотиваційний індексах педагогічних установок за середнім значенням в різноспрямованих групах педагогів.

Посилання

Aminov, N. A. (1997). Diagnostika pedagogicheskih sposobnostej [Diagnostics of general abilities]. Moscow: In-t prakt. Psihologii; Voronezh: MODEK [in Russian].

Ananev, B. G. (2001). Chelovek kak predmet poznaniia [Human as a object of cognition]. Sankt-Petersburg: Piter [in Russian].

Andreeva, G. M. (2000). Psikhologiia sotcialnogo poznaniia [Psychology of social cognition: Handbook]. Moscow: Aspekt Press [in Russian].

Artemov, V. L. (1977). Stereotip i ustanovka v processe propagandistskogo vozdejstvija [Stereotype and attitude in the process of propagandistic influence]. Voprosy teorii i metodov ideologicheskoj raboty [Questions of the theory and methods of ideological work], 7, 70-88 [in Russian].

Asmolov, A. G. (1980). Dispozitcionnaia struktura reguliatcii sotcialnogo povedeniia lichnosti: ot gipotezy k kontceptcii. [Dispositional structure of the regulation of social behavior of personality: from hypothesis to conception]. Voprosy psihologii [Questions of psychology], 3, 178-180 [in Russian].

Asmolov, A. G. (1978). Ob ierarkhicheskoi strukture ustanovki kak mekhanizma reguliatcii deiatelnosti [About ierarchic structure of the set as a mechanism of activity regulation]. In Bessoznatelnoe, ego priroda, funktcii i metody issledovaniia [Unconscious, it’s nature, functions and research methods], vol. 1. (pp. 147-157). Tbilisi: Mecniereba [in Russian].

Blynova, O. E. (2013). Rol sotsialnykh stereotypiv u rehuliatsii povedinky osobystosti [Role of social stereotypes in the regulation of personality’s behavior]. In S. D. Maksimenko, & N. O. Yevdokіmova (Eds.). Naukovyi visnyk Mykolaivskoho derzhavnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho [Scientific bulletin of V. O. Sukhomlynskyy Mykolayiv State University], 2, 10(91), 37-42 [in Russian].

Bodalev, A. A., Kunicyna, V. N. & Panferova, V. N. (1971). O sotcialnykh etalonakh i stereotipakh i ikh roli v otcenke lichnosti [About social standards and stereotypes and their role in personality assessment]. Chelovek i obshhestvo [Human and society], 9, 151-160 [in Russian].

Buchilova, I. A. (2002). Psikhologicheskie osobennosti preodolenii pedagogicheskikh stereotipov u studentov i vospitatelei doshkolnykh uchrezhdenii [Psychological peculiarities of the overcoming of pedagogic stereotypes in students and educators in pre-school establishments]. (PhD dissertation). Cherepovec [in Russian].

Davydova, O. V. (2017). Psykholohichni osoblyvosti vplyvu pedahohichnykh stereotypiv na profesiinu diialnist uchytelia [Psychological peculiarities of the influence of pedagogic stereotypes on teacher’s professional activities. (PhD dissertation). Kyiv [in Ukrainian].

Dauksha, L. M. (2007). Stereotipnost pedagogicheskoi sotcialnoi pertceptcii [Stereotypity of the pedagogic social perception]. In L. A. Tcvetkovoi (Ed.). Ananevskie chteniia: materialy nauch.-prakt. konf. [Ananyev readings: materials of scientific-applied conference]. Sankt-Petersburg: Izd-vo S-Peterburg. un-ta [in Russian].

Kon, I. I. (1966). Psikhologiia predrassudka: o sotcialno-psikhologicheskikh korniakh etnicheskikh predubezhdenii [Psychology of prejudice: about social-psychological roots of ethnical prejudices]. Novyj mir [The New world], 9, 187-205 [in Russian].

Medvedskaia, E. I. (2007). Semanticheskoe prostranstvo lichnosti uchenikov s raznymi urovnjami uspevaemosti u pedagogov srednej shkoly [Semantic space of pupils personalities with different levels of proceeding in secondary school]. Psikhologicheskii zhurnal [Psychological journal], 2. Retrieved from http://elibrary.miu.by/journals!/item.pj/issue.14/article.7.html [in Russian].

Mishagina, O. M. (2006). Akmeologicheskie tehnologii preodolenija negativnyh stereotipov u studentov mladshih kursov v processe professional’noj podgotovki [Acmeological technologies of the overcoming of the negative stereotypes in students in the process of professional training. (PhD dissertation). Shuja [in Russian].

Molochkova, I. V. (2005). Psihologicheskoe soprovozhdenie professional’nogo razvitija pedagoga: Uchebnoe posobie [Professional assistance of pedagogue professional development]. Cheljabinsk: Izd–vo JuUrGU [In Russian].

Petrenko, V. F. (1986). Semanticheskii analiz professionalnykh stereotipov [Semantic analysis of the professional stereotypes]. Voprosy psihologii [Questions of psychology], 3, 133-143 [in Russian].

Rechkin, N. S. (2006). Stereotipy i protcessy stereotipizatcii v sotcialnykh sistemakh: na primere sistem shkolnogo obrazovaniia [Stereotypes and processes of stereotypization in the social systems: by example of school education]. (PhD dissertation). Rostov on Don [in Russian].

Rodzhers, K. (1994). Vzgljad na psihoterapiju. Stanovlenie cheloveka [View at the psychotherapy. The human becoming]. Moscow: Progress [in Russian].

Tihomirov, O. K. (1984). Psihologija myshlenija: ucheb. posobie [Psychology of thinking: Handbook]. Moscow: Izd-vo Moskov. un-ta [in Russian].

Fetiskin, N. P. Kozlov, V. V., &, Manuilov G. M. (2002). Sotcialno-psikhologicheskaia diagnostika razvitiia lichnosti i malykh grupp [Social-psychological diagnostics of personality development and small groups]. Moscow [in Russian].

Sheptenko, O. B. (1998). Sistemnaia determinatciia professionalnykh ustanovok v realnoi zhiznedeiatelnosti (na materiale pedagogicheskogo truda) [System determination of the professional sets in real life activities (on the material of pedagogic labor). (PhD dissertation). Barnaul [in Russian].

Jadov, V. A. (1960). K voprosu o teorii “stereotipizacii” v sociologii [To the question of “stereotypization” in sociology]. Filosofskie nauki [Philosophical sciences], 2, 48 [in Russian].

##submission.downloads##

Як цитувати

Davydova, O. (2019). ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ ПЕДАГОГІЧНИХ СТЕРЕОТИПІВ І УСТАНОВОК: ТЕОРЕТИЧНИЙ І ПРАКТИЧНИЙ АСПЕКТИ. Психологія і особистість, (2), 165–184. https://doi.org/10.33989/2226-4078.2019.2.177355

Номер

Розділ

ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ ТА ПРИКЛАДНІ ДОСЛІДЖЕННЯ