МЕТОДИЧНИЙ АСПЕКТ РОЗВИТКУ КАР’ЄРНИХ ОРІЄНТАЦІЙ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ У КОНТЕКСТІ ЇХ ПРОФЕСІОНАЛІЗАЦІЇ

Автор(и)

  • Y. Kaliuzhna
  • O. Kravchenko

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2022.2.265495

Ключові слова:

професіоналізація, професійна кар’єра, кар’єрні орієнтації, самосвідомість, мотивація, ціннісні орієнтації, професійні інтереси, обрання та проектування кар’єри

Анотація

кар’єрних орієнтацій майбутніх психологів у контексті їх професійного самовизначення та самореалізації. Розглядаються вимоги сучасного суспільства до фахівців у галузі соціономічних професій та роль формування кар’єрних орієнтацій з урахуванням специфіки фахової трудової діяльності у цій сфері. Аналізуються поняття професійної кар’єри, її структура та місце кар’єрних орієнтацій у ній. У статті представлено також результати емпіричного дослідження мотивації досягнення успіху студентської молоді як однієї із суттєвих передумов розвитку кар’єрних орієнтацій майбутніх фахівців. Розглядаються результати дослідження специфіки різних типів кар’єрних орієнтацій студентів-психологів за методикою Е. Шейна з урахуванням особливостей їх мотивації досягнення успіху. Особлива увага приділяється дослідженню причин обрання молоддю конкретного типу кар’єри та можливих труднощів і перешкод на цьому шляху. Окреслюються методичні засоби розвитку складових кар’єрних орієнтацій студентської молоді через підвищення мотивації досягнення успіху передусім у ході організації навчально-виховного процесу у вищій школі. Аналізуються можливості застосування системи як традиційних, так і інноваційних методичних засобів розвитку можливостей студентської молоді до самопізнання та усвідомлення специфіки майбутньої професії і, внаслідок цього, до проектування подальшої професійної кар’єри та успішної її реалізації.

Посилання

Baklytskyi, I. O. (2008). Psykholohiia pratsi: Pidruchnyk [Psychology of the labour: Handbook]. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].

Bondarenko, O. F. (2003). Psykholohichni osoblyvosti studentskoi molodi ta problemy profesiinoi pidhotovky psykholohiv-praktykiv [Psychological features of student youth and problems of professional training of practicing psychologists]. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota [Applied psychology and social work], 4, 8-11 [in Ukrainian].

Borodulkina, T. O. (2006). Obraz profesii yak chynnyk profesiinoho stanovlennia osobystosti [The image of the profession as a factor in the professional formation of an individual]. Naukovi zapysy Instytutu psykholohii imeni H.S. Kostiuka APN Ukrainy [Scientific works of the H. S. Kostyuk Institute of Psychology of the Ukrainian Academy of Pedagogical Sciences], 31, 181-191 [in Ukrainian].

Danylenko, N. V. (2015). Formuvannia profesiino vazhlyvykh yakostei studentiv-psykholohiv u protsesi stanovlennia yikhnoi osobystisnoi zrilosti [Formation of professionally important qualities of psychology students in the process of forming their personal maturity]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H.S.Skovorody. Seriia “Psykholohiia” [Bulletin of Kharkiv National Pedagogical University named after H.S. Skovoroda. “Psychology” series], 50, 47-53 [in Ukrainian].

Hoiko, A. A., & Stoliarchuk, O. A. (2016). Dynamika kariernykh oriientatsii maibutnikh psykholohiv [Dynamics of career orientations of future psychologists]. Naukovi zdobutky studentiv Instytutu liudyny [Scientific achievements of students of the Institute of Man], 1, 24-32 [in Ukrainian].

Honcharova, N. O. (2014). Proektuvannia kariery yak determinanty profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv [Career planning as determinants of professional training of future teachers]. Nauka i osvita: nauk.-prakt. zhurnal [Science and education: scientific and practical journal], 6, 26-30 [in Ukrainian].

Honcharova, N. O. (2020). Psykholohichni osoblyvosti formuvannia kariernykh oriientatsii studentiv [Psychological features of the formation of career orientations of students]. Psykholohiia i osobystist [Psychology and personality], 2, 223-233 [in Ukrainian].

Kokun, O. M. (2012). Psykholohiia profesiinoho stanovlennia suchasnoho fakhivtsia: Monohrafiia [Psychology of professional development of a modern specialist]. Kyiv: Inform.-analit. ahentstvo [in Ukrainian].

Kolomiiets, T. V., Kulakovskyi, T. Yu., Pyroh, H. V. & Zhuravlovoi, L. P. (Eds). (2020). Osobystisne zrostannia v umovakh transformatsii suchasnoho suspilstva: Monohrafiia [Personal growth in the conditions of transformation of modern society: Monograph. Zhytomyr: Vyd. O. O. Yevenok [in Ukrainian].

Koval, D. V. (2020). Osoblyvosti vyiavlennia profesiinykh domahan maibutnikh psykholohiv [Peculiarities of detecting professional claims of future psychologists]. In Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy : zbirnyk naukovykh prats [Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems: a collection of scientific works], (Vol. 57, p. 181-188. Vinnytsia: Druk plius [in Ukrainian].

Nahaiev, V. M. (2007). Metodyka vykladannia u vyshchii shkoli [Teaching methods in higher education]. Kyiv [in Ukrainian].

Nevidoma, Ya. H. (2012). Osoblyvosti sotsializatsii u yunatskomu vitsi [Peculiarities of socialization in youth]. In Problemy suchasnoi psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats K-PNU imeni Ivana Ohiienka, Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy [Problems of modern psychology: Collection of scientific works of Ivan Ohienko K-PNU, H.S. Kostyuk Institute of Psychology, National Academy of Sciences of Ukraine], (Vol. 17, p. 337-346). Kamianets-Podilskyi [in Ukrainian].

Panok, V. (2013). Profesiine stanovlennia praktychnykh psykholohiv: dosvid i perspektyvy [Professional formation of practical psychologists: experience and prospects]. Psykholohiia i suspilstvo [Psychology and society], 3, 135-141 [in Ukrainian].

Petrovska, I. R. (2015). Psykholohichni osoblyvosti kariernykh oriientatsii studentiv-psykholohiv [Psychological features of career orientations of psychology students]. Molodyi vchenyi [Young scientist], 2(17), 224-227 [in Ukrainian].

Reva, M. M. (2018). Osoblyvosti rozvytku zhyttievoi perspektyvy maibutnikh psykholohiv u protsesi profesiinoho navchannia [Peculiarities of the development of life prospects of future psychologists in the process of professional training]. Psykholohiia i osobystist [Psychology and personality], 1(13), 106-117 [in Ukrainian].

Schein, E. N. (1996). Career anchors resisted/implications or career development in the 21St century. Academy of Management Executive, 10(4), 80-89.

Super, D. E. (1963). Career development: self-concept theory. New York: College Entrance Examination Board.

Titova, T. Ye. (2015). Problema psykholohichnoho suprovodu formuvannia tsinnisno-smyslovoi sfery maibutnikh psykholohiv [The problem of psychological support for the formation of the value-meaning sphere of future psychologists]. Psykholohiia i osobystist [Psychology and personality], 1, 176-185 [in Ukrainian].

Vynohradskyi, M. D., Vynohradska, A. M., & Shkanova, O. M. (2002). Orhanizatsiia pratsi menedzhera: Navchalnyi posibnyk [Manager’s work organization: Handbook]. Kyiv: Kondor [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-06

Номер

Розділ

АКМЕОЛОГІЧНА КУЛЬТУРА ОСОБИСТОСТІ ЯК СУБ’ЄКТА ПРАЦІ ТА СПІЛКУВАННЯ