СФОРМОВАНІСТЬ ПСИХОЛОГІЧНОГО ПРОСТОРУ Й ОСОБИСТІСНИХ МЕЖ ЯК ДЕТЕРМІНАНТА ПСИХОЛОГІЧНОГО БЛАГОПОЛУЧЧЯ СТУДЕНТІВ

Автор(и)

  • O. Volynchuk

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2022.2.265491

Ключові слова:

психологічні межі, психологічний простір, суверенність психологічного простору, психологічне благополуччя, студенти

Анотація

У статті представлено результати дослідження психологічного простору студентів, зокрема вивчено рівні суверенності особистісного простору за параметрами тіла, території, речей, звичок, соціальних зв’язків та цінностей, а також ознаки психологічних меж: характеристики їх функцій і товщину. З’ясовано, що суверенність цінностей виступає найбільш сформованою у студентів, також на високому рівні перебуває суверенність речей, а найменш сформованою є суверенність тіла, що може свідчити про тілесну депривацію чи, щонайменше, тенденцію до неї.

Досліджено психологічне благополуччя студентів. Виявлено, що для більшості опитуваних його параметри характеризуються середнім рівнем, водночас встановлено, що загальний показник психологічного благополуччя низький у 2/3 опитуваних.

Встановлено наявність прямих та зворотних зв’язків між параметрами психологічного благополуччя й характеристиками особистісних меж та простору студентів. З’ясовано, що показники суверенності психологічного простору з характеристиками благополуччя взаємопов’язані лише прямо, тобто сформована суверенність виступає умовою відчуття благополуччя, а депривованість простору – фактором неблагополуччя. Ознаки психологічних меж також переважно позитивно пов’язані з параметрами благополуччя. Зворотний зв'язок встановлено між невпускною та стримуючою функціями межі й позитивними стосунками з оточуючими.

Посилання

Fesenko, P. P. (2005). Osmyslennost zhizni i psihologicheskoe blagopoluchie lichnosti [Life meaningfulness and psychological well-being of a person]. (PhD diss.). Moskva [in Russian].

Levi, T. S. (2017). Telesno-jenergijnyj podhod k ponimaniju psihologicheskoj granicy cheloveka [Physical and energy approach to the understanding of man’s psychological boundary]. Nauchnye trudy Moskovskogo gumanitarnogo un-ta [Scientific works of Moscow University of the Humanities], 2, 10-18. DOI: 10.17805/trudy.2017.2.2 [in Russian].

Nartova-Bochaver, C. K., & Silina, O. V. (2018). Psihologicheskie granicy lichnosti: vzroslenie i kul'tura [Psychological boundaries: growing up and culture]. Moskva: Pamjatniki istoricheskoj mysli [in Russian].

Volynchuk, O. V. (2020). Mezhi psychologhichnogo prostoru ta komunikatyvna tolerantnist rannih yunakiv [Psychological space boundaries and communicative tolerance of adolescents]. Visnyk Kharkivskogo natsionalnogo universytetu imeni V.N. Karazina [The Journal of N.V. Karazin Kharkiv University. A series of "Psychology"], 68, 52-56 [in Ukrainian].

Volynchuk, O. V. (2020, 14 travnya). Functions of students’ psychological boundaries. In Nauka ta osvita v doslidzhenniah molodyh uchenyh: materialy Vseukrayinskoyi naukovo-praktychnoyi konferehtsiyi dlya studentiv, aspirantiv, doktorantiv, molodyh uchenyh [ Science and education of young scientists’ investigations: All-Ukrainian scientific applied conference materials for students, postgraduates, doctoral students and young scientists] (pp. 57-58). Kharkiv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-06

Номер

Розділ

ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ ТА ПРИКЛАДНІ ДОСЛІДЖЕННЯ