КОНТРОВЕРЗИ ПРОФЕСІЙНОЇ САМОАКТУАЛІЗАЦІЇ АНТОНА МАКАРЕНКА

Автор(и)

  • A. Tkachenko

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2022.1.252069

Ключові слова:

А. Макаренко, професійна самоактуалізація, професіогенез, самовдосконалення, професійна криза, педагогічна майстерність

Анотація

Дана стаття присвячена загальній характеристиці надскладного і доволі багатополярного особистісного професіогенезу А. Макаренка. Приділяється особлива увага аналізу професійно-кризових аспектів цього процесу: складності мотиваційних механізмів професійної самоактуалізації юного А. Макаренка, кризі його професійного самовизначення, нереалізованості освітніх прагнень, протиставленню таланту і майстерності, кризі фахової готовності, несприятливим соціальним умовам реалізації професійної діяльності та відсутності професійної свободи. Зроблено висновок про те, що провідною обставиною професійної самоактуалізації А. Макаренка виступала необхідність багаторічної діяльності і самовдосконалення у галузі, яка не відповідала базовій спрямованості його професійних уподобань. Проте саме професійна діяльність А. Макаренка як педагога-вихователя зумовила зміст його подальшої літературної творчості, а інноваційна сутність, напруженість і драматизм цієї діяльності забезпечили його великий успіх як професійного письменника. Певний парадокс професіогенезу А. Макаренка полягає в тому, що педагогічна професія, якій він лише в силу об’єктивних обставин присвятив життя, все ж стала сферою та умовою його максимальної професійної самоактуалізації – одночасно і як вихователя-практика, і як педагогічного мислителя, і як освітнього менеджера, і як письменника. На цьому тлі вважаємо необхідним підкреслити, що кожне з названих професійних амплуа А. Макаренка в своєму розвитку не лише виступало важливим мотиваційним чинником для всіх інших його сутностей як професіонала, але неодмінно генерувало нові форми вияву досконалості останніх.

Посилання

Bulava, L., Mashchenko, O. & Tkachenko, A. (2018). Istoriia Poltavskoho uchytelskoho instytutu: povertaiuchys do problemy [History of Poltava Teachers' Training Institute: returning to the problem]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [The origins of pedagogical skills], 22, 40-48 [in Ukrainian].

Bybluk, M. (1988). Makarenkos Alma mater. Hundert Jahre Anton Makarenko. Neue Studien zur Biographie (pp. 31-41) / Hrsg. von G. Hillig. Bremen: Edition Temmen.

Doklad A. S. Makarenko o sostoyanii vospitatel'noj raboty v kommune za 1930 god i rezolyuciya pravleniya kommuny po dokladu. Kopii [A. S. Makarenko's report on the state of educational work in the commune in 1930 and the resolution of the commune's government on the report. Copies]. RGALI (Rossijskij gosudarstvennyj arhiv literatury i iskusstva). F. 332. Op. 2. Ed. hr. 29 [in Russian].

Ergänzungen zum Porträt A.S. Makarenkos. Götz Hillig im Gespräch mit Valentin Kumarin. (Marburg, 2. November 1988). (1989). Marburg.

Hillig, G. (2014). V poiskah istinnogo Makarenko. Russkoyazychnye publikacii (1976–2014) [In search of the true Makarenko. Russian-language publications (1976–2014)]. Poltava: SHevchenko R. V. [in Russian].

Krupskaya, N. K. (1959). O rabote VLKSM sredi detej (Doklad i zaklyuchitel'noe slovo na VIII s’ezde VLKSM) [On the work of the Komsomol among children (Report and closing remarks at the VIII Congress of the Komsomol)]. Pedagogicheskie sochineniya [Pedagogical essays]. Moscow. T. 5. 261-284 [in Russian].

Makarenko, A. S. (1986). Pedagogicheskie sochineniya [Pedagogical essays]. T. 8. Moscow: Pedagogika [in Russian].

Makarenko, A. S. (1986). Pedagogicheskie sochineniya [Pedagogical essays]. T. 7. Moscow: Pedagogika [in Russian].

Makarenko, A. S. (2003). Pedagogicheskaya poema [Pedagogical poem]. Moscow: ITRK [in Russian].

Makarenko, A. S. (2012). Publichnye vystupleniya (1936–1939 gg.). Autentichnoe izdanie [Public speaking (1936–1939). Authentic edition]. G. Hillig (Comp). Elec : EGU im. I. A. Bunina [in Russian].

Makarenko, V. (1985). Moj brat Anton Semenovich. Vospominaniya, pis'ma [My brother Anton Semenovich. Memories, letters]. G. Hillig (Ed.). Marburg [in Russian].

Makarenko-Materialіen III. Quellen zur Biographie des jungen Makarenko (1888–1920). (1973). G. Hillig (Comp.). Marburg : VVG Verlags- und Vertriebsgemeinschaft.

Poltavska trudova koloniia im. M. Horkoho v dokumentakh i materialakh (1920–1926 rr.) [Poltava labor colony named after M. Gorky in documents and materials (1920–1926)]. (2002). O. P. Yermak, L. V. Kramushchenko, I. F. Kryvonos, N. M. Tarasevych (Comps.). I. A. Ziaziun (Ed.). Poltava. V. 1 [in Ukrainian].

Poltavska trudova koloniia im. M. Horkoho v dokumentakh i materialakh (1920–1926 rr.) [Poltava labor colony named after M. Gorky in documents and materials (1920-1926)]. (2002). O. P. Yermak, L. V. Kramushchenko, I. F. Kryvonos, N. M. Tarasevych, A. V. Tkachenko (Comps.). I. A. Ziaziun (Ed.). Poltava. V. 2 [in Ukrainian].

Prilozheniya [Appendices]. Statisticheskij ezhegodnik Poltavskogo Gubernskogo Zemstva na 1905 god. (1906). Poltava : Tipo-litogr. I. A. Dohman. 1–133 [in Russian].

Rakovitch, J. (2014). La jeunesse controversée de Makarenko: un espace propice à l'émergence du mythe? Le Télémaque (pp. 177–189).

Svedeniya po zemskomu hozyajstvu [Information on the zemstvo economy]. Statisticheskij ezhegodnik Poltavskogo Gubernskogo Zemstva na 1905 god. (1906). Poltava: Tipo-litogr. I. A. Dohman. 1-182 [in Russian].

Svidetel'stva iskrennej druzhby : vospominaniya K. S. Kononenko o A. S. Makarenko [Evidence of sincere friendship: memories of K. S. Kononenko about A. S. Makarenko] / Zeugnisse einer wahren Freundschaft: die Erinnerungen K. S. Kononenkos an A. S. Makarenko. (1997). G. Hillig & V. Marochko (Eds.). Marburg : Makarenko-Referat [in Russian].

Tkachenko, A. (2015). Alma mater A. S. Makarenka: profesiohenetychnyi dyskurs [Alma mater A. S. Makarenko: professional genetic discourse]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka [Pedagogical education: theory and practice], 19, 79-85 [in Ukrainian].

Tkachenko, A. V. (2011). Profesiohenetychnyi pidkhid u pedahohichnii biohrafistytsi (na prykladi analizu tvorchoi spadshchyny A. S. Makarenka) [Professional genetic approach in pedagogical biographystics (on the example of the analysis of the creative heritage of A. S. Makarenko)]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 3 (112), 43-46 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-27

Номер

Розділ

ВИДАТНА ОСОБИСТІСТЬ У НАУЦІ