ОСОБЛИВОСТІ МОРАЛЬНОЇ СВІДОМОСТІ ОСОБИСТОСТІ: ТЕОРЕТИЧНА МОДЕЛЬ

Автор(и)

  • K. Vasylets

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2022.1.251921

Ключові слова:

моральна свідомість, моральні почуття, моральний вчинок, регулятор поведінки

Анотація

Стаття присвячена висвітленню проблеми дослідження моральної свідомості та її компонентів; проведено короткий огляд наукових досліджень зазначеного феномену. У статті представлено погляди науковців різних галузей, зокрема філософії, етики та психології щодо компонентів моральної свідомості та їх зміст у її функціонуванні. Моральна свідомість розглядається к регулятор поведінки, що відображає ставлення особистості до себе, інших та загальноприйнятих норм. Значна увага в змісті статті приділена уточненню змісту структури моральної свідомості та роз’ясненню її компонентів. На основі аналізу наукових джерел нами була створена теоретична модель моральної свідомості, яка відображає авторське бачення зазначеного феномену. Теоретичну модель складають чотири компоненти, які дають змогу більш детального вивчення моральної свідомості. Обгрунтовано доцільність виокремлення кожного з компонентів. Загалом, представлена модель дає можливість розширити аспекти дослідження моральної свідомості як регулятора поведінки в подальшому. Серед перспектив подальших розвідок нами окреслено виокремлення типології моральної свідомості та специфікація профілів типів.

Посилання

Antilogova, L. N. (1999). Psihologicheskie mehanizmy razvitija nravstvennogo soznanija lichnosti [Psychological mechanisms of moral consciousness development of the person]. (Doct. diss.). Novosibirskij gosudarstvennіj pedagogicheskij universitet [in Russian].

Bekh, I. D. (2008). Vyhovannja osobystosti: U 2 kn. Kn. 1: Osobystisno-orijentovnyj pidhid: teoretyko-tehnologichni zasady [Education of personality in 2 books. Book 1 Personality-oriented approach: theoretical and technological principles]. Kyiv: Lybid` [in Ukrainian].

Berdjaev, N. A. (2012). Filosofija neravenstva [Psychology of inequality]. Moskva: In-t russkojj civilizacii [in Russian].

Bondarevskaja, E. V. (2001). Smysly i strategii lichnostno-orientirovannogo vospitanija. [Meanings and strategies of personality-oriented education.]. Pedagogika. [Pedagogy], 1, 17-24 [in Russian].

Borishevsky, M. Y., Shevchenko, O. V., & Volodarska, N. D. (2011). Psyhologichni zakonomirnosti rozvytku duhovnosti osobystosti: monografija [Psychological laws of development of spirituality and specialness: monograph]. Kyiv: Pedagogic Dumka [in Ukrainian].

Bulakh, I. S. (2016). Psykhologiia osobystisnoho zrostannia pidlitkiv: realii' ta perspektyvy: monografija [Psychology of personal growth of adolescents: realities and prospects: monograph]. Vinnytsia: Nilan Ltd [in Ukrainian].

Bulakh, I. S. (2019). Psyholohichni mekhanizmy osobystisnoho zrostannia pidlitkiv [Psychological mechanisms of personal growth of adolescents]. Problemy suchasnoi psyholohii [Problems of modern psychology], 8, 104-114 [in Ukrainian].

Burzhuk, S. G., Kulibanova, V. V., & Tjeor, T. R. (2012). Korporativnaja i sotcialnaja otvetstvennost [Corporate and social responsibility]. Sankt-Peterburg: SPbGIEU [in Russian].

Drobiitckij, O. G. (2002). Moralnaja filosofija: izbr. trudy [Moral philosophy: Fav. works]. Moscow: Gardariki [in Russian].

Hvostov, A. A., & Ivanova, A. (2001). Moral'noe soznanie molodezhi Rossii (na materiale issledovanija molodezhi Moskvy i Kubani) [Moral consciousness of the youth of Russia (based on the study of youth in Moscow and Kuban)]. Razvitie lichnosti [Personal development], 2, 78-111 [in Russian].

Kohlberg, L., & Hersh, R. H. (1977). Moral development: A review of the theory. Theory into practice, 16(2), 53-59.

Korljakova, A. F. (2008). Moralno-jticheskie cennosti v predstavlenii molodykh ljudej [Moral and ethical values as seen by young people]. Izvestija Rossijskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A. I. Gertcena [Bulletin of the Russian State Pedagogical University. A. I. Herzen ], 86, 208-213 [in Russian].

Kvashuk, O. V. (2010). Moralna svidomist yak aktyvne i tsilespriamovane stavlennia molodshoho shkoliara do navkolyshno' diialnosti [Moral testimony is more active and focused on putting a young schoolboy to the point of becoming a teacher]. Naukovi zapysky Nacionalnoho universytetu "Ostrozka akademiia". Ser.: Psykholohija i pedahohika [Scientific notes [of the National University "Ostrozka Academy"]. Ser.: Psychology and pedagogy], 16, 104-112. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoapp_2010_16_13 [in Ukrainian].

Nekiz, T. (2021). Moralnyi vybir osobystosti yunatskoho viku u filosofskomu ta psykholohichnomu konteksti. Osvita i nauka,1: materialy zvitno-nauk. konf. (m. Kyiv, 7 kvit.). Retrieved from https://e-journals.npu.edu.ua/index.php/on/issue/view/16 [in Ukrainian].

Nepomnjashchaja, N. I., Kanevskaja, M. E., & Pahomova, O. N. (1980). Cennostnost' kak central'nij komponent psihologicheskoj struktury lichnosti [Value as a central component of the psychological structure of a person]. Voprosy psihologii [Questions of psychology], 1, 22-30 [in Russian].

Pavelkiv, R. V. (2005). Rozvytok moralnoi svidomosti ta samosvidomosti v molodshomu shkilnomu vici [Development of moral evidence and self-awareness in a young school student]. (Ext. abstract of PhD diss.). Ins-t psyhologii' imeni G.S. Kostjuka APN Ukrai'ny, Kyiv [in Ukrainian].

Pavelkiv, R. V. (2018). Refleksiia yak psykhologichnyi mekhanizm moralnoi samorehuliatsii povedinky osobystosti [Reflexion as a psychological mechanism of moral self-regulation of behavior of a particular person]. Psyhologija: real'nist' i perspektyvy [Psychology: reality and perspectives], 11, 5-10 [in Ukrainian].

Penionzhek, E. V., Miheeva, S. N., & Vorotnikova, M. V. (2017). Moral'nyj vybor: problemy svobody i moral'noj otvetstvennosti grazhdanina [Moral choice: problems of freedom and moral responsibility of a citizen.]. Manuskript [Manuscript], 86, 1-12 [in Russian].

Titarenko, A. I. (1974). Spetcifika i struktura morali [Specificity and structure of morality]. Moral i jeticheskaja teorija [Morality and ethical theory]. (p. 7-49). Moscow [in Russian].

Veselova, E. K. (2015). Prakticheskie zaniatija v ramkah programm duhovno-nravstvennogo vospitanija v vuze. Metodicheskie materialy. [Practical classes in the framework of programs of spiritual and moral education at the university. Methodical materials.]. Obrazovatelnye tekhnologii [Educational technologies.], 1, 89-117 [in Russian].

Zymianskyi, A. (2015). Psykhologichni umovy rozvytku moralnoi samosvidomosti pidlitkiv [Psychological mind the development of moral self-awareness of children] (PhD. diss.). Drogobych. Drogobytsk State Pedagogical University IM. І. Franck, Drogobych [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-28

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЇ ОСОБИСТОСТІ