КОНФЛІКТИ У НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ: ВІД БОРОТЬБИ З БУЛІНГОМ ДО РОЗВ’ЯЗАННЯ ПРОТИРІЧ РОЗВИТКУ

Автор(и)

  • K. Mulika

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2021.2.239982

Ключові слова:

булінг (цькування), конфліктна діяльність, конфліктна ситуація, нова українська школа, структурно-динамічна характеристика перебігу конфлікту, суб’єктивне ставлення

Анотація

У статті розкрито соціально-психологічні особливості конфліктів у новій українській школі. На основі вивчення, систематизації наявних наукових визначень «конфлікту» та можливості їх використання в умовах нової української школи, запропоноване авторське його розуміння як актуалізованих у свідомості та взаємодії учасників освітнього процесу протиріч, які змінюють систему ставлень і не дозволяють останнім співіснувати у незмінному вигляді, спонукають до трансформації суперечливих позицій, цілей, інтересів, установок тощо. Уточнено психологічний зміст понять: «конфліктна ситуація» як структурна одиниця, в якій представлені всі властивості конфлікту (часові та просторові границі визначаються проміжком часу, за який не відбувається якісних змін у перебігу конфлікту); «конфліктна діяльність» (трудова, спілкування, ігрова, самодіяльна), яка характеризується певними суперечностями мотивації особистості, способів і засобів її активності та предметно-результативних перетворень довкілля і самої себе. За результатами системного аналізу структурно-динамічних характеристик розроблена модель перебігу конфлікту в закладі освіти (школі), що передбачає суб’єктивність сприйняття людиною наявних об’єктивних протиріч, когнітивну активність людини, детерміновані конфліктом. Виявлені конструктивні сили, можливості діалектичних і каузальних конфліктів, які мають розв’язуватися у новій українській школі. За результатами емпіричного дослідження з використанням наявних у психологічній науці методологій, подана характеристика конфліктів у новій українській школі.

Посилання

Ancupov, A., & Shipilov, A. (2007). Konfliktologija [Conflictology]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].

Belkin, A. (2002). Konfliktologija obrazovatel'nogo processa: ucheb.-metod. posob. [Conflictology of the educational process: Study guide]. Ekaterinburg [in Russian].

Ghaffar, A. (2019). Conflict in Schools: Its Causes & Management Strategies. Retrieved from https://cutt.ly/PmNvYyu

Grishina, N. (2008). Psihologija konflikta [The psychology of conflict]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].

Hasan, B. (1996). Produktivnyj konflikt kak mehanizm razvitija lichnosti [Productive conflict as a mechanism of personality development]. (Ext. abstract of Doct. diss.). Krasnojarsk [in Russian].

Hirnyk, A. (2010). Osnovy konfliktolohii [Fundamentals of conflictology]. Kyiv: Vydavnychyi dim “Kyievo-Mohylianska akademiia” [in Ukrainian].

Isabu, M. O. (2017). Causes and management of school related conflict. African Educational Research Journal, 5(2), 148-151.

Karamushka, L., & Dziuba, T. (2009). Psykholohiia upravlinnia konfliktamy v orhanizatsii (na materiali diialnosti osvitnikh orhanizatsii) [Psychology of Conflict Management in Organizational Organizational Materials]: Monohrafiia. Poltava [in Ukrainian].

Levin, K. (1982). Tipy konfliktov [Types of conflicts]. In Psihologija lichnosti. Teksty. (pp. 93-96). Moskva: MGU [in Russian].

Makarenko, A. S. (2003). Pedagogicheskaja pojema [Pedagogical poem]. Moskva: ITRK [in Russian].

Mjasishhev, V. N. (1957). Problema otnoshenij cheloveka i ee mesto v psihologii [The problem of human relationships and its place in psychology]. Voprosy psihologii, 5, 142-154 [in Russian].

Morhun, V. (2019). Demokratiia u trudovykh shkolakh: vid Mykoly Nepliuieva i Antona Makarenka do Fedora Morhuna i Oleksandra Zakharenka. In Modeli sotsiokulturnoho rozvytku terytorii: perspektyvy ta mozhlyvosti u svitli istorychnoi spadshchyny, suchasnoho ta maibutnoho: Tezy Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 227-236). Sumy [in Ukrainian].

Mulika, K. (2021). Konfliktolohichna kompetentnist vchytelia yak umova efektyvnoi profilaktyky ta vyrishennia sytuatsii bulinhu [Conflictological competence of the teacher as a condition for effective prevention and resolution of bullying situations]. Habitus, 22, 139-147 [in Ukrainian].

Naumova, L. (2009). K voprosu ob opredelenii ponjatija “konflikt v pedagogicheskom processe”. Al'manah sovremennoj nauki i obrazovanija, 4 (23(1)), 121-122 [in Russian].

Petrovskaja, L. A. (1977). O ponjatijnoj sheme social'no-psihologicheskogo analiza konflikta [On the conceptual scheme of the socio-psychological analysis of the conflict]. Retrieved from https://cutt.ly/Om2J2T7 [in Russian].

Pro deiaki pytannia derzhavnykh standartiv povnoi zahalnoi serednoi osvity [On some issues of state standards of complete general secondary education]: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30.09.2020 № 898. Retrieved from https://cutt.ly/1mNkzc9 [in Ukrainian].

Pro skhvalennia Kontseptsii realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity “Nova ukrainska shkola” na period do 2029 roku [About the statement of the State standard of primary education]: Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 14.12.2016 № 988-r. Retrieved from https://cutt.ly/UmNkRpr [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Derzhavnoho standartu pochatkovoi osvity [About the statement of the State standard of primary education]: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 21.02.2018. Retrieved from https://cutt.ly/omNltfu [in Ukrainian].

Rubinshtejn, S. L. (1957). Bytie i soznanie. O meste psihicheskogo vo vseobshhej vzaimosvjazi javlenij material'nogo mira [Being and consciousness. On the place of the mental in the universal interconnection of the phenomena of the material world]. Moskva: Izd-vo Akademii nauk SSSR [in Russian].

Siedykh, K. (2021). Synerhetychnyi efekt psykholoho-pedahohichnoi vzaiemodii system “sim’ia” i “shkola” [Synergetic effect of psychological and pedagogical interaction of "family" and "school" systems]. Psykholohiia i osobystist, 1(19), 32-43 [in Ukrainian].

Siedykh, K., & Morhun, V. (2019). Delinkventnyi pidlitok: navch. posib. iz psykhoprofilaktyky ta korektsii protypravnoi povedinky pidlitkiv [Delinquent teenager: a textbook on psychoprophylaxis and correction of juvenile delinquency]. Kyiv: Slovo [in Ukrainian].

Vasiljuk, F. (1984). Psihologija perezhivanija. Analiz preodolenija kriticheskih situacij. Moskva: Izd-vo Moskovskogo un-ta [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-09-14

Як цитувати

Mulika, K. (2021). КОНФЛІКТИ У НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ: ВІД БОРОТЬБИ З БУЛІНГОМ ДО РОЗВ’ЯЗАННЯ ПРОТИРІЧ РОЗВИТКУ. Психологія і особистість, (2), 181–199. https://doi.org/10.33989/2226-4078.2021.2.239982

Номер

Розділ

АКМЕОЛОГІЧНА КУЛЬТУРА ОСОБИСТОСТІ ЯК СУБ’ЄКТА ПРАЦІ ТА СПІЛКУВАННЯ