ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ МОТИВІВ СПІЛКУВАННЯ ДОШКІЛЬНИКІВ З РІЗНИМ СТУПЕНЕМ ЕМОЦІЙНОГО ЗАХОПЛЕННЯ СПІЛЬНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4078.2021.2.239979Ключові слова:
спілкування, мотиви спілкування, дошкільний вік, емоційне захоплення спільною діяльністю, здатність поступитись, прагнення допомогтиАнотація
У статті представлено результати теоретичного та емпіричного дослідження психологічних особливостей мотивації спілкування у дошкільників, які мають різний ступінь емоційного захоплення спільною діяльністю. У результаті теоретичного аналізу було виявлено, що найпоширенішою причиною вибору дітьми партнера спілкування є привабливість іншої людини як особистості за моральними, діловим або фізичними якостями, прояв до цієї людини симпатії, любові, тобто емоційного ставлення. Водночас було підтверджено потребу у більш детальному практичному вивченні проблеми. адже недостатньо вирішеним залишається питання мотивації спілкування у дошкільному віці, зокрема, вплив ступеня емоційного захоплення спільною діяльністю на цей процес.
Дані емпіричного дослідження особливостей мотивів спілкування дітей дошкільного віку з різним ступенем емоційного захоплення спільною діяльністю засвідчили, що чим вищим є ступінь емоційного захоплення дошкільниками спільною діяльністю, тим вищий ступінь розвитку мотивів спілкування їм притаманний. В якості основних показників міжособистісних стосунків були використані такі параметри, як суб’єктивна значущість однолітка для дитини, яка проявляється у загальному інтересі до інших; спрямованість на однолітка, тобто здатність поступитись, допомогти; здатність до співчуття і співпереживання, а також вибір дитини (надати чи ні допомогу своєму однолітку), ступінь емоційного захоплення діяльністю і знак її вираженості (позитивний чи негативний); характер поведінки дитини, її емоційний прояв, мовні висловлювання.
Було доведено, що ступінь емоційного захоплення дошкільників спільною діяльністю здебільшого співвідноситься з рівнем розвитку у них здатності поступитись та прагнення допомогти. Отже, мотиви спілкування дошкільника з іншими дітьми відрізняють в залежності від ступеня його емоційного захоплення спільною діяльністю, адже нами було виявлено, що чим вищий у дошкільників ступінь емоційного захоплення діяльністю, тим вищий у них рівень розвитку здатності поступитись та прагнення допомогти.
Посилання
Ilin, E. P. (2008). Motivatsiya i motivy [Motivation and motives]. St. Petersburg: Piter [in Russian].
Lisina, M. I., & Galiguzova, L. N. (2021). Stanovlenie potrebnosti detey v obschenii so vzroslyimi i sverstnikami [Formation of the need for children to communicate with adults and peers]. Retrieved from: http://psychlib.ru/inc/absid.php?absid=176957 [in Russian].
Bohush, A., & Havrysh, N. (Eds.) (2006). Dity i sotsium: osoblyvosti sotsializatsii ditei doshkilnoho ta molodshoho shkilnoho viku [Children and society: peculiarities of socialization of children of preschool and primary school age]. Lugansk: Alma Mater [in Ukrainian].
Smirnova, E. O., & Holmogorova, V. M. (2005). Mezhlichnostnyie otnosheniya doshkolnikov: diagnostika, priemyi, korrektsiya [Interpersonal relationships of preschoolers: diagnostics, techniques, correction]. Moscow: Gumanitarnyiy izdatelskiy tsentr VLADOS [in Russian].
Sidorenko, E. V. (2002). Metody matematicheskoy obrabotki v psihologii [Methods of mathematical processing in psychology]. St. Petersburg: Rech [in Russian].