КОНФЛІКТИ У СТУДЕНТСЬКИХ ГРУПАХ З РІЗНОЮ КОМПОЗИЦІЄЮ ЗА ОЗНАКАМИ СТАТІ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4078.2021.2.239971Ключові слова:
стать, внутрішньогруповий конфлікт, інструментальна сфера групової активності, експресивна сфера групової активності, вертикальна структура взаємин, горизонтальна структура взаєминАнотація
Стаття присвячена вивченню особливостей конфліктів у змішаних та одностатевих студентських групах. Теоретичною основою дослідження стало положення про структурні особливості міжособистісної взаємодії у середині групи, що включають підструктуру горизонтальних та вертикальних взаємин в інструментальній та експресивних сферах групової активності. Дослідження конфлікту в студентських групах ґрунтувалось на аналізі особливостей міжособистісних відносин між учасниками групи у визначених сферах. Для вивчення особливостей конфлікту у групах з різним статевим складом було розроблено анкету, яка надавала можливість визначити загальну оцінку конфліктності, конфліктність у вертикальних та горизонтальних підсистемах групової активності, а також в її інструментальній та експресивних сферах. У опитуванні взяло участь 188 студентів з 10 академічних груп вищого навчального закладу. З них шість були гомогенні за статевим складом та чотири гетерогенні. За результатами опитування встановлено, що статевий склад навчальних студентських груп більшої мірою пов’язано із емоційною складовою групової активності та горизонтальною підструктурою внутрішньогрупових взаємин.
Визначені тенденції було підтверджено за допомогою методів математичної статистики (t-критерію Стьюдента). Отримані результати свідчать про те, що змішані за ознакою статі академічні групи у порівнянні із гомогенними є більш стійким до впливу конфліктогенних тригерів. Однак композиція академічної групи за статевими ознаками не може розглядатися чинником, що безпосередньо визначає конфліктність у сфері вирішення групою ділових завдань та впливає на взаємодію з викладачами, офіційними представниками деканату та студентського самоврядування.
Посилання
Bendas, T. V. (2006). Gendernaja psihologija [Gender psychology]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].
Durmanenko, Ye., & Klysh, I. (2019). Dialohichna mizhosobystisna vzaiemodiia vykladacha i studentiv yak umova orhanizatsii osvitnoho protsesu v zakladi vyshchoi osvity [Dialogic interpersonal interaction between teacher and students as a condition for organizing the educational process in a higher education institution]. Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. Seriia: Pedahohichni nauky, 11(395), 24-30 [in Ukrainian].
Frygina, N. I. (1980). Faktory prevrashhenija kognitivnogo konflikta v mezhlichnostnyj konflikt v uslovijah gruppovogo obsuzhdenija [Factors in the transformation of cognitive conflict into interpersonal conflict in a group discussion]. (Ext. abstract of PhD diss.). Moskva [in Russian].
Grishina, N. V. (2007). Psihologija konflikta [The psychology of conflict]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].
Groshev, I. V. (2007). Gendernye osobennosti konfliktnosti na predprijatijah i v organizacijah [Gender characteristics of conflict in enterprises and organizations]. Sociologicheskie issledovanija, 6, 122-130 [in Russian].
Il'in, E. P. (2002). Differencial'naja psihofiziologija muzhchiny i zhenshhiny [Differential psychophysiology of men and women]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].
Jehn, K. A. (1995). A multimethod examination of the benefits and detriments of intragroup conflict. Administrative Science Quarterly, 40, 256-282. doi: 0001- 8392/95/4002-0256.
Kozer, L. A. (1996). Funkcii socialnogo konflikta [Functions of social conflict]. In R. Merton, Dzh. Mid, T. Parsons, & A. Shjuc. Amerikanskaya sociologicheskaya mysl. (pp. 542-556). Moskva [in Russian].
Kuzmina, V. M. (2013). Mezhlichnostnye konflikty v studencheskoj srede i usloviya ih preodoleniya [Interpersonal conflicts in the student environment and the conditions for overcoming them]. Obshestvo: sociologiya, psihologiya, pedagogika, 1, 33-39 [in Russian].
Lappo, V. V. (2015). Psykholohichnyi klimat akademichnoi hrupy yak chynnyk vykhovannia dukhovnykh tsinnostei osobystosti [Psychological climate of the academic group as a factor in educating the spiritual values of the individual]. Nauka i osvita, 10, 86-90 [in Ukrainian].
Luzan, P. (2002). Akademichna hrupa v konteksti problem vykhovannia studentskoi molodi [Academic group in the context of problems of education of student youth]. Osvita i upravlinnia, 5(1),151-156 [in Ukrainian].
Martins, L. L., Schilpzand, M. C., Kirkman, B. L., Ivanaj, S., & Ivanaj, V. (2012). A Contingency View of the Effects of Cognitive Diversity on Team Performance: The Moderating Roles of Team Psychological Safety and Relationship Conflict. Small Group Research, 44(2), 96-126. doi.org/10.1177/1046496412466921
Myroshnyk, O. H., & Neshchetna, K. A. (2012). Psykholohichni chynnyky konfliktnoi povedinky: Metod. rekom. do samostiinoi roboty [Psychological factors of conflict behavior: Methodical recommendations for independent work]. Poltava [in Ukrainian].
Polozova, T. A. (1980). Mezhlichnostnyj konflikt v gruppe [Interpersonal conflict in the group]. (Ext. abstract of Phd diss.). Moskva [in Russian].
Sidorenkov, A. V., & Shipit'ko, O. Ju. (2017). Vnutrigruppovye protivorechija, konflikty i jeffektivnost' grupp v organizacii [Intra-group contradictions, conflicts and the effectiveness of groups in the organization]. Rostov n/D: Mini Tajp [in Russian].
Utlik, V. Je. (2010). Psihologicheskij klimat studencheskoj gruppy [The psychological climate of the student group]. Innovacii v obrazovanii, 8, 32-42 [in Russian].