АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ДІАГНОСТИКИ СЕЛЕКТИВНОГО МУТИЗМУ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

  • Y. Nemeriuk

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2024.1.298783

Ключові слова:

війна, діагностика селективного мутизму, діти, інструменти діагностики селективного мутизму, мутизм, селективний мутизм, тривожний розлад

Анотація

У статті подано дані щодо впливу військових подій в Україні на психологічний стан дітей. Відзначено, що травмівні ситуації провокують появу у дітей психологічних, тривожних розладів, серед яких селективний мутизм.

Окреслено проблемні питання стану дослідження феномену селективного мутизму та надано результати аналізу наукової літератури з питання сутності, симптомів селективного мутизму та інструментів його діагностики. Для встановлення точного діагнозу обґрунтовано необхідність проведення багаторівневої діагностики, використання різних джерел інформації. Розглянуто складні питання діагностики селективного мутизму. Наголошено на тому, що різні соціальні ситуації у дітей з селективним мутизмом можуть провокувати не однакові патерни немовленнєвої поведінки. Закценто-
вано увагу на тому, що діагностика є також соціальною ситуацією, яка може викликати у дитини з селективним мутизмом мовчазність. Підкреслена значна роль батьків і вчителів як інформантів про мовленнєву поведінку дитини та наголошено на необхідності їх залучення до процесу діагностики дитини. Відмічено важливість проведення просвітницьких заходів, спрямованих на інформування батьків та вчителів щодо суті цього розладу, варіантів діагностики і лікування.

Відзначено, що селективний мутизм має значний вплив на емоційну, когнітивну та поведінкову сторони життя дитини, негативно впливає на академічну успішність, заважає соціалізації, часто супроводжується коморбідними захворюваннями. Підкреслено важливість ранньої діагностики розладу.

Окреслені діагностичні інструменти селективного мутизму, відмічено важливість перекладу зазначених інструментів на рідну мову дітей, зокрема українську. Обґрунтовано необхідність використання валідизованих та науковометрично перевіриних інструментів для діагностики селективного мутизму, як передумови отримання достовірних результатів в діагностиці, що є вкрай важливим для подальшого лікування. Відзначено важливість перевірки психометричних властивостей діагностичних інструментів на українській виборці дітей, визначено напрями майбутніх досліджень.

Посилання

Bürgin, D. et al. (2022). Impact of war and forced displacement on children’s mental health–multilevel, needs-oriented, and trauma-informed approaches. European Child and Adolescent Psychiatry, 31, 845-853. Retrieved from https://link.springer.com/article/10.1007/s00787-022-01974-z

Ceri, V. et al. (2016). Psychiatric symptoms and disorders among Yazidi children and adolescents immediately after forced migration following ISIS attacks. Neuropsychiatr, 3 (30), 145-150. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5063909/

Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. (2013). Fifth Edition. 5th ed. Washington, DC London, England: American Psychiatric Association. Retrieved from https://repository.poltekkes-kaltim.ac.id/657/1/Diagnostic%20and%20statistical%20manual%20of%20mental%20disorders%20_%20DSM-5%20(%20PDFDrive.com%20).pdf

Drljan, B. (2022). Speech and language deficits in children with selective mutism: cause, comorbidity, or consequences? Specijalna edukacija i rehabilitacija, 21 (2), 133-146. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/361076747_Speech_and_language_deficits_in_children_with_selective_mutism_Cause_comorbidity_or_consequences

Dziuba, A., Nesterenko, M., Vashchenko, L., Dubovyk, K., & Martsenkovskyi, D. (2013) Selektivnyi mutizm: diagnosticheskie procedury i terapevticheskie strategii [Selective mutism: diagnostic procedures and therapeutic strategies]. NeiroNEWS: psykhonevrolohiia ta neiropsykhiatriia [NeuroNEWS: psychoneurology and neuropsychiatry], 5 (50). Retrieved from https://neuronews.com.ua/ru/archive/2013/5(50)/article-816/selektivnyy-mutizm-diagnosticheskie-procedury-i-terapevticheskie-strategii#gsc.tab=0. [in Russian].

Elizur, Y., & Perednik, R. (2004). Prevalence and Description of Selective Mutism in Immigrant and Native Families: A Controlled Study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 42 (12), 1451-9, 1-22. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/8999499_Prevalence_and_Description_of_Selective_Mutism_in_Immigrant_and_Native_Families_A_Controlled_Study

Klein, E., & Armstrong, S. L. (2013). Assessing spoken language competence in children with selective mutism: using parents as test presenters. Communication Disorders Quarterly, 34 (3), 184-195. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/236617609_Assessing_Spoken_Language_Competence_in_Children_With_Selective_Mutism_Using_Parents_as_Test_Presenters

Klein, E. et al. (2019). Variations in parent and teacher ratings of internalizing, externalizing, adaptive skills, and behavioral symptoms in children with selective mutism. International journal of environmental research and public health, 16 (21):4070. Retrieved from https://www.mdpi.com/1660-4601/16/21/4070

Lutsenko, І. (2018) Vidnovlennia aktyvnosti movlennievoho spilkuvannia ditei doshkilnoho viku z rodyn uchasnykiv ATO i vnutrishno peremishchenykh osib [Restoration of Linguistic Communication Activity of Pre-School Children From the Families of Participants of ATO and the People who Were Relocated Inside the Country]. Psycholinguistics, 23 (1), 202-218. Retrieved from https://psycholing-journal.com/index.php/journal/article/view/129/108 [in Ukrainian].

Milius, S., & Yakubova, I. (2016). Osoblyvosti ditei iz selektyvnym mutyzmom: koly movchannia – ne zoloto [Particularity of children with selective mutism: when silence is not gold]. Cuchasna stomatolohiia [Modern dentistry], 3 (82), 59-62. Retrieved from https://dentalexpert.com.ua/journal/modern_stomatology/2016/SS_03_2016/files/assets/common/downloads/SS03_2016_SS2013.pdf. [in Ukranian].

Oerbeck, B. et al. (2020). The Selective Mutism Questionnaire: Data from typically developing children and children with selective mutism. Clin child psychol psychiatry, 754-765. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7528533/

Olivares-Olivares, P. J. et al. (2021). Psychometric propierties of the Selective Mutism Questionnaire in Spanish children. International journalof clinical and health psychology, 21 100249, 1-9. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/351732976_Psychometric_propierties_of_the_Selective_Mutism_Questionnaire_in_Spanish_children

Pakhomova, N., & Baranets, I. (2022) Napriamy korektsiinoi roboty z ditmy iz tiazhkymy porushenniamy movlennia v umovakh voiennoho stanu [Directions of corrective work with children with severe speech disorders under the conditions of the state of war]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 19. Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia [Scientific journal of the NPU M.P. Drahomanova. Series 19. Correctional pedagogy and special psychology], 43, 55-63. Retrieved from https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/39048/Pakhomova_55-63.pdf?sequence=1&isAllowed=y [in Ukrainian].

Pfeiffer, E. et al. (2023). Implementation of an evidence-based trauma-focused treatment for traumatised children and their families during the war in Ukraine: a project description. Eur J Psychotraumatol, 14 (2), 2207422. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10193887/

Ribtsun, Yu. V. (2022). Zapobihty, zakhystyty, dopomohty. Dity z osoblyvymy movlennievymy potrebamy v umovakh voiennoho stanu [Warn, protect and help.Children with speech disorders in wartime]. Visnyk nauky ta osvity. Filolohiia, kultura i mystetstvo, pedahohika, istoriia ta arkheolohiia, sotsiolohiia. [Herald of science and education. Philology, culture and art, pedagogy, history and archeology, sociology], 2 (2), 201-212. Retrieved from http://perspectives.pp.ua/index.php/vno/article/view/2162/2163 [in Ukrainian].

Rodrigues, C. Pereira et al. (2023). Diagnosing selective mutism: a critical review of measures for clinical practice and research. European Child and Adolescent Psychiatry, 32, 10, 1821-1839. Retrieved from https://link.springer.com/article/10.1007/s00787-021-01907-2.

Schwenck, C. et al. (2022). Characteristics of person, place, and activity that trigger failure to speak in children with selective mutism. European Child & Adolescent Psychiatry, 31 (9), 1–11. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/351088904_Characteristics_of_person_place_and_activity_that_trigger_failure_to_speak_in_children_with_selective_mutism.

Starke, A., & Subellok, K. (2012). KiMut NRW: Eine Studie zur Identifikation von Kindern mit selektivem Mutismus im schulischen Primarbereich. Empirische

Sonderpädagogik, 1, 63-77. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/230661699_KiMut_NRW_Eine_Studie_zur_Identifikation_von_Kindern_mit_selektivem_Mutismus_im_schulischen_Primarbereich.

Symonenko, S., & Ovadyuk, N. (2022). Osoblyvosti roboty praktychnoho psykholoha z vnutrishno peremishchenymy ditmy molodshoho shkilnoho viku [Peculiarities of the work of a practical psychologist with internally displaced children of primary school age]. Naukovi pratsi Mizhrehionalnoi Akademii upravlinnia personalom. Psykholohiia. [Scientific works of the Interregional Academy of Personnel Management. Psychology], 1, 68-77. Retrieved from http://journals.maup.com.ua/index.php/psychology/article/view/1346/1832 [in Ukrainian].

Vodopianova, Y. Va. (2022). Zasoby artterapii yak shliakh do poslablennia tryvozhnosti u ditei iz selektyvnym mutyzmom [Art therapy as a way to relieve anxiety in children with selective mutism]. In P. Lushyn (Еd.), Prostir art-terapiy [Space of art therapy]: zb nauk.pr. (pp 31-37). Kyiv: UMO, VHO «Artterapevtychna asotsiatsiia». Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/733793/1/Art%20Therapy%20Space-Coll.of%20scient.articles-2022-Issue%2031(1).pdf .https://lib.iitta.gov.ua/733793/1/Art%20Therapy%20Space-Coll.of%20scient.articles-2022-Issue%2031(1).pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-23

Номер

Розділ

ПСИХОДІАГНОСТИКА ОСОБИСТОСТІ