ДІАГНОСТИЧНИЙ ІНСТРУМЕНТАРІЙ ДОСЛІДЖЕННЯ ЕМОЦІЙНО-СУБ᾽ЄКТНОГО КОМПОНЕНТА СОЦІАЛЬНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ДОШКІЛЬНИКІВ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ТРУДНОЩАМИ ЛЕГКОГО СТУПЕНЯ ПРОЯВУ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4078.2024.1.298779Ключові слова:
соціальний інтелект, емоційний інтелект, дошкільники, діагностичний інструментарій, емоції, суб᾽єктність, інтерсуб᾽єктний та інтрасуб᾽єктний емоційний інтелектАнотація
У статті окреслено актуальність проблеми розроблення та апробації українського діагностико-наочного контенту для дослідження соціального інтелекту в дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву та нормотиповим розвитком. Розкрито, що наразі в спеціальній психології визначено необхідність дослідження у дітей з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву соціально-особистісного та емоційного розвитку з позицій принципу інтерсуб᾽єктивності, також обґрунтовано особливості емоційної сфери у соціально депривованих дошкільників зазначеної когорти. Висвітлено, що розроблений авторами психодіагностичний інструментарій спрямований на дослідження інтерсуб᾽єктних і інтрасуб᾽єктних основ розпізнання емоцій в структурі емоційного інтелекту, який розглядається як складник більш широкої категорії – соціальний інтелект. Обґрунто-
вано змістовий контент методики, яка складається із портретних картинок, на яких відображені певні соціальні ситуації з відповідними емоціями: 1) радості; 2) злості; 3) смутку; 4) страху; 5) подиву; 6) спокою (окремі набори для хлопчиків та дівчаток); 2) 12 сюжетних картинок, на яких персонажі виражають певний емоційний стан (по 1 картинці на кожен із зазначених вище емоційних станів);3) 12 оповідань до сюжетних картинок. Визначено специфіку розпізнання емоцій дошкільниками з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву та дітьми з нормотиповим розвитком. Теоретично обґрунтовано, що перспективи подальших наукових студій полягатимуть в теоретичному обґрунтуванні та розробленні діагностично-наочного контенту для дослідження морального-поведінкового компонента соціального інтелекту в дошкільників з нормотиповим розвитком та дошкільників із інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву.
Посилання
Aleksyeyenko, N. V (2017). Socialnyj i emocijnyj intelekt yak vazhlyva kompetenciya pracivnykiv kryminalno-vykonavchoyi sluzhby: teorety`chny`j oglyad [Social and emotional intelligence as an important competence of criminal-executive service employees: a theoretical review]. Naukovyj visnyk Xersonskogo derzhavnogo universy`tetu. Psyxologichni nauky [Scientific Bulletin of Kherson State University. Psychological sciences], 2 (1), 8-13. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvkhp_2017_2(1)__3 [in Ukrainian].
Batasheva, N. I. (2019). Formuvannya emocijnoyi sfery socialno depryvovanyx doshkilnykiv iz zatrymkoyu psyxichnogo rozvytku [Formation of the emotional sphere of socially deprived pre-schoolers with mental developmental delay]. (Extended abstract of PhD diss.). Mykola Yarmachenko Institute of Special Education and Psychology, the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. Kyiv [in Ukrainian].
Frohlich, V. (2005). Sich selbst verstehen? In G. Bittner (Ed.), Menschen verstehen: Wiеder die «Spinneweben dogmatischen Denkens» (pp. 35-42). Wurzburg.
Kobylchenko, V. V., & Omelchenko, I. M. (2020). Spetsialna psykholohiia [Special psychology]: pidruchnyk. Kyiv: VTs «Akademiia» [in Ukrainian].
Kolbasova, K., Omelchenko, I., Кobylchenko, V., Huliaieva, O., & Vovchenko, O. (2023). Psychological Analysis of Manifestations of Nonverbal Intelligence of Senior Pre-Schoolers in the Context of Inclusive Education. Journal of Intellectual Disability – Diagnosis and Treatment, 11, 2, 87-96. Retrieved from https://doi.org/10.6000/2292-2598.2023.11.02.3.
Kosmitzki, C., & John, О. P. (1993). The implicit use of explicit conceptions of social intelligence. Personality and Individual Differences, 15, 11-23.
Logvinova, I. P. (2017). Intersubyektyvnist yak fundament emocijno-osobystisnogo rozvytku ditej iz zatrymkoyu psyxichnogo rozvytku [Intersubjectivity as the foundation of emotional and personal development of children with mental developmental delay]. Naukovyj visnyk Xersonskogo derzhavnogo universytetu. Psyxologichni nauky [Scientific Bulletin of Kherson State University. Psychological sciences], 4 (2), 204-209. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvkhp_2017_4%282%29__38[in Ukrainian].
Loshenko, O. A. (2012). Osoblyvosti formuvannya ponyattya «emocijnyj intelekt» [Features of the formed concept of «emotional intelligence»]. Aktualni problemy sociologiyi, psyxologiyi, pedagogiky [Actual issues of sociology, psychology, pedagogy], 17, 128-134. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/apspp_2012_17_19
Melnyk, A. A. (2012). Rozvytok socialnogo intelektu ditej shkilnogo viku [Development of school-age children’s social intelligence]. (Extended abstract of PhD diss.). Kharkiv [in Ukrainian].
Morgun, V. F. (2010). Emocijnyj intelekt u bagatovymirnij strukturi osobystosti [Emotional intelligence in the multidimensional structure of personality]. Postmetodyka [Post-method], 6, 2-14. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Postmetodyka_2010_6_3 [in Ukrainian].
Nazarevych, V. V. (2005). Psyxologichni osoblyvosti korekciyi povedinky socialno dezadaptovanyx ditej doshkilnogo viku iz zatrymkoyu psyxichnogo rozvytku [Psychological features of behaviour correction in socially maladjusted preschool children with mental developmental delay]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Ozhubko, G. V. (2012). Sutnist ta struktura socialnogo intelektu [The essence and structure of social intelligence]. Problemy suchasnoyi psyxologiyi [Issues of modern psychology], 17, 88-94 [in Ukrainian].
Omelchenko, I. M. (2018). Komunikatyvna diyalnist doshkilnykiv iz zatrymkoyu psyxichnogo rozvytku: teoriya i fenomenologiya [Communicative activities of pre-schoolers with mental developmental delay: the theory and phenomenology]: monograph. Poltava: Firma «Texservis» [in Ukrainian].
Omelchenko, I. M. (2017). Konceptualno-metodychni pidxody do rozvytku movlennyevoyi diyalnosti ta spilkuvannya v pidlitkiv i yunakiv iz zatrymkoyu psyxichnogo rozvytku [The conceptual-methodological approaches to development of speech activities and communication in adolescents and young people with mental developmental delay]. Osoblyva dytyna: navchannya i vyxovannya [A special child: education and upbringing], 1 (81), 48-59 [in Ukrainian].
Omelchenko, I. M. (2017). Sutnisni modusy kategoriyi «komunikatyvna diyalnist» u dyskursi postneklasychnoyi psyxologiyi [Essential modes of the «communicative activity» category in the discourse of post-non-classical psychology]. Psygologiya i osobystist [Psychology and personality], 1 (11), 25-40 [in Ukrainian].
Omelchenko, I. M. (2023). Psyxologichni osnovy diagnostyky socialnogo intelektu u doshkilnykiv iz intelektualnymy trudnoshhamy legkogo stupenya proyavu: navchalno-metodychnyj posibnyk [Psychological bases of social intelligence examining in pre-schoolers with mild intellectual disabilities: educational and methodological manual]. Kyiv: Vydavecz Cybulska [in Ukrainian].
Savchuk, O. (2018). Innovacijni texnologiyi socializaciyi doshkilnykiv v osvitnij prostir [Innovative technologies of pre-schoolers’ socialization in the educational space]. Molodyj vchenyj [A young scientist], 7 (193), 171-173 [in Ukrainian].
Strukova, T., & Bratanich, B. (2021). Socialnyj intelekt yak skladova feliksologichnogo pidxodu do socializaciyi dytyny [Social intelligence as a component of the felixological approach to child socialization]. Visnyk Dniprovskoyi akademiyi neperervnoyi osvity. Filosofiya. Pedagogika. [Bulletin of the Dnipro Academy of Continued Education. Philosophy. Pedagogy], 1, 11-16. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/dnipakmo_2021_1_4 [in Ukrainian].
Yavorovska, L. M., & Xafizova, G. S. (2011). Teoretychnyj analiz vzayemozvyazku socialnogo intelektu ta chasovoyi perspektyvy osobystosti [The theoretical analysis of relations between social intelligence and an individual’s temporal perspective]. Visnyk Xarkivskogo nacionalnogo universytetu imeni V. N. Karazina. Psyxologiya [Bulletin of V. N. Karazin Kharkiv National University. Psychology], 937 (45), 323-326. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhIPC_2011_937_45_74 [in Ukrainian].
Vovchenko, O. A. (2022). Vplyv socialnogo ta emocijnogo intelektu na efektyvnist socializaciyi ditej z porushennyamy sluxu [The influence of social and emotional intelligence on effective socialization of children with hearing impairment]. In Modern scientific research: achievements, innovations and development prospects: the 8th International scientific and practical conference (pp. 460-466). MDPC Publishing, s. Berlin, Germany. Retrieved from https://sci-conf.com.ua/viii-mezhdunarodnaya-nauchno-prakticheskaya-konferentsiya-modern-scientific-research-achievements-innovations-and-development-prospects-23-25-yanvarya-2022-goda-berlin-germaniya-arhiv/. [in Ukrainian].
Vovchenko, O. A. (2022). Socialnyj intelekt yak chynnyk socializaciyi ditej z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Social intelligence as a socializing factor in children with special educational needs]. In Suchasni aspekty modernizaciyi nauky: stan, problemy, tendenciyi rozvytku [Current aspects of science modernization: state, problems, developmental trends]: materialy XVII Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferenciyi (pp. 186-190). Kyiv; Larnaka. Retrieved from http://perspectives.pp.ua/public/site/conferency/c. [in Ukrainian].
Zdojma, A. (2010). Rozvytok emocijnogo intelektu yak skladovoyi suchasnogo menedzhmentu [Development of emotional intelligence as a component of modern management]. Retrieved from http://www.rusnauka.com/10_NPE_2010/Economics/62658.doc. htm – Nazva z ekranu [in Ukrainian].