ПСИХОЛОГІЧНА ЕКСПЕРТИЗА ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА: ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4078.2022.1.251920Ключові слова:
інклюзія, інклюзивне навчання, інклюзивне освітнє середовищеАнотація
У статті розглянуто результати аналізу психологічної проблеми готовності системи освіти до реалізації процесу інклюзії.
У рамках формування середовища інклюзивної освіти автор особливо прихильно ставиться до розуміння інклюзивної освіти як спеціально організованої взаємодії вчителя та особистості з особливими потребами та нормативним рівнем розвитку.
Інклюзивна освіта – це системний процес налагодженої взаємодії всіх учасників навчально-виховного процесу.
У цій роботі узагальнено теоретичні підходи до проблем виховання осіб з особливими освітніми потребами, засновані на рівноправності. Це стосується можливості реалізації права на освіту в типовому навчальному закладі, відкритому для навчання осіб з фізичними, інтелектуальними, соціальними, емоційними, мовними чи іншими ознаками.
Автор наголошує, що першочерговою проблемою створення інклюзивного освітнього середовища на сьогодні є професійна підготовка вчителів, орієнтована на роботу з особами, які мають особливі освітні потреби.
Посилання
Babchuk, H. I. (2019). Intehratsiia ditei z osoblyvymy potrebamy v inkliuzyvnyi prostir zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu [Integration of children with special needs into the inclusive space of a secondary school]. In A. O. Hrebeniuk (Comp.), Inkliuzyvne osvitnie seredovyshche: problemy, perspektyvy ta krashchi praktyky [Inclusive educational environment: problems, perspectives and best practices]: zb. tez XIX mizhnar. nauk.-prakt. konf. (p. 22-23). Kyiv: Vidkrytyi mizhnarodnyi universytet rozvytku liudyny “Ukraina” [in Ukrainian].
Buniak, N. A. (2017). Psykholohichna ekspertyza [Psychological expertise]: navch. posib. Ternopil: Shpak V. B. [in Ukrainian].
Chaikovskyi, M. Ye. (2016). Teoriia i praktyka sotsialno-pedahohichnoi roboty z moloddiu z osoblyvymy potrebamy v umovakh inkliuzyvnoho osvitnoho prostoru [Theory and practice of socio-pedagogical work with young people with special needs in an inclusive educational space]. (Doct. diss.). Starobilsk [in Ukrainian].
Hafizullina, I. N. (2008). Formirovanie inkljuzivnoj kompetentnosti budushhih uchitelej v processe professional'noj podgotovki [Formation of inclusive competence of future teachers in the process of professional training]. (Ext. abstract of Phd diss.). Astrahan [in Russian].
Psykholoho-pedahohichna ekspertyza [Psychological expertise]: khrestomatiia: navch. posib. (2021). Chernihiv [in Ukrainian].