ПСИХОЛОГІЧНІ МЕХАНІЗМИ ВЗАЄМОДІЇ УЧНІВСЬКИХ ГРУП З КЛАСНИМИ КЕРІВНИКАМИ

Автор(и)

  • K. Sedykh
  • Y. Khomenko

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2020.2.211918

Ключові слова:

взаємодія, педагогічна взаємодія, механізми взаємодії, факторний аналіз, моделі взаємодії, типи взаємодії

Анотація

В статті розкрито поняття психологічної взаємодії класних керівників з учнівськими групами. Типи та моделі взаємодії, визначені нами в класних колективах, є унікальним способом побудови системи діяльності і комунікацій в навчальному середовищі. Моделі та типи взаємодії ми розуміємо як такі, що, з одного боку, пов’язані з властивим учнівському колективу рівнем психологічного клімату, з іншого – детермінуються психологічними характеристиками самих учасників навчального процесу – вчителів та учнів. За допомогою факторного аналізу визначено 11 факторів, які описують механізми взаємодії. В результаті побудована унікальна модель взаємодії, яка описує її суть, має три компоненти, а саме – переважаючі моделі та типи взаємодії в освітньому середовищі; компонент механізмів реалізації взаємодії з боку вчителів; компонент механізмів реакції учнів на взаємодію з вчителем.

Посилання

Andreeva, G. M. (1980). Social’naja psihologija [Social psychology]. Moskva: MGU [in Russian].

Khomenko, Ye. H. (2018). Dynamika vzaiemodii v uchnivskykh hrupakh serednoi shkoly [Dynamics of interaction in pupil groups at secondary school]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia “Psykholohichni nauky”1, 99-108 [in Ukrainian].

Khomenko, Y. (2019). The research of student’s psychology climate at secondary school. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology.VII (85), 57-62.

Sedykh, K. V. (2008). Psykholohiia vzaiemodii system: “sim’ia i osvitni instytutsii” [Psychology of interaction of systems: “family-educational institutions”]. Poltava: Dovkіllja [in Ukrainian].

Sedykh, K. V. (2005). Chynnyky psykholohichnoi vzaiemodii v systemi sim’ia – shkola [Factors of psychological interaction within the system family-school]. Problemy zahalnoi ta pedahohichnoi psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii im. H. S. Kostiuka APN Ukrainy / za red. S. D. Maksymenka. 7(4), 187-194 [in Ukrainian].

Semychenko, V. A. (2004). Psykholohiia pedahohichnoi diialnosti [Psychology of pedagogical activity]. Kyiv: Vyshcha shkola [in Ukrainian].

Velytchenko, L. K. (2006). Psykholohichni osnovy pedahohichnoi vzaiemodii [Psychological foundations of pedagogical interaction]. Thesis for doctoral degree in psychology. Kyiv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Як цитувати

Sedykh, K., & Khomenko, Y. (2020). ПСИХОЛОГІЧНІ МЕХАНІЗМИ ВЗАЄМОДІЇ УЧНІВСЬКИХ ГРУП З КЛАСНИМИ КЕРІВНИКАМИ. Психологія і особистість, (2), 151–165. https://doi.org/10.33989/2226-4078.2020.2.211918

Номер

Розділ

ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ ТА ПРИКЛАДНІ ДОСЛІДЖЕННЯ