ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАКОНОМІРНОСТІ ДУХОВНОЇ ДЕТЕРМІНАЦІЇ ХАРАКТЕРОЛОГІЧНОГО РОЗВИТКУ В ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ

Автор(и)

  • N. Pavlyk

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2020.2.211916

Ключові слова:

характерологічний розвиток, структура характеру, гармонійний характер, духовні детермінанти, духовно-моральна саморегуляція, самоактуалізація особистості

Анотація

Статтю присвячено висвітленню результатів емпіричного дослідження впливу духовних детермінант на процес гармонізації характеру особистості в юнацькому віці. Автором здійснено ретельний теоретичний аналіз поняття «характер особистості» у філософських, духовно-релігійних і науково-психологічних підходах; визначено компоненти структури характеру (духовно-моральний, морально-комунікативний, інтелектуально-креативний, емоційно-почуттєвий, вольовий, психосоматичний) та їх змістові конструкти (альтруїзм – егоїзм, чесність – лицемірство, терплячість – слабовілля, відповідальність – екстернальність, креативність – ригідність, доброзичливість – агресивність, емпатія – індивідуалізм, організованість – імпульсивність, самоконтроль – слабовілля, оптимістичність - песимістичність, упевненість – тривожність, стресостійкість - невротичність), а також критерії гармонійності характеру (моральна вихованість – невихованість; урівноваженість – неврівноваженість; сила характеру – безхарактерність, цілісність – неповнота), і рівні гармонійності характеру (дисгармонійний характер, потенційно дисгармонійний, адаптований і гармонійний характер).

Обґрунтовано духовно-моральнісний науковий підхід до гармонізації характеру в юнацькому віці. У статті наведено результати емпіричного дослідження особливостей духовної детермінації гармонізації характеру сучасної молоді. Експериментально доведено, що духовний розвиток особистості зумовлює гармонійність її характеру. У статті представлено зміст авторської програми гармонізації характеру шляхом духовно-моральної самоактуалізації особистості. Презентований у статті інноваційно-психологічний спецкурс спрямований на гармонізацію характеру старшокласників та студентів шляхом духовно-моральної самоактуалізації. Він поєднує лекції, самоаналіз, дискусії, рольові ігри й може застосовуватись в роботі з учнівською молоддю

Посилання

Avdeev, D. A. (2006). Nervnost’: ee duhovnye prichiny i proyavleniya [Nervousness: its spiritual causes and manifestations] (6nd ed.). Moskva: MBC Serafima Sarovskogo, Omega [in Russian].

Beh, I. D. (2006). Vykhovannia osobystosti: skhodzhennia do dukhovnosti [Personality education: ascent to spirituality]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Brjanchaninov, I. (1895). Pis’ma: Hristianskoe chtenie [Letters: Christian Reading]. (T. VІI). Moskva [in Russian].

Burno, M. E. (2006). O harakterah ljudej [About the characters of people]. (2nd ed.). Moskva: Akademicheskij proekt [in Russian].

Feofrast, Borovskij, Ja. M. (Ed.). (2007). Haraktery [Characters]. Sankt-Peterburg : Nauka [in Russian].

Frankl, V. (1999). Psihoterapija na praktike [Psychotherapy in practice]. Sankt-Peterburg: Juventa [in Russian].

Fromm, E. (1992). Dusha cheloveka [Human soul]. Moskva: Respublika [in Russian].

Levitov, N. D. (1969). Psihologija haraktera [Psychology of character] (3nd ed.). Moskva: Prosveshchenie [in Russian].

Maslou, A. G. (1999). Motivacija i lichnost’ [Motivation and personality]. Sankt-Peterburg: Evrazija [in Russian].

Mjej, R. (1997). Ljubov’ i volja [Love and will]. Moskva: Refl-buk ; Kiev: Vakler [in Russian].

Melehov, D. E. (2003). Psihiatrija i problemy duhovnoj zhizni [Psychiatry and problems of spiritual life]. In Psihiatrija i aktual’nye problemy duhovnoj zhizni : sbornik [Psychiatry and current problems of spiritual life].(pp. 12-61). Moskva: Svjato-Filaretovskaja vysshaja pravoslavno-hristianskaja shkola [in Russian].

Mjasishhev, V. N. (1995). Psihologija otnoshenij: izbrannye psihologicheskie trudy [Relationship Psychology: Selected Psychological Works]. Moskva: In-t prakt. psihologii; Voronezh: NPO MODEK [in Russian].

Pavlyk, N. V. (2015). Psykholohiia harmonizatsii kharakteru v yunatskomu vitsi [Psychology of harmonization of character in youth]. Kyiv: Lohos [in Ukrainian].

Pomytkin, E. O. (2007). Psykholohiia dukhovnoho rozvytku osobystosti [Psychology of spiritual development of personality]. Kyiv: Nash chas [in Ukrainian].

Rodzhers, K. R. (1999). Konsul’tirovanie i psihoterapija: novejshie podhody v oblasti prakticheskoj raboty [Counseling and psychotherapy: the latest approaches in the field of practical work]. Moskva: EKSMO-Press [in Russian].

Tvorenija izhe vo svjatyh otca nashego Feofana Zatvornika: Nachertanie hristianskogo nravouchenija [The creations of the saints of our father Theophan the Recluse: The outline of Christian moralization].(1998). (2nd ed). Moskva: Pravilo very [in Russian].

Vlahos, I. (2004). Pravoslavnaja psihoterapija: svjatootecheskij kurs vrachevanija dushi [Orthodox psychotherapy: patristic course of healing of the soul]. Moskva: Izd-vo Svjato-Troickoj Sergievoj Lavry [in Russian].

Zarin, S. M. (1996). Asketizm po pravoslavno-hristianskomu ucheniju: jetiko-bogoslovskoe issledovanie [Asceticism in Orthodox Christianity: An Ethical Theological Study]. Moskva: Palomnik [in Russian].

##submission.downloads##

Як цитувати

Pavlyk, N. (2020). ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАКОНОМІРНОСТІ ДУХОВНОЇ ДЕТЕРМІНАЦІЇ ХАРАКТЕРОЛОГІЧНОГО РОЗВИТКУ В ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ. Психологія і особистість, (2), 112–139. https://doi.org/10.33989/2226-4078.2020.2.211916

Номер

Розділ

ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ ТА ПРИКЛАДНІ ДОСЛІДЖЕННЯ