ВНЕСОК ІНСТИТУТУ СПЕЦІАЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ І ПСИХОЛОГІЇ ІМЕНІ МИКОЛИ ЯРМАЧЕНКА НАПН УКРАЇНИ У РОЗВИТОК ТЕОРІЇ І ПРАКТИКИ СПЕЦІАЛЬНОЇ ПСИХОЛОГІЇ

Автор(и)

  • V. Kobylchenkо
  • I. Omelchenko

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2023.2.288317

Ключові слова:

спеціальна психологія, дефектологія, природничо-наукова парадигма, гуманістична парадигма

Анотація

У статті розглянуто і проаналізовано внесок Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України у розвиток теорії і практики спеціальної психології.

Встановлено, що перед українською спеціальною психологією натепер постають завдання методологічної рефлексії, осмислення власного історичного шляху та сучасного статусу.

Констатовано, що спеціальна психологія була невід’ємною частиною дефектології, мала прикладний характер і формувалася як багатогалузева дисципліна.

Встановлено, що здобуття Україною незалежності гостро поставило проблему щодо розвитку теоретичної та концептуальної бази спеціальної психології, позаяк зберігалася значна ізольованість різних напрямків спеціальної психології й прикладний характер проведених досліджень.

Проаналізовано сучасну українську навчально-методичну літературу для закладів вищої освіти, виявлено, що видання переважно перебувають в руслі класичної психології та дефектології, в межах природничо-наукової парадигми.

З’ясовано, що значущими для розвитку спеціальної психології є досягнення психологічної науки останніх років, обумовлені усе зростаючим впливом гуманістичної парадигми на уявлення про предмет і методологію психологічних досліджень.

Розкрито досягнення Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України в галузі спеціальної психології, роль та вплив на її розвиток, внесок в теорію та практику.

Посилання

Bocheliuk, V. Y., & Turubarova, A. V. (2011). Psykholohiia liudyny z obmezhenymy mozhlyvostiamy [Psychology of people with disabilities]: navchalnyi posibnyk. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].

Hoshovska, D. T. (2011). Spetsialna psykholohiia ta metodyka pedahohichno-korektsiinoho treninhu [Special psychology and methods of pedagogical-correctional training]: [navchalno-metodychnyi posibnyk]. Volynskyi natsionalnyi universytet im. Lesi Ukrainky. Lutsk [in Ukrainian].

Kobylchenko, V. V. (2016). Intehratyvna paradyhma yak teoretyko-metodolohichnyi oriientyr suchasnoi spetsialnoi psykholohii [The integrative paradigm as a theoretical and methodological reference point of modern special psychology]. Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia [Exceptional Child: Teaching and Upbringing], 4, 14-23 [in Ukrainian].

Kobylchenko, V. V. (2019). Poiasniuvalni pryntsypy yak metodolohichnyi oriientyr spetsialnoi psykholohii [Explanatory principles as a methodological reference point of special psychology]. Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia [Exceptional Child: Teaching and Upbringing], 2, 33-47 [in Ukrainian].

Kobylchenko, V. V., & Omelchenko, I. M. (2020). Nova paradyhma spetsialnoi psykholohii [The new paradigm in special psychology]. Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia [Exceptional Child: Teaching and Upbringing], 3, 7-14 [in Ukrainian].

Kobylchenko, V. V., & Omelchenko, I. M. (2020). Predmet i mizhpredmetni zviazky spetsialnoi psykholohii v svitli suchasnykh metodolohem [The subject of special psychology and its intersubject relationships in the light of modern methodologes]. In V. V. Zasenko (Ed.), Osvita osib z osoblyvymy potrebamy [Education of Persons with Special Needs]: zb. nauk. prats (Is. 17, pp. 94-109). Kyiv: FOP «Symonenko O. I.» [in Ukrainian].

Kobylchenko, V. V., & Omelchenko, I. M. (2020). Spetsialna psykholohiia [Special psychology]: pidruchnyk. Kyiv: VTs «Akademiia» [in Ukrainian].

Konopliasta, S. Yu., & Sak, T. V. (2010). Lohopsykholohiia [Logopedic psychology]: navch. posib. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].

Martynenko, I. V. (2019). Lohopsykholohiia [Logopedic psychology]: kurs lektsii. navchalnyi posibnyk. Kyiv: DIA [in Ukrainian].

Pakhomova, N. H., & Kononova, M. M. (2015). Spetsialna psykholohiia [Special psychology]. Poltava: ASMI [in Ukrainian].

Prokhorenko, L. I. (2023). Rozvytok ta perspektyvy spetsialnoi psykholohii v nezalezhnii Ukraini [Development and prospects of special psychology in independent Ukraine]. In V. H. Panko (Ed.), Ukrainska psykholohiia. XXI stolittia. Pochatok. (Dni ukrainskoi psykholohii v Berlini) [Ukrainian psychology in the 21st century. Beginning. (Days of Ukrainian psychology in Berlin)]: materialy naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu: zb. materialiv (pp. 62-69). Kyiv: Instytut psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy [in Ukrainian].

Synov, V. M., Matvieieva, M. P., & Khokhlina, O. P. (2008). Psykholohiia rozumovo vidstaloi dytyny [Psychology of mentally challenged children]: pidruchnyk. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].

Synova, Ye. P. (2008). Tyflopsykholohiia. Psykholohichni osoblyvosti liudei z hlybokymy porushenniamy zoru [Psychological features of people with profound visual impairments]: pidruchyk. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].

Trofimov, Yu. L. (Ed.). (2008). Psykholohiia [Psychology]: pidruchnyk dlia stud. vyshchykh navch. zakl. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-09

Номер

Розділ

НАУКОВЕ ЖИТТЯ