ПСИХОЛОГІЧНЕ ОБГРУНТУВАННЯ ТА ОПИС АВТОРСЬКОЇ ПСИХОДІАГНОСТИЧНОЇ ПРОЄКТИВНОЇ МЕТОДИКИ СЕДНОР

Автор(и)

  • H. Katolyk

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2023.2.288303

Ключові слова:

уява, моделювання тесту, СЕДНОР, діагностичний потенціал, семантичний диференціал, шкала нечітких оцінок, неструктуровані зображення

Анотація

Метою статті є розглянути процес створення авторської психодіагностичної методики СЕДНОР на основі різноманітних інтегрованих наукових підходів з урахуванням вікових особливостей особистості та умов перебування респондентів; проаналізувати результати багаторічного експериментального дослідження, спрямованого на вивчення та психодіагностику взаємозв՚язку перцептивних, когнітивних процесів та творчого потенціалу особистості на прикладів учнів молодших класів; описати алгоритм авторської психодіагностичної проєктивної методики СЕДНОР, розробити загальні рекомендації по застосуванню та опрацюванню тесової методики із за діяння якісного та кількісного аналізу (із використання математичного апарату опрацювання результатів).

Використано наступні методи. Із групи теоретичного підґрунтя тест «Чорнильні плями» Роршаха, Семантичних диференціал (СД) Осгуда, шкалу нечітких оцінок, інтерпретацію методики неіснуючої тварини за використанням СД. Використану авторську методику СЕДНОР дослідження творчого потенціалу особистості (з урахування складних мне стичних переплетень) шляхом задіяння перцептивних та уявних компонентів особистості школяра. У дослідження на протязі більш як 30-ти років прийняло участь загалом біля 30 000 респондентів різних вікових категорій, починаючи з дітей віком 7 років до представників ранньої зрілості. У досліджені представлено результати лише по вибірці молодших школярів. Емпіричне дослідження здійснювалось на базі середніх шкіл м. Львова. У всіх учасників дослідження була отримана інформована згода на участь в дослідженні.

Представлено теоретичний аналіз феномену «базового образу» та творчого потенціалу як психологічних феноменів, висвітлено їх особливості з точки зору різних тлумачень. Проаналізовано психологічні чинники виникнення образу та побудовано гіпотетичну модель його  виникнення. Здійснено аналіз результатів проведеного емпіричного дослідження, метою якого було експериментально дослідити творчий потенціал молодшого школяра за допомогою авторської методики СЕДНОР. Обґрунтовано механізм впливу досліджуваних видів неструктурованих зображень на рівень творчого потенціалу особистості.

В результаті проведеного дослідження визначено високий рівень надійності пропонованої нами проєктивної психодіагностичної методики СЕДНОР як можливості сучасної діагностики творчого потенціалу особистості. Зазначено, що здійснено порівняльний аналіз результатів за психодіагностичною проєктивною методикою СЕДНОР таз показниками контрольних методик з дослідження творчого потенціалу особистості, що вказує на можливість використання даної методики на теренах України так і можливості її адаптації у інших країнах. Розроблено спеціальні загальні рекомендації щодо використання психодіагностичної методики СЕДНОР та висновки за результатами діагностування.

Посилання

Katolyk, H. V. (1990). Doslidzhennia uiavy molodi, yaka navchaietsia, ekspres-diahnostychnym metodom [Study of the imagination of young people who are studying, using the express-diagnostic method]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Katolyk, H. V. (1994). Psykhoanaliz i tvorchist [Psychoanalysis and creativity]. In Almanakh 94 [Almanac 94]: mystetskyi naukovo-praktychnyi iliustrovanyi shchorichnyk (pp. 54-62). Lviv [in Ukrainian].

Katolyk, H. V. (1997). Mystetskyi vybir ta osobystist [Artistic choice and personality]. In Almanakh» 95/96 [Almanac 95/96]: mystetskyi naukovo-praktychnyi iliustrovanyi shchorichnyk (pp. 43-48). Lviv [in Ukrainian].

Katolyk, H. V. (1996). Doslidzhennia kreatyvnosti za dopomohoiu avtorskoi diahnostychnoi proektyvnoi metodyky “SEDNOR” [The study of creativity using the author's diagnostic projective technique "SEDNOR"]: monohrafiia. Lviv: LONMIO [in Ukrainian].

Katolyk, H. V. (1996). Chy mozhlyvo vymiriaty obdarovanist? [Is it possible to measure giftedness?]. Konspekt [Compendium], 1, 14-19 [in Ukrainian].

Katolyk, H. V., & Bushchak, H. A. (1999). Psykholohiia tvorchosti ta osvitnii protses [Psychology of creativity and the educational process]. In I. V. Holoda (Ed.), Mystetska shkola v systemi natsionalnoi osvity» Ukrainy [Art school in the system of national education of Ukraine]: kolektyvna monohrafiia (pp. 49-79). Lviv [in Ukrainian].

Katolyk, H. V., & Kalka, N. M. (2022). Psykholohiia osobystosti v tablytsiakh, prezentatsiiakh, skhemakh [Personality psychology in tables, presentations, diagrams]: navchalnyi posibnyk. Lviv: LvDUVS [in Ukrainian].

Osgood, C. E. (1976). Focus of meaning (Vol. 1: Exploration semantic space). The Hague; Paris: Mouton.

Rorschach, H. (1924). Manual for Rorschach Ink-blot Test. Chicago, IL: Stoelting

Rorschach, H., & Oberholzer, E. (1924). The Application of the Interpretation of Form to Psychoanalysis. Chicago.

Rorschach, H., & Beck, S. J. (1932). The Rorschach Test as Applied to a Feeble-minded Group. New York.

Rorschach, H., & Klopfer, B. (1938). Rorschach Research Exchange. New York.

Rorschach, H. (1942). Psychodiagnostics: A diagnostic test based on perception (P. Lemkau & B. Kronenberg, Trans.). Berne, Switzerland: Hans Huber.

Rorschach, H. (1948). Psychodiagnostik (tafeln): Psychodiagnostics (plates). Bern: Hans Huber; distributors for the United States: Grune and Stratton, New York, N.Y.

Rorschach, H. Psychodiagnostics: a diagnostic test, based on perception. URL: https://archive.org/details/psychodiagnostic011205mbp

Snider, J. G., & Osgood, C. E. (1969). Semantik differential technique. A Sourcebook Chicago.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-09

Як цитувати

Katolyk, H. (2023). ПСИХОЛОГІЧНЕ ОБГРУНТУВАННЯ ТА ОПИС АВТОРСЬКОЇ ПСИХОДІАГНОСТИЧНОЇ ПРОЄКТИВНОЇ МЕТОДИКИ СЕДНОР. Психологія і особистість, (2), 233–262. https://doi.org/10.33989/2226-4078.2023.2.288303

Номер

Розділ

ПСИХОДІАГНОСТИКА ОСОБИСТОСТІ