ПЕРЕДУМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ФАХІВЦІВ (КОНСУЛЬТАНТІВ) ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИХ ЦЕНТРІВ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4078.2023.1.274737Ключові слова:
професійна ідентичність, передумови професійної ідентичності, професійний розвиток, професіоналізація, фахівці (консультанти), інклюзивно-ресурсний центр, компетентнісний підхідАнотація
У статті здійснено теоретичний аналіз передумов формування професійної ідентичності фахівців (консультантів) інклюзивно-ресурсних центрів. Теоретично вказані дефініції, такі як: професійне становлення особитості, компетентність, професійна компетентність. У статті розкрито сутність поняття професійної ідентичності фахівців (консультантів) інклюзивно-ресурсних центрів, яка постає як результат процесів професійного самовизначення і самоорганізації. Виділено теоретичні передумови формування професійної ідентичності фахівців (консультантів) інклюзивно-ресурсних центрів в руслі компетентнісного підходу, які забезпечують успішну професіоналізацію їх діяльності як фахівців-практиків у галузі консультування. Визначено в якості основоположних наступні передумови в сфері мотиваційно-ціннісної, когнітивної, технічної, міжособистісної комунікативної, контекстуальної, адаптивної, інтегративної, творчої, акмеологічної, аутопсихологічної компетентностей. Представлено особливості становлення професійної ідентичності фахівців (консультантів) в аспекті розкриття мотивів вибору професії, формування професійної самосвідомості та професійної спрямованості, розвитку професійної самоактуалізації та професійно важливих якостей у процесі взаємодії з дітьми з особливими освітніми потребами та їх батьками, розвитку індивідуального стилю професійної діяльності.
Посилання
Angelovsky, A. A. (2011). Professional development of personality as a factor of social mobility. Edukacja Humanistyczna,1(24), 47-60.
Druzhynina, I. A. (2009). Psykholohichni chynnyky rozvytku profesiinoi identychnosti maibutnikh praktychnykh psykholohiv [Psychological factors in the development of professional identity of future practical psychologists]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Erickson, E. H. (1959). Identity and the life cycle: Selected papers. Psychological Issue Monograph Series. New York: International Universities Press Inc.
Hnoievska, O., Omelchenko, I., Kobylchenko, V., Klyap, M., & Shkvyr, O. (2022). Subjects Adaptation Techniques for Primary School Pupils with Special Educational Needs. Journal of Curriculum and Teaching, 11, 6, 100-112. DOI: https://doi.org/10.5430/jct.v11n6p100
Kolosovych, O. S. (2016). Psykholohichni osoblyvosti formuvannia profesiinoi identychnosti osobystosti [Psychological features of an individual’s professional identity formation]. Naukovyi visnyk [Scientific Bulletin], 2, 141-151 [in Ukrainian].
Lozhkin, H. (2008). Profesiina identychnist v konteksti marhinalnoi povedinky subiekta [Professional identity in the context of a person’s marginal behaviour]. Ukrainskyi naukovyi zhurnal [Ukrainian scientific journal], 3, 123-130 [in Ukrainian].
Milevska, O., Savitska, H., Omelchenko, I., Kobylchenko, V., Kharkavtsiv, I. (2022). The practical aspects of implementing special and inclusive education in schools. AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research, 12(2(Spec. Iss. XXVIII), 13-16.
Omelchenko, M. S. (2021). Psykholohiia profesiinoi svidomosti korektsiinoho pedahoha. [The psychology of correctional teachers’ professional consciousness]. (Doct. diss.). Mykola Yarmachenko Institute of Special Education and Psychology, the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].
Rybalka, V. V. (2013). Psykholohiia i pedahohika pratsi osobystosti [The psychology and pedagogy of a person’s work]. Kirovohrad: Imeks-LTD [in Ukrainian].
Virna, Zh. P. (2009). Osnovy profesiinoi oriientatsii [The foundations of professional orientation]: Navch. posibnyk. Lutsk: Vezha [in Ukrainian].