ФЕНОМЕНОЛОГІЯ І ТИПОЛОГІЯ БІОГЕННОЇ ДЕПРИВАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4078.2022.2.265501Ключові слова:
депривація, біогенна депривація, феноменологія, типологіяАнотація
У статті розглянуто результати аналізу проблеми депривації як поліфакторного психологічного явища, що має значний негативний вплив на особистісний розвиток дитини.
Визначено природу депривації в залежності від тих факторів і чинників, які її породжують, а саме – біогенну, соціогенну та психогенну.
Розкрито феноменологію біогенної депривації, охарактеризовано її особливості та наслідки для психосоціального розвитку дитини.
Встановлено, що за наявності певних порушень органічної природи завжди існує провідна й супутні їй типи депривації. Відповідно, кожне порушення в своїй основі зумовлює певну провідну депривацію, що дозволяє вивести певну типологію біогенної депривації.
Визначено, що при порушеннях зору виникає зорова депривація, при порушеннях слуху – слухова, при порушеннях інтелектуального розвитку (розумовій відсталості) – психічна, при порушеннях когнітивного розвитку (затримці психічного розвитку) – когнітивна, при порушеннях мовлення – мовленнєва (комунікативна), при порушеннях опорно-рухового апарату – рухова, при розладах аутистичного спектру – депривація ідентичності (соціальна).
Встановлено, що усі типи депривації мають деякі загальні прояви, а саме: підвищену тривожність, зниження життєвої активності, часті зміни настрою, невмотивовану агресію тощо.
Посилання
Alekseenkova, E. G. (2009). Lichnost' v uslovijah psihicheskoj deprivacii: ucheb. posob. [Personality in the conditions of psychological deprivation: textbook]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].
Bevz, H., & Doroshenko, O. (2003). Vplyv depryvatsiinykh chynnykiv na psykhichnyi rozvytok dytyny [The influence of deprivation factors on children's mental development]. In Problemy zahalnoi ta pedahohichnoi psykholohii: zb. nauk. pr. In-tu psykholohii im. H.S. Kostiuka APN Ukrainy [The issues of general and pedagogical psychology: coll. of scientific works of H.S Kostiuk Institute of Psychology of the AEN of Ukraine]. (Vol. V(5), pp. 25-34). Kyiv [in Ukrainian].
Hoshovskyi, Ya. (2008). Resotsializatsiia depryvovanoi osobystosti: monohrafiia [Resocialization of a deprived personality: monograph]. Drohobych: Kolo [in Ukrainian].
Hoshovskyi, Ya. (2011). Fenomenolohiia depryvatsii: systemnyi teoretyko-empirychnyi dyskurs [Phenomenology of deprivation: the systemic theoretical-empirical discourse]. Psykholohiia i suspilstvo [Psychology and society], 1, 85-95 [in Ukrainian].
Kobylchenko, V. V., & Omelchenko, I. M. (2020). Spetsialna psykholohiia: pidruchnyk [Special psychology: textbook.]. Kyiv: Akademiia [in Ukrainian].
Krasnytska, O. V. (2013). Depryvatsiia yak sotsialno-pedahohichna problema [Deprivation as a socio-pedagogical problem]. Naukovi zapysky NDU im. M. Hohol. Psykholoho-pedahohichni nauky [Scientific works of M. Hogol NSU. Psychological and pedagogical sciences], 1, 24-28 [in Ukrainian].
Langmeyer, Y., & Mateychek, Z. (1984). Psihicheskaya deprivatsiya v detskom vozdaste [Psychic deprivation in childhood]. Prague: Avitsenum [in Russian].
Lebedeva, S. A. (2021). Psihologiya doshkolnogo obrazovaniya: monografiya [Psychology of preschool education: monograph.]. Cheboksary: Sreda [in Russian].
Maddi, S. (2005). Smyisloobrazovanie v protsessah prinyatiya resheniya [Meaning formation in decision-making processes]. Psihologicheskiy jurnal [Psychological journal], 26(6), 87-101 [in Russian].
Maslow A. H. (1973). Religion, values and peak-experience. New York: Vicingpress.
Mishchyk, L. I. (1999). Sotsialna pedahohika: Dosvid ta perspektyvy [Social pedagogy: Experience and perspectives]. Zaporizhzhia: Zaporizk. derzh. un-t. [in Ukrainian].
Prihojan, A. M., & Tolstyih, N. N. (2005). Psihologiya sirotstva [Psychology of orphans]. (2nd ed.). Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].
Sorokin, V. M. (2003). Spetsialnaya psihologiya: ucheb. Posobie [Special psychology: textbook.]. Sankt-Peterburg: Rech [in Russian].
Umanskaya, E. G. (2013). Razvitie lichnosti v usloviyah deprivatsii [Development of personality in the conditions of deprivation]. Moscow: Prometey [in Russian].
Varii, M. Y. (2008). Psykholohiia osobystosti: navch. posib. [Personality psychology: textbook]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].
Zvereva, N. V., & Goryacheva, T. G. (2013). Klinicheskaya psihologiya detey i podrostkov [Clinical psychology of children and adolescents]. Moscow: Akademiya [in Russian].