СТРУКТУРА Й КРИТЕРІЇ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • N. Pavlyk

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2022.1.252051

Ключові слова:

психологічне здоров’я особистості, особистісний розвиток, структура психологічного здоров’я, критерії гармонійності психологічного здоров’я

Анотація

Статтю присвячено теоретичному аналізу проблеми психологічного здоров’я особистості(його сутності, структури, критеріїв норми), збереження якого в умовах сучасних викликів виявляється соціально значущим.

Дослідження феномена психічного та психологічного здоров’я сьогодні стає особливо актуальним у зв’язку з тим, що останніми роками відбулися серйозні зміни в соціокультурній ситуації, в екологічному, економічному, політичному житті суспільства, що безперечно відбивається на психологічному кліматі у світі й, зокрема, на здоров’ї громадян України. Психіка сучасної людини відчуває потужні негативні впливи соціального, природного, побутового, політичного характеру, що вимагає спеціальних заходів для охорони й зміцнення фізичного, психічного й психологічного здоров’я особистості.

У статті розкрито сутність поняття «психологічне здоров’я», встановлено його зв’язок з конструктивністю особистісного розвитку, презентовано модель ієрархічної структури психологічного здоров’я, яка містить духовно-смисловий, соціальний, психічний, психосоматичний компонентита дихотомічні критеріїгармонійності психологічного здоров’я.

Автором зазначається, що психологічне здоров’я – це складне, багаторівневе утворення, що презентує гармонійний тілесно-душевно-соціально-духовний стан особистості, основою якого є баланс між внутрішніми процесами (духовними, соціальними, емоційними, вольовими, інтелектуальними, соматичними), цегармонія між підструктурами самої особистості (духовною, соціальною, емоційною, вольовою, інтелектуальною, тілесною), гармонія між людиною й оточуючими людьми, природою; гармонія між умінням адаптуватися до середовища й умінням адаптувати його у відповідності до своїх потреб. Психологічне здоров’я є підґрунтям психологічного імунітету людини й зумовлює конструктивність особистісного розвитку.

Посилання

Bilozerska, S. (2017). Psykhichne zdorov’ia pedahoha yak umova efektyvnoi profesiinoi diialnosti [Teacher’s mental health as a condition for effective professional activity]. In N. M. Bamburak (Comp.), Psykhichne zdorov’ia osobystosti u kryzovomu suspilstvi: zb. tez II Vseukr. nauk.-prakt. konf. (pp. 33-39). Lviv: Lvivskyi derzhavnyi universytet vnutrishnikh sprav [in Ukrainian].

Bokhonkova, Yu., & Plisko, V. (2017). Yakist zhyttia i psykhichne zdorov’ia osobystosti [Quality of life and mental health of the individual]. In N. M. Bamburak (Cimp.), Psykhichne zdorov’ia osobystosti u kryzovomu suspilstvi : zb. tez II Vseukr. nauk.-prakt. konf. (pp. 59-63). Lviv : Lvivskyi derzhavnyi universytet vnutrishnikh sprav [in Ukrainian].

Bratus’, B. S. (1997). K probleme cheloveka v psihologii [To the problem of man in psychology]. Voprosy psihologii,5, 3-19 [in Russian].

Dubrovina, I. V. (2009). Psihicheskoe i psihologicheskoe zdorov’e v kontekste psihologicheskoj kul’tury lichnosti [Mental and psychological health in the context of the psychological culture of the personality]. Vestnik prakticheskoj psihologii obrazovaniya, 3, 17-19 [in Russian].

Dubrovina, I. V. (2014). Prakticheskaja psihologija v labirintah sovremennogo obrazovanija [A Practical Psychology in the Labyrinths of Modern Education]. Moskva: NOU VPO “MPSU” [in Russian].

Formanyuk, T. V. (1994). Sindrom “emocional’nogo sgoraniya” kak pokazatel’ professional’noj dezadaptacii uchitelya [Syndrome of “emotional combustion” as an indicator of teacher’s professional maladaptation]. Voprosypsihologii, 6, 57-64 [in Russian].

Frankl, V. (1990). Chelovek v poiskah smysla [A human in search of meaning]. Moskva: Progress [in Russian].

Korolchuk, M. S. (2002). Psykholohichne zabezpechennia psykhichnoho i fizychnoho zdorov’ia [Psychological support of mental and physica lhealth]. Kyiv: Inkos [in Ukrainian].

Kostiuk, H. S. (1989). Navchalno-vykhovnyi protses i psykhichnyi rozvytok osobystosti. Kyiv: Rad. shk. [in Ukrainian].

Lozhkin, G. V., Noskova, O. V., & Tolkunova, I. V. (2003). Psihologiya zdorov’ya cheloveka [Human Health Psychology]. Sevastopol: Veber [in Russian].

Maksymenko, S. D. (2002). Psykhichne zdorov’ia ditei [Mental health of children]. Psykholoh, 1, 4 [in Ukrainian].

Maslou, A. (1999). Motivacija i lichnost'. [Motivation and personality]. Sankt-Peterburg: Evrazija [in Russian].

Mytnyk, T. Osoblyvosti psykhichnoho zdorov’ia osobystosti: kryterii ta pokaznyky [The peculiarities of a person’s mental health: criteria and indicators]. In N. M. Bamburak (Comp.), Psykhichne zdorov’ia osobystosti u kryzovomu suspilstvi: zb. tez II Vseukr. nauk.-prakt. konf. (pp. 269-271). Lviv: Lvivskyi derzhavnyi universytet vnutrishnikh sprav [in Ukrainian].

Psihologicheskoe zdorov’e, ego struktura, kriteriinarushenij [Psychological health, its structure, criteria for violations] (2021). Retrieved from https://studfile.net/preview/1622366/page:3/ [in Russian].

Psihologicheskoe zdorov'e [Psychological health]. (2021). Psihologos: jenciklopedija prakticheskoj psihologii. Retrieved from https://www.psychologos.ru/articles/view/psihologicheskoe-zdorove [in Russian].

Rubinshtejn, S. L. (1973). Chelovek i mir [Human and the world]. Moskva [in Russian].

Shuvalov, A. V. (2009). Psihologicheskoe zdorov’e cheloveka [Psychological health of a human]. Vestnik PSTGU. Serija IV: Pedagogika. Psihologija, 4(15), 87-101 [in Russian].

Slobodchikov, V. I., & Isaev, E. I. (2000). Psihologiya razvitiya cheloveka: razvitie sub"ektivnoj real’nosti v ontogeneze [Psychology of human development: the development of subjective reality in ontogenesis]. Moskva: Shkol’naya pressa [in Russian].

Struktura i kriterii psihologicheskogo zdorov’ya [The structure and criteria of psychological health]. (2021). Retrieved from https://studme.org/137466/psihologiya/struktura_kriterii_psihologicheskogo_zdorovya [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-27

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЇ ОСОБИСТОСТІ