СХИЛЬНІСТЬ ДО ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ІЗ РІЗНИМ СТАЖЕМ РОБОТИ

Автор(и)

  • N. Yudina

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2021.1.227326

Ключові слова:

емоційне вигорання, напруження, резистенція, виснаження, деперсоналізація, вихователі ЗДО, стаж роботи

Анотація

У статті представлено результати теоретичного та експериментального дослідження психологічних особливостей емоційного вигорання вихователів дошкільних навчальних закладів із різним стажем роботи. У результаті теоретичного аналізу було виявлено, що на процес професійного вигорання істотно впливає специфіка професії суб’єктів, а професія педагога відрізняється підвищеною відповідальністю і напруженістю. Проте у цьому контексті більша увага приділена вчителям, а схильність до емоційного вигорання вихователів закладів дошкільної освіти висвітлена в наукових публікаціях тільки фрагментарно.

Дані експериментального дослідження психологічних особливостей схильності до емоційного вигорання вихователів дошкільних навчальних закладів із різним стажем роботи засвідчили наявність відмінностей у показниках усіх компонентів емоційного вигорання вихователів з різним досвідом роботи. Нам вдалося довести, що молоді фахівці характеризуються нижчими показниками емоційного вигорання, натомість досвідчені працівники — вищими. Молодші вихователі закладів дошкільної  освіти, незважаючи на труднощі у професійній діяльності, мають позитивне ставлення до власної професіоналізації, адекватно реагують на труднощі та успіхи. Натомість більше половини старших працівників схильні неадекватно реагувати на власні професійні труднощі та успіхи.

Вихователі дошкільних навчальних закладів із невеликим досвідом роботи майже не відчувають емоційної напруги та відчуження від професійної діяльності. Натомість серед досвідчених фахівців значна частина є емоційно вразливими, а реакції на події свого життя вони намагаються приховати, відчуваючи особистісне відчуження.

Посилання

Bojko, V. V. (1999). Sindrom jemocional'nogo vygoranija v professional'nom obshhenii [Emotional burnout syndrome in professional communication]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].

Bondarevska, L. (1996). Vplyv psykhotravmuiuchykh perezhyvan na vynyknennia psykhichnoho vyhorannia [The influence of traumatic experiences on the mental burnout occurrence]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Bulatevych, N. M. (2004). Syndrom emotsiinoho vyhorannia vchytelia [Teacher’s emotional burnout syndrome]. (Ext. abstract of PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Cherniss, C. (1995). Beyond Burnout: Helping Teachers, Nurses, Therapists & Lawyers Recover from Stress & Disillusionment. New York: Routledge.

Cidorov, P. I., & Parnjakov, A. V. (2010). Klinicheskaja psihologija [Clinical psychology]. Moskva: Gjeotar-Media [in Russian].

Grabe, M. (2008). Sindrom vygoranija – bolezn' nashego vremeni. Pochemu ljudi vygorajut i chto mozhno protiv jetogo predprinjat' [Burnout syndrome as a disease of our time. Why do people burn out and what can be done against it]. Sankt-Peterburg: Rech'[in Russian].

Il'in, E. P. (2008). Jemocii i chuvstva [Emotions and feelings]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].

Kryzhanovska, Z. Yu. (2011). Motyvatsiini chynnyky profesiinoi samorealizatsii fakhivtsiv doshkilnykh zakladiv [Motivational factors of professional self-realization of preschool specialists] (Ext. abstract of PhD diss.). Lutsk [in Ukrainian].

Popova, T. A. (2010). Jeksperimental'noe issledovanie jemocional'nogo vygoranija, samootnoshenija i samoaktualizacii prakticheskih psihologov [Experimental study of emotional burnout, self-attitude and self-actualization of practical psychologists]. In Jeksperimental'naja psihologija v Rossii: tradicii i perspektivy [Experimental psychology in Russia: traditions and prospects]. (p. 538-541). Moskva: Izd-vo Instituta psihologii RAN [in Russian].

Sidorenko, E. V. (2002). Metody matematicheskoj obrabotki v psihologii [Methods of mathematical processing in psychology]. Sankt-Peterburg: Rech' [in Russian].

Vinokur, V. A., & Rybina, O. V. (2008). Sindrom professional'nogo vygoranija u medicinskih rabotnikov: psihologicheskie harakteristiki i metodicheskie aspekty diagnostiki [Burnout syndrome of medical workers: psychological characteristics and methodological aspects of diagnostics]. In Psihodiagnostika i psihokorrekcija: Rukovodstvo dlja vrachej i psihologov [Psychodiagnostics and psychocorrection: A guide for doctors and psychologists]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].

Zaichykova, T. V. (2005). Sotsialno-psykholohichni determinanty syndromu “profesiinoho vyhorannia” u vchyteliv [Socio-psychological determinants of teachers’ syndrome of “professional burnout”]. (Ext. abstract of PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Znakova, T. A., & Ohnev, A. S. (2003). Profesiine “vyhorannia” kerivnykiv [Professional “burnout” of managers]. Upravlinnia personalom [Human resourses], 11, 64-75 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-05-20

Як цитувати

Yudina, N. (2021). СХИЛЬНІСТЬ ДО ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ІЗ РІЗНИМ СТАЖЕМ РОБОТИ. Психологія і особистість, (1), 227–237. https://doi.org/10.33989/2226-4078.2021.1.227326

Номер

Розділ

АКМЕОЛОГІЧНА КУЛЬТУРА ОСОБИСТОСТІ ЯК СУБ’ЄКТА ПРАЦІ ТА СПІЛКУВАННЯ