ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПРОФЕСІЙНОЇ САМОСВІДОМОСТІ ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТИ ІЗ РІЗНИМ РІВНЕМ КВАЛІФІКАЦІЇ

Автор(и)

  • N. Metelska

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2021.1.227235

Ключові слова:

самосвідомість особистості, професійна самосвідомість, працівники освіти, конгнітивний, емоційно-оцінний, регулятивний, мотиваційний та ціннісно-смисловий компоненти професійної самосвідомості працівників освіти

Анотація

У статті представлено результати дослідження професійної самосвідомості працівників освіти з різним досвідом роботи за фахом. Виділено основні напрямки розвідок вчених у сфері самосвідомості особистості та професійної самосвідомості зокрема, подано аналіз теоретичних підходів до визначення професійної самосвідомості та виділення її структури.

Проаналізовано дані порівняльного дослідження особливостей розвитку професійної самосвідомості працівників освіти із різним рівнем кваліфікації. Його результати засвідчили існування відмінностей у рівні розвитку всіх компонентів професійної самосвідомості досліджуваних працівників освіти. Ми дійшли висновку, що відмінності у розвитку когнітивного компонента полягають у ступені вираженості самоповаги та саморозуміння. Також здобуття професійного досвіду та зміна рівня кваліфікації мають вплив на розвиток емоційно-оцінного компонента професійної самосвідомості педагогів. Існують відмінності і в розвитку регулятивного компонента професійної самосвідомості майбутніх та працюючих педагогів за показниками впевненості в собі як фахівцеві. В педагогів із різним рівнем кваліфікації мають місце відмінності в прояві мотивації до успіху, що складає мотиваційний компонент професійної самосвідомості працівників освіти. Також зі зміною професійної кваліфікації спостерігаються відмінності в ступені їхньої цілеспрямованості, продуктивності, вірі в себе як фахівця й осмисленості себе в професії.

Загалом було виявлено, що найнижчий рівень розвитку компонентів, які складають професійну самосвідомість, спостерігається в студентів, які, проте, мають високий ступінь осмисленості життя й себе в професії. Водночас найвищий рівень розвитку компонентів професійної самосвідомості спостерігається в педагогів із досвідом роботи до 5 років.

Посилання

Fam, T. N. (1989). Razvitie professional'nogo samosoznanija studentov tehnicheskih vuzov [Development of professional self-consciousness of technical universities students]. (PhD dissertation). Moscow [in Russian].

Golovko, S. A. (2009). Razvitie professional'nogo samosoznanija budushhih oficerov [Development of professional self-consciousness of future officers] (Ext. abstract of PhD dissertation). Saratov [in Russian].

Markova, A. K. (1996). Psihologija professionalizma [Psychology of professionalism]. Moskva : Mezhdunar. gumanit. fond “Znanie” [in Russian].

Matveeva, L. G. (2004). Stanovlenie professional'nogo samosoznanija klinicheskih psihologov [Formation of professional self-consciousness of clinical psychologists]. (PhD dissertation). Chelyabinsk [in Russian].

Metelska, N. Y. (2020). Osoblyvosti rozvytku profesiinoi samosvidomosti pratsivnykiv osvity u protsesi pidvyshchennia kvalifikatsii [Peculiarities of development of educators’ professional self-consciousness in the process of advanced training] (PhD dissertation). Kyiv: Taras Shevchenko National University of Kyiv [in Ukrainian].

Mitina, L. M. (1998). Psihologija professional'nogo razvitija uchitelja [Psychology of teacher’s professional development]. Moskva: Flinta [in Russian].

Prjazhnikova, E. Ju. (2001). Psihologicheskie osnovy razvitija professional'nogo samosoznanija profkonsul'tanta [Psychological foundations of the development of professional self-consciousnes of a professional consultant]. (Extended abstract of PhD dissertation). Tver [in Russian].

Shavir, P. A. (1981). Psihologija professional'nogo samoopredelenija v rannej junosti [Psychology of professional self-determination in early adolescence]. Moscow: Pedagogika [in Russian].

Sidorenko, E. V. (2002). Metody matematicheskoj obrabotki v psihologii [Methods of mathematical processing in psychology]. Saint-Petersburg: Rech [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-03-31

Номер

Розділ

АКМЕОЛОГІЧНА КУЛЬТУРА ОСОБИСТОСТІ ЯК СУБ’ЄКТА ПРАЦІ ТА СПІЛКУВАННЯ