ДУХОВНО-МОРАЛЬНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНОЇ СОЦІАЛІЗАЦІЇ СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4078.2021.1.227233Ключові слова:
професійна соціалізація, студенти-психологи, ціннісні орієнтації, моральні цінності, духовність, духовно-моральний розвиток, доброчесностіАнотація
У статті висвітлено актуальну проблему духовно-моральних аспектів професійної соціалізації сучасної студентської молоді, зокрема студентів-психологів. Проаналізовані поняття професійної соціалізації, моральності, моралі, духовності. Розглянуті матеріалістична та релігійна точки зору у розумінні духовності. З’ясовано, що студентська молодь знаходиться в найбільш інтенсивній фазі соціалізації, яка пов'язана з навчанням у вищому навчальному закладі, а важливими чинниками професійної соціалізації студентів є мотивація і моральна орієнтація особи, професійний світогляд, цінності професійної діяльності фахівців та система ціннісних орієнтацій. Теоретичний аналіз наукової літератури показав, що ціннісні орієнтації є духовним феноменом, сутнісною основою особистості, механізмом самоорганізації її духовного світу, а моральне самовизначення людини тісно пов’язане з рівнем її духовного розвитку. Зв’язок загальнолюдських моральних цінностей з особистісно-професійними є рушійною силою розвитку фахівця, а свідоме вироблення ціннісних орієнтацій у студентів та цілеспрямоване формування у них духовно-моральних цінностей необхідні для їх успішної професійної соціалізації.
Професія психолога вимагає підвищеної уваги до морального боку виконуваних функцій, оскільки його професійна діяльність безпосередньо пов’язана з взаємодією з людьми, впливом на їх внутрішній світ. Тому етика його роботи ґрунтується на загальнолюдських моральних цінностях. У професійній діяльності психолога головними є ідеали вільного і всебічного розвитку особистості та її поваги, зближення людей та виражена орієнтація на цінність іншої людини. Тому, духовно-моральний розвиток є пріоритетним у процесі професійної соціалізації студентів-психологів, в ході якої особливу увагу треба приділити формуванню моральної Я-концепції особистості, доброчесностей, емпатії, самоповаги та засвоєнню моральних цінностей професійної діяльності психологів, з урахуванням їх етичного кодексу.
Посилання
Badrazhan, A. H. (2012). Relihiinist osobystosti yak osnova dukhovno-moralnoho rozvytku molodi [Religiosity of the individual as the basis of spiritual and moral development of youth]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia”. Seriia “Psykholohiia i pedahohika” [Scientific notes of the National University “Ostroh Academy”. Series “Psychology and Pedagogy”], 21, 4-11 [in Ukrainian].
Brazhnikova, A. N., & Zjuzja, A. A. (2011). Jempatija kak odna iz sostavljajushhih nravstvennosti budushhego professional [Empathy as one of the components of the morality of a future professional]. Uchenye zapiski un-ta im. P.F. Lesgafta [Scientific Notes of the University. P.F. Lesgaft], 6(76), 12-16 [in Russian].
Gorbachev, A. L. (2009). Psihologicheskie uslovija i mehanizmy duhovno-nravstvennogo razvitija lichnosti studentov [Psychological conditions and mechanisms of spiritual and moral development of students’ personality]. (Ext. abstract of PhD diss.). Nizhegorodskij gosudarstvennyj arhitekturno-stroitel'nyj universitet, Nizhnij Novgorod [in Russian].
Gromov, R. A. (2010). Formirovanie aksiologicheskih komponentov professional'noj kompetentnosti u studentov tehnicheskogo VUZa [Formation of axiological components of professional competence among students of a technical university]. Vestnik Rossijskogo gosudarstvennogo un-ta im. I. Kanta [Bulletin of the Immanuel Kant State University of Russia], 11, 124-130 [in Russian].
Igumnov, P. (1994). Pravoslavnoe nravstvennoe bogoslovie [Orthodox moral theology]. Sergiev Posad: Izd. Svjato-Troickoj Sergievoj Lavry [in Russian].
Kniga, N. V. (2012). Duhovno-nravstvennoe razvitie pedagoga kak osnova ego professional'noj kul'tury [Spiritual and moral development of a teacher as the basis of his professional culture]. Praktiko-orientirovannyj proekt. Retrieved from. https://nsportal.ru/detskiy-sad/raznoe/2012/06/13/dukhovno-nravstvennoe-razvitie-pedagoga-kak-osnova-ego-professionalnoy[in Russian].
Koblikov, A. S. (2005). Juridicheskaja jetika: uchebnik dlja vuzov [Legal ethics: textbook for universities]. Moskva: Norma. Retrieved from https://fil.wikireading.ru/12676 [in Russian].
Kolosova, I. G. (2006). Vlijanie cennostnyh orientacij na professional'nuju socializaciju studentov [The influence of value orientations on the professional socialization of students]. (PhD dissertation). Kurskij gosudarstvennyj universitet, Kursk [in Russian].
Krysiuk, H. Ya. (2009). Psykholohichni osoblyvosti sotsializatsii studentskoi molodi [Psychological features of socialization of student youth]. Problemy zahalnoi ta pedahohichnoi psykholohii. Zb. nauk. prats instytutu psykholohii im. H. S. Kostiuka APN Ukrainy [Problems of general and pedagogical psychology. Collection of scientific works of the Institute of Psychology for G.S. Kostyuk, Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine], 11 (1), 229-238 [in Ukrainian].
Kurliand, Z. N. (Ed.). (2005). Pedahohika vyshchoi shkoly: navch. posib. [Higher school pedagogy: a textbook]. (2n ed.). Kyiv: Znannia [in Ukrainian].
Mar'jasova, N. V. (2012). Duhovno-nravstvennye osnovy professional'noj dejatel'nosti [Spiritual and moral foundations of professional activity]. Nauchnye i tehnicheskie biblioteki [Scientific and technical libraries], 10, 26-29 [in Russian].
Ovcharova, R. V. (2003). Prakticheskaja psihologija obrazovanija: ucheb. posobie dlja stud. psihol. fak. un-tov [Practical psychology of education: textbook. manual for stud. psychol. faculties of universities]. Moskva: Akademija [in Russian].
Poluhina, O. P. (2017). Rol' nravstvennogo samosoznanija v formirovanii professional'no-lichnostnoj pozicii studenta-psihologa [The role of moral self-awareness in the formation of the professional and personal position of a student psychologist]. Territorija nauki [The territory of science], 1, 74-79 [in Russian].
Prokof'eva, N. V. (2012). Sovremennyj vzgljad na problemu moral'no-nravstvennogo samoopredelenija cheloveka [A modern view on the problem of moral and ethical self-determination of a person]. Severo-Kavkazskij psihologicheskij vesnik [North Caucasian psychological bulletin], 10/4, 28-32 [in Russian].
Prokop, A. V. (1997). Cennostnye aspekty socializacii molodezhi [Value aspects of youth socialization]. (PhD dissertation). Moskva [in Russian].
Selivanov, D. Ju. (2010). Professional'naja socializacija studentov agrarnyh VUZov: problema uspeshnosti (na materialah jempiricheskogo issledovanija) [Professional socialization of students of agricultural universities: the problem of success (based on empirical research)]. Informacionnyj gumanitarnyj portal "Znanie. Ponimanie. Umenie", 3. Retrieved from http://www.zpu-journal.ru/e-zpu/2010/3/Selivanov/ [in Russian].
Seryh, A. B., & Buksha, L. F. (2017). Idei L. S. Vygotskogo v kontekste duhovno-nravstvennogo razvitija studentov-psihologov [Ideas of L.S.Vygotsky in the context of spiritual and moral development of psychology students]. Prepodavatel' XXI vek [Teacher of the XXI century], 1(1), 149-157 [in Russian].
Stoljarenko, L. D. (2003). Pedagogicheskaja psihologija [Pedagogical psychology] (2nd ed.). Rostov n/D: Feniks [in Russian].
Vlahos, I. (2011–2020). Pravoslavnaja duhovnost' [Orthodox spirituality]. Onlajn biblioteka sajta «Pravoslavie i mir». Retrieved from https://lib.pravmir.ru/library/book/212 [in Russian].
Vorob'eva, I. V. (2007). Osobennosti professional'noj socializacii studentov, poluchajushhih special'nost' «Social'naja rabota» [Features of professional socialization of students receiving the specialty "Social work"]. (Ext. abstract of PhD diss.). Moskovskij gumanitarnyj universitet (NNOU), Moskva [in Russian].
Zen'kovskij, V. V. (2002). Problemy vospitanija v svete hristianskoj antropologii [Problems of education in the light of Christian anthropology]. Klin: Fond “Hristianskaja zhizn'”. Retrieved from http:// www.odinblago.ru/problemi_vospitania/ [in Russian].
Zub, M. A. (2003). Formirovanie professional'no-nravstvennoj pozicii studentov medicinskogo kolledzha [Formation of professional and moral position of medical college students]. (PhD diss.). Krasnodar [in Russian].