СТАТЕВІ ВІДМІННОСТІ У ГОТОВНОСТІ ДО ШЛЮБУ СТАРШОКЛАСНИКІВ

Автор(и)

  • N. Тykhonenko

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2021.1.227229

Ключові слова:

старшокласники, ранній юнацький вік, готовність до сімейного життя, компоненти готовності до сімейного життя старшокласників, емоційне тяжіння в сімейному житті, прояв авторитету в сімейному житті

Анотація

Статтю присвячено аналізу статевих відмінностей готовності до шлюбу старшокласників, систематизовано чинники психологічної готовності юнаків та дівчат до сімейного життя в умовах сьогодення. Юнацький вік, як час життєвого самовизначення особистості, характеризується випробовуванням різних соціальних ролей і видів діяльності. Психологічна готовність до сімейного життя включає стійку позитивну мотивацію до створення родини, розвиток особистісних якостей сім’янина, здатності до емпатійного розуміння партнера, конструктивну й самостверджуючу поведінку в шлюбі.

Здійснено теоретичний аналіз особливостей становлення особистості в юнацькому віці, специфіку готовності до шлюбу та сімейно-рольових очікувань представників старшого шкільного віку; описано методичні засади й методики дослідження з обраної теми; проаналізовано результати емпіричного дослідження статевих відмінностей готовності до шлюбу старшокласників, їх орієнтації на розуміння, емоційне тяжіння та авторитет у шлюбі.

З’ясовано, що дівчата характеризуються вираженою мотиваційною готовністю до створення сім’ї, більше спрямовані на розуміння із партнером та емоційне включення до стосунків. Вони чітко усвідомлюють специфіку сімейних обов’язків, власну роль у родинному житті, специфіку організації подружнього життя. Натомість для хлопців більш важливим є процес реалізації авторитету та зайняття домінуючої позиції в спілкуванні. Дівчата найбільш значущим вважають досягнення спільної точки зору, прийняття від партнера, демонстрацію йому прийняття його позиції. В успішності сімейної взаємодії вони звертають особливу увагу на емоційну взаємодію та близькість, прояви кохання й підтримки. Хлопці ж  прагнуть у сімейних стосунках реалізувати свій авторитет та домінування, очікують від жінки підкорення їх позиції та поглядам, не надаючи особливої ролі питанням розуміння та емоційного включення. У них відсутня внутрішня мотиваційна потреба для укладання сім’ї. Юнаки мало розмірковують над питаннями співвідношення сімейних ролей, організації родинного життя та побудови системи супроводу сімейного життя.

Посилання

Aleksieieva, M. I. (1996). Simeina vzaiemodiia ta vplyv na formuvannia osobystosti [Family interaction and its impact on identity formation]. In Demohrafichna sytuatsiia v karpatskomu rehioni: realnist, problemy, prohnozy na ХХІ stolittia [Demographic situation in the Carpathian region: reality, problems, forecasts for the 21st century]: tezy mizhnar. nauk.-prakt. konf. (p. 480–482). Chernivtsi; Kyiv [in Ukrainian].

Amdzhadin, L. (2007). Transformatsiini zminy instytutu simi ta shliubnykh vidnosyn v ukrainskomu suspilstvi: tendernyi analiz [Transformational changes in the institution of family and relationships in Ukrainian society: a gender analysis]. Sotsiolohiia: teoriia, metody, marketynh [Sociology: theory, methods, marketing], 3, 60-75 [in Ukrainian].

Chaikina, N. O. (2017). Spetsyfichnist kryzy identychnosti osobystosti [Specificity of identity crisis]. In Zbiór artykułów naukowych z Konferencji Miedzynarodowej Naukowo-Praktycznej (on-line) zorganizowanej dla pracowników naukowych uczelni, jednostek naukowo-badawczych oraz badawczych z państw obszaru byłego Związku Radzieckiego oraz byłej Jugosławii, 30.11.2017. (p. 88-90). Warszawa.

Domina, H. A. (2017). Stanovlennia osobystisnoi zrilosti molodi do podruzhnoho zhyttia yak psykholohichna problema u vitchyznianii i zarubizhnii psykholohii [Growing in personal maturity for family life of young people as a psychological problem in the domestic and foreign psychology]. In Innovative processes in education: Collective monograph. (pp. 40-48). Lodz, Poland: AMEET Sp. z o.o.

Honcharova, N. O., Horbenko, Yu. L., & Kaliuzhna, Yu. I. (2018). Zahalna kharakterystyka rannoi yunosti [General characteristics of early adolescence]. In K. V. Sedykh (Ed.), Psykholohiia rozvytku osobystosti u pidlitkovomu ta rannomu yunatskomu vitsi [Educational guide for students of higher education institutions]. (pp. 43-79). Poltava: Astraia [in Ukrainian].

Honcharuk, M. S., & Hrechanovska, O. V. (2019). Psykholohichni osoblyvosti hotovnosti molodi do podruzhnikh stosunkiv [Psychological features of young people's readiness for marriage]. In Materialy XLVIII naukovo-tekhnichnoi konferentsii pidrozdiliv VNTU [the XLVIII Scientific-Technical Conference of Vinnytsia National Technical University]. Retrieved from http://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/27776/7909.pdf?sequence=3 [in Ukrainian].

Oryshchenko, D. V., & Kubitskyi, S. O. (2018). Osoblyvosti pidhotovky starshoklasnykiv do simeinoho zhyttia [Peculiarities of preparing high school students for family life]. Rol molodi u rozvytku APK Ukrainy [Role of young people in the development of agribusiness in Ukraine]: the Second All-Ukrainian Scientific-Practical Conference of Students, Graduate Students and Young Scientists. (pp. 211-214). Kyiv: National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine [in Ukrainian].

Pavlus, O., & Oleksiuk, O. R. (2016). Psykholohichna hotovnist do shliubu v period rannoi yunosti [Psychological readiness for marriage during early adolescence]. Studentskyi naukovyi visnyk [Student Scientific Newsletter], 40, 92-95 [in Ukrainian].

Sedykh, K. V. (2017). Psykholohiia sim’i [Psychology of the family]. Kyiv: Akademiia [in Ukrainian].

Shtryhol, D. V. (2010). Shliubno-rolovi nastanovy u yunatskomu vitsi [Relationship and role-playing attitudes in adolescence]. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota [Practical psychology and social work], 5, 36-45 [in Ukrainian].

Vainola, R. Kh. (2016). Pokaznyky hotovnosti molodi do stvorennia sim’i [Indicators of young people's readiness to start a family]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh[Pedagogy for shaping creative identities in higher and secondary schools], 48 (101), 64-70 [in Ukrainian].

Vlasiuk, D., & Kuzmina, K. (2004). Henderni ustanovky shchodo protylezhnoi stati v yunatskomu vitsi: kohnityvnyi aspect [Gender attitudes toward the opposite gender in adolescence: a cognitive aspect]. In Henderni aspekty v metodolohiiakh humanitarnykh nauk [Gender Aspects in Humanitarian Methodologies]: materialy vseukr. nauk.-prakt. konf., m. Lutsk, 9-10 hrud. 2004. (p. 36-42). Lutsk: Volynska oblasna drukarnia [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-03-31

Номер

Розділ

ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ ТА ПРИКЛАДНІ ДОСЛІДЖЕННЯ