ОСОБЛИВОСТІ ПРОЛОНГОВАНОГО СТРЕСУ В СІМ’ЯХ З ДІТЬМИ З ПОРУШЕННЯМИ ПСИХОФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4078.2021.1.227194Ключові слова:
дитина з особливостями психофізичного розвитку, сім’ї дітей з особливими потребами, психологічні особливості, психо-емоційний клімат, стрес-фактори, пролонгований стрес, перманентний емоційний стрес, адаптаціяАнотація
У статті розкривається питання особливостей пролонгованого стресу в сім’ях, що виховують дітей з порушеннями психофізичного розвитку. Вказані основні аспекти, що вже були в центрі уваги науково-теоретичного та емпіричного вивчення психологічного стану батьків, у тому числі, залежно від характеру психофізичних порушень. Зазначається, що раптовість виникнення і непідготовле-
ність до проблем здоров’я дитини, відсутність досвіду в догляді за нею, непрогнозованість ситуації й необхідність кардинальних змін власного життя, розуміння факту пожиттєвої ноші часто зумовлюють розвиток у батьків емоційного, інформаційного, соціального, міжособистісного стресу з подальшою дезадаптацією сім’ї. На основі аналізу наукових досліджень, виявлено та доповнено основні психологічні проблеми, з якими стикаються сім’ї дітей з особливими потребами, та згруповано їх на дві групи – об’єктивні (порушення психічного розвитку дитини, фінансова, освітня, соціальна, правова сторона її розвитку) і суб’єктивні (внутрішній стан самих батьків, їхні дії та мотиви) стрес-фактори. Акцентується увага, що постійний вплив цих факторів найчастіше призводять до розвитку пролонгованого стресу – такого, що може тривати довго або й постійно, набуваючи хронічного характеру, з негативними наслідками для фізіологічного, емоційного здоров’я, соціального й трудового життя батьків, розпаду сім’ї. Здійснено науково-узагальнюючий аналіз етапів і стадій переживання батьками стресової ситуації при появі дитини-інваліда, таких як: шок, агресія, скорбота, гнів, почуття провини, емоційна адаптація, адаптація до хронічно діючого стресу. Встановлено, що сім’я дитини з порушеннями в розвитку переживає кілька кризових періодів (постановки діагнозу; явних проявів відставання в розвитку; виявлення обмежених здібностей дитини до навчання; настання повноліття), у ході яких потребують постійної психологічної допомоги й підтримки від спеціалістів. Автор зазначає, що, залежно від природи психофізичного порушення дитини, психологічна, соціальна чи біологічна адаптація членів сім’ї відбуватиметься по-різному, чи не відбуватиметься взагалі, при цьому велику роль відіграють ціннісні орієнтації сім’ї, її відношення до стресової ситуації. Окреслено характерні симптоми пролонгованого стресу, що виражають напругу, у якій перебувають батьки і хворі діти. Акцентується увага на необхідності подальшого аналізу пролонгованого стресу у батьків дітей з особливими потребами окремих категорій та пошуку шляхів формування копінг-ресурсів у кожного члена сім’ї.
Посилання
Khodakivska, O. M. (2009). Psykholohichni osoblyvosti simi z dytynoiu-invalidom [Psychological features of a family with a disabled child]. Problemy suchasnoi psykholohii [Problems of modern psychology], 5, 445-455 [in Ukrainian].
Kononova, M. M., & Kuchma, T. V. (2020). Osoblyvosti proiavu kopinh-povedinky u podruzhnikh par z ditmy z psykhofizychnymy porushenniamy [Features of the manifestation of coping behavior in married couples with children with psychophysical disorders]. In Actual trends of modern scientific research: abstracts of II International Scientific and Practical Conference, august 16-18, 2020. (p. 140-146). Munich, Germany : MDPC.
Kukuruza, H. V. (2013). Psykholohichna model rannoho vtruchannia: dopomoha sim’iam, shcho vykhovuiut ditei rannoho viku z porushenniamy rozvytku [Psychological model of early intervention: assistance to families raising young children with developmental disabilities]: a monograph. Kharkiv: Tochka [in Ukrainian].
Lunhul, I. V. (2008). Posttravmatychni stresovi sytuatsii v sim’iakh iz ditmy-invalidamy [Post-traumatic stressful situations in families with children with disabilities]. In S. D. Maksymenko (Ed.), Aktualni problemy psykholohii. T. Х, Iss. 5. Kyiv: Hlavnyk, 2008 [in Ukrainian].
Mamajchuk, I. I. (2007). Pomoshh' psihologa detjam s autizmom [Psychologist assistance to children with autism]. SPb.: Rech [in Russian].
Mamajchuk, I. I. (2013). Psihologicheskoe soprovozhdenie roditelej detej s narushenijami v psihicheskom razvitii v uslovijah obrazovatel'nogo uchrezhdenija [Psychological support of parents of children with mental disorders in an educational institution]. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta im. A. S. Pushkina. Psihologicheskie nauki [Bulletin of the Leningrad State University. A.S. Pushkin. Psychological sciences], 3, 37-46 [in Ukrainian].
Mastjukova, E. M., Moskovkina, A. G. & Seliverstova V. I. (Ed.). (2003). Semejnoe vospitanie detej s otklonenijami v razvitii [Family education of children with developmental disabilities]: Textbook. manual for students of higher education. study. Institutions. Moskva: Gumanit. izd. centr VLADOS [in Russian].
Mushkevych, M. I. (2013). Naukovi pidkhody do sim’i, yaka maie problemnu dytynu [Scientific approaches to a family with a problem child]. Psykholohichni perspektyvy [Psychological perspectives], 21, 164-175. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppst_2013_21_18 [in Ukrainian].
Pohorilska, N. I. (2010). Chynnyky ta pokaznyky psykholohichnoi adaptovanosti materiv ditei yunatskoho viku z obmezhenymy mozhlyvostiamy [Factors and indicators of psychological adaptability of mothers of young children with disabilities] (Ext. abstr. of PhD dissertation). Kyiv. nats. un-t imeni T. Shevchenka, Kyiv [in Ukrainian].
Tkacheva, V. V. (2014). Sem'ja rebenka s ogranichennymi vozmozhnostjami zdorov'ja: diagnostika i konsul'tirovanie [Family of a child with disabilities: diagnosis and counseling]. Moskva: Nacional'nyj knizhnyj centr. (Special’naja psihologija) [in Russian].