ПСИХОЛОГІЧНІ ДЕТЕРМІНАНТИ ОСОБИСТІСНИХ ЗМІН У БАТЬКІВ ДІТЕЙ З ВАДАМИ РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4078.2021.1.227192Ключові слова:
психотип, психотравма, акцентуація, межова аномальна особистість, психопатіяАнотація
Стаття присвячена опису наукових досліджень і теоретичному узагальненню сучасних уявлень про вплив психологічних чинників на особистісні зміни у батьків, які виховують дітей з вадами розвитку. У дослідженні окреслена актуальність даної проблеми, оскільки чисельність таких сімей постійно зростає і факт народження дитини з порушеннями психофізичного розвитку може набувати для батьків характеру психотравми, яка проявляється у вигляді зневіри, гніву, дратівливості тощо. Вивчення особистісних особливостей батьків, які виховують дітей з вадами розвитку є важливим для розробки ефективних методів і програм психологічного супроводу таких сімей. Загальними особливостями батьків дітей з вадами розвитку є сензитивність, гіперсоціалізація і захисний характер поведінки, для них характерні відчуття ізольованості, пригніченості, слабкості та потреби у співчутті оточуючих, а основними психологічними реакціями на дитину з порушеннями розвитку є шок, заперечення, агресія, депресія і прийняття. Батьки із високими показниками суб’єктивного стресу мають менше адаптаційних ресурсів до особливих потреб дитини. Загалом батьки дітей з вадами поділяються на невротичний, авторитарний і психосоматичний тип (за В. В. Ткачовою) та на шизаїдний, епілептоїдний, істероїдний та циклоїдний психотипи (за І. В. Риженко).
Висвітлено концепцію переживання тяжкої втрати Е. Кюблер-Росса, О. В. Гнєздилова, К. Лукаса та конституційно-континуальну концепцію І. В. Боєва і О. О. Ахвердова. Загалом особистісно-типологічна конституціональна мінливість обумовлює трансформа-
цію особистості у діапазонах психологічної норми–акцентуації–межової аномальної особистості (МАО) – патологічної психічної конституції (психопатії). Вираженість варіаційної особистісної мінливості, яка визначена конституційно, відповідає за адаптивність, толерантність і компенсаторні можливості особистості стосовно патогенних стресів, тобто за результат переломлення зовнішніх чинників через внутрішній (конституційний) зміст. Визначення рівня конституціональної детермінованості особистістно-типологічних проявів у батьків сприяє більш точному прогнозуванню їх реакції в екстремальних умовах.
Посилання
Ambrumova, A. G. (1985). Analiz sostojanij psihologicheskogo krizisa i ih dinamika [Analysis of the states of psychological crisis and their dynamics]. Psihologicheskij zhurnal, 6, 107-115 [in Russian].
Boev, I. V. (1999). Pogranichnaja anomal'naja lichnost' [Borderline anomalous personality]. Stavropol': SGMA [in Russian]
Hintermair, M., & Sarimski, K. (2017). Sozial-emotionale Kompetenzen hörgeschädigter Kleinkinder. Ergebnisse aus einer Studie mit zwei neueren Fragebogeninventaren für das 2. und 3. Lebensjahr. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 45(2),128-140.
Langerman, C., & Worrall, E. (2005). Disabled children and their families. A guide for donors and funders. London: New Philanthropy Capita.
Muhamedrahimov, R. Zh. (1998). Vzaimodejstvie i privjazannost' materej i mladencev grupp riska [Interaction and attachment of mothers and infants at risk]. Voprosy psihologii , 2, 18-25 [in Russian].
Oteva, N. I., Maljarchuk, N. N., Krinicyna, G. M., & Pashhenko, E. V. (2019) Problemy i resursy semej, vospityvajushhih detej s tjazhelymi mnozhestvennymi narushenijami v razvitii [Problems and resources of families raising children with severe multiple developmental disorders]. Vestnik Mininskogo universiteta, 7(2), 2 [in Russian].
Paul, O. (1987). Da Costa's syndrome or neurocirculatory asthenia. British Heart Journal, 58(4), 306-315.
Ryzhenko, I. V. (2004). Osobennosti reagirovanija roditelej na prisutstvie rebenka-invalida v sem'e [Peculiarities of parents' reaction to the presence of a disabled child in the family]. Jekologija. Kul'tura. Obrazovanie, 14-15, 19-21[in Russian].
Sarimski, K., Hintermeir, M., & Lang, M. (2013). Familienorientierte Frühförderung von Kindern mit Behinderung. München: Verlag.
Senyk, I. V. (Ed.). (2020). Sotsialnyi zakhyst naselennia Ukrainy u 2019 rotsi. Statystychnyi zbirnyk [Social protection of the population in Ukraine in 2019. Statistics compilation]. Kyiv [in Ukrainian].
Tkacheva, V. V. (2014). Psihologo-pedagogicheskoe soprovozhdenie sem'i rebenka s ogranichennymi vozmozhnostjami zdorov'ja [Psychological and pedagogical support of the family of a child with disabilities]. Moskva: Akademija [in Russian].
Zlyvkov, V. L., Lukomska, S. O., & Fedan O. V. (2016). Psykhodiahnostyka osobystosti u kryzovykh zhyttievykh sytuatsiiakh [Psychodiagnostics of personality in crisis life situations]. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].