СИНЕРГЕТИЧНИЙ ЕФЕКТ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ВЗАЄМОДІЇ СИСТЕМ «СІМ’Я» І «ШКОЛА»
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4078.2021.1.227187Ключові слова:
взаємодія, система, сім’я, освітні інституції, конструкти, комунікації, наративАнотація
В статті розкрито особливості психології взаємодії сім’ї з освітніми соціальними інституціями. З позицій системного підходу як методологічної парадигми дослідження здійснено розгалужене теоретико-емпіричне вивчення взаємодії систем «сім’я» та «освітня соціальна інституція». Проведено системний аналіз феномену міжсистемної взаємодії між системами «сім’я» та «освітня інституція», виявлено ефекти-фактори першого та другого порядків у міжсистемній взаємодії. Визначено, що дитина / учень є одночасно компонентом двох систем – «сім’я» і «школа», взаємозумовлена поведінка кожної з яких створює циркулярну каузальність та коеволюцію комунікативних, інтерактивних та наративних зразків спілкування. Виявлені дві моделі взаємодії між школою та учнем – ієрархічна і підтримуюча. Подано їхній змістовий опис.
Посилання
Fransella, F. & Bannister, D. (1987). Novyj metod issledovanija lichnosti. Rukovodstvo po repertuarnym lichnostnym metodikam [New method of personality research. Manual of repertoire personal techniques]. Moskva: Progress [in Russian].
Kelli, Dzh. (2000). Teorija lichnosti. Psihologija lichnostnyh konstruktov [Theory of personality. Psychology of personal constructs]. Sankt-Peterbug: Rech [in Russian].
Petrenko, V. F. (1997). Osnovy psihosemantiki: ucheb. posob [The foundations of psychosemantics: handbook]. Smolensk: SGU [in Russian].
Sedykh, K. V. (2012). Psykholohiia vzaiemodii system: “sim’ia i osvitni instytutsii”: monohrafiia [Psychology of interaction of the systems: “family and rducational institutions”: monography]. Poltava: Dovkillia [in Ukrainian]
Ulybina, E. V. (2001). Psihologija obydennogo soznanija [Psychology of everyday consciousness]. Moskva: Smysl [in Russian].