ПСИХОТЕРАПІЯ: ДИСКУСІЙНІ ПИТАННЯ ПІДГОТОВКИ І ДІЯЛЬНОСТІ ФАХІВЦІВ ПСИХОТЕРАПЕВТИЧНОГО ПРОФІЛЮ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4078.2021.1.227183Ключові слова:
психотерапевт, психолог, лікар, психоаналітик, психотерапевтична підготовка і перепідготовка, психіатрія, психолінгвістика, дискурсАнотація
Стаття присвячена висвітленню результатів аналізу психологічної проблеми, затребуваної сучасним станом розвитку психотерапії – медичної і психологічної науки та практики лікування словом; встановленню співвідношення психології, психіатрії та психотерапії, яке сформувалося останнім часом в світовій практиці надання психологічної допомоги; виявленню уявлень науковців і практиків, які працюють в галузі психотерапії, про стратегії і тактики підготовки майбутніх психотерапевтів у вишах. В статті представлені дискусійні, інколи діаметрально протилежні, погляди вітчизняних і зарубіжних вчених (медиків, практикуючих психотерапевтів і супервізорів) щодо визначення власних, відмінних один від одного, предметів дослідження в психології, психіатрії і психотерапії – науках споріднених спільним об’єктом дослідження – психікою людини, а також щодо того, хто з фахівців, які надають психологічну допомогу, має право працювати психотерапевтом. Значна увага в змісті цієї статті приділена роз’ясненню того, які точки зору існують у представників науки, громадських організацій, медицини і психології на розмежування психотерапевтичних функцій і повноважень психотерапевтів в теперішній час; показу того, чим відрізняються компетенції психіатрів, психологів, психоаналітиків, медико-психотерапевтів і психологів-психотерапевтів, та які конкретні відмінності між ними. Описані традиції й авторське розуміння підготовки майбутніх психотерапевтів в медичних і психологічних закладах вищої освіти та перепідготовки фахівців в галузі психотерапії, а також роль та значення психолінгвістичних знань, дискурсивних умінь, навичок і компетентностей в психотерапевтичній освіті. Представлено результати моніторингу змісту підготовки психотерапевтів в медичних і психологічних закладах вищої освіти за спеціальностями: «клінічна психологія», «психотерапія», описано недоліки, характерні для нинішньої психотерапевтичної освіти, а також наголошено на проблемі значної термінологічної не упорядкованості не тільки назв спеціальностей, за якими готують психотерапевтів, а й в отримуваних майбутніми фахівцями освітніх і професійних кваліфікацій. Доведено, що незалежно від медичної чи психологічної сфери функціонування психотерапії, вона не може існувати і розвиватися в перспективному руслі без прикладної психолінгвістики, яка озброює її науково обґрунтованими раціональними засобами, зокрема мовленнєво-мовними психотехніками, метамоделями психологічного (дискурсивного) впливу, зразками психотерапевтичних дискурсів, що забезпечують лапідарне результативне втручання в підсвідомі і свідомі пласти психіки клієнтів/пацієнтів.
Посилання
Burno, M. E. (2006). Klinicheskaja psihoterapija [Clinical psychotherapy]. Moskva : Akademicheskij Proekt; Delovaja kniga [in Russian].
Froid, Z. (2008). Soch. v 10 t. Dop. T.: K voprosu o diletantskom analize: Besedy s postoronnim [On the question of amateurish analysis: Conversations with outsiders]. Moskva: STD [in Russian].
Grinval'd, S. G. Web site. Retrieved from http://grinvald.com/stati/chem-otlichayutsya-psihiatr-psihoterapevt-psiholog.html [in Russian].
Hofmann M. Was ist ein Psychotherapeut? Retrieved from http://www.psychotherapie-neumuenster.de/beruf-psychotherapeut/
Holmogorova, A. B. (1996). Obsuzhdenie proekta prikaza “O podgotovke medicinskih psihologov dlja uchrezhdenij, okazyvajushhih psihiatricheskuju i psihoterapevticheskuju pomoshh” [Discussion of the order “On the training of medical psychologists”]. Moskovskij psihoterapevticheskij zhurnal. 1996, 4[in Russian].
Holmogorova, A. B. (2000). Psihologicheskie aspekty mikrosocial'nogo konteksta psihicheskih rasstrojstv (na primere shizofrenii) [Psychological aspects of the microsocial context of mental disorders (on the example of schizophrenia)]. Moskovskij psihoterapevticheskij zhurnal, 3, 191 [in Russian].
Holmogorova, A. B., Garanjan, N. G., Nikitina, I. V., & Pugovkina, O.D. (2009). Nauchnye issledovanija processa psihoterapii i ee jeffektivnosti: sovremennoe sostojanie problemy [Scientific research of the process of psychotherapy and its effectiveness: the current state of the problem]. Vol. 1. Social'naja i klinicheskaja psihiatrija, 3(XIX), 92-100 [in Russian].
Igumnov, S. A. (1999). Klinicheskaja psihoterapija detej i podrostkov [Clinical psychotherapy for children and adolescents]: sprav. posob. Minsk: Belarus. navuka [in Russian].
Kalmykov, H. V. (2016). Dyskursyvni praktyky yak komponenty profesiino-movlennievoi diialnosti psykholohiv [Discursive practices as components of professional speech activity of the psychologists]. Psycholinguistic, 20(1), 98-111 [in Ukrainian].
Kalmykov, H. V. (2017a). Dyskurs yak movlennievyi vplyv [Discourse as a speech influence]. Psycholinguistics, 21(1), 112-128 [in Ukrainian].
Kalmykov, H. V. (2017b). Profesiino-psykholohichnyi dyskurs yak instrument vplyvu na adresata [Professional-psychological discourse as a tool for influencing the addressee]. Psycholinguistics, 22(1), 104-124 [in Ukrainian].
Kalmykov, H. V. (2017c). Dyskursyvnyi vplyv yak sposib realizatsii profesiino-movlennievoi diialnosti psykholoha [Discursive influence as a way of realization the professional-speech activity of a psychologist]. East European Journal of Psycholinguistics, 14(1), 86-100 [in Ukrainian].
Kalmykov, H. V. (2018). Psykholoho-profesiinyi dyskurs yak vyrazhennia intentsionalnoi spriamovanosti sub’iekta movlennia na adresata [Psychological and professional discourse as an expression of the intentional orientation of the subject of speech to the addressee]. Psycholinguistics, 23(1), 73-99 [in Ukrainian].
Kalmykov, H. V. (2020). Psykholohiia rozvytku profesiino-movlennievoi diialnosti maibutnikh psykholohiv [Psychology of the development of professional speech activity of future psychologists] (Doctoral diss.). Pereiaslav [in Ukrainian].
Kalmykov, H., & Dobroskok, S. (2020). Dyskursyvno-kompetentnisni aspekty pidhotovky maibutnikh psykhoterapevtiv u psykholohichnykh i medychnykh ZVO Ukrainy [Discourse-competence aspects of preparation the future psychotherapists in psychologic and medical higher schools of Ukraine]. Psykholinhvistyka v suchasnomu sviti, 15, 95-99. https://doi.org/10.31470/10.31470/2706-7904-2020-15-95-99 [in Ukrainian].
Kamaletdinova, Z. F., & Antonova, N. V. Psihologicheskoe konsul'tirovanie: kognitivno-povedencheskij podhod [Psychological counseling: cognitive-behavioral approach]. Moskva: Izdatel'stvo Jurajt [in Russian].
Karvasarskij, B. D. (Ed.). (2007). Klinicheskie osnovy psihoterapii [Clinical Basics of Psychotherapy]. Psihoterapija: uchebnik dlja studentov medicinskih vuzov i vrachej obshhej praktiki. (p. 64-68). Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].
Khochu pity do psykhoterapevta. Choho chekaty vid terapii ta yakoiu vona buvaie [I want to go to a psychotherapist. What to expect from therapy and what it is like?]. Retrieved from https://arcua.org/psixeya/vipuski/xochu-piti-do-psixoterapevta.-chogo-chekati-vid-terapiui-ta-yakoyu-vona-buvae.html [in Ukrainian].
Kozickaja, Ja. M. Chto takoe psihoterapija i zachem ona nuzhna? [What is psychotherapy and why is it needed?]. Retrieved from https://doc.ua/news/articles/chto-takoe-psihoterapiya-i-zachem-ona-nuzhna [in Russian].
Kozlov, N. I. Psykholohiia i psykhoterapiia [Psychology and psychotherapy]. Psykholohis. Entsyklopediia praktychnoi psykholohii [Psychologist. Encyclopedia of practical psychology]. Retrieved from.http://psychologis.com.ua/psihologiya_i_psihoterapiya.htm [in Ukrainian].
Litvinova, K. Chym vidrizniaietsia psykholoh, psykhoterapevt, psykhiatr? [What is the difference between a psychologist, psychotherapist, psychiatrist?]. Tsentr “Kolo sim’I”. Retrieved from https://k-s.org.ua/psykholohiya_dlya_doroslykh/chym-vidriznyayet%CA%B9sya-psykholoh-psykhoterapevt-psykhiatr/ [in Ukrainian].
Neznanov, N. G., & Karvasarskij, B. D. (Eds.). (2008). Klinicheskaja psihoterapija v obshhej vrachebnoj praktike (prakticheskoe rukovodstvo) [Clinical psychotherapy in general medical practice (practical guide)]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].
O psihologicheskoj pomoshhi naseleniju v gorode Moskve [On psychological assistance to the population in the city of Moscow].(2009). Law of the city of Moscow dated from October 7, No. 43 [in Russian].
Orlova, E. (2001). Juridicheskaja jekspertiza: o proekte zakona RF “O professional'noj psihoterapevticheskoj dejatel'nosti” [On professional psychotherapeutic activity]. Moskovskij psihoterapevticheskij zhurnal, 1, 143-190 [in Russian].
Pavlov, A. (2004). Psihoterapevty i psihologi: v chem raznica? Ili kak stat' psihoterapevtom [Psychotherapists and psychologists: what's the difference? Or how to become a psychotherapist]. Psihoanalitik. RU: Psihologija – mify i real'nost'. Retrieved from https://www.psychoanalyst.ru/psychology/psychotherapist.php [in Russian].
Psykhoterapiia – shcho tse? [Psychotherapy - what is it?]. Retrieved from https://vemakids.com.ua/ua/education-center/psyhoterapiya [in Ukrainian].
Rozhnov, V. E. (Ed). (1974). Osnovy klinicheskoj psihoterapii nevrozov [Fundamentals of clinical psychotherapy of neuroses]. Rukovodstvo po psihoterapii. Moskva: Medicina [in Russian].
Vel'vovskij, I. Z. (1984). Psihoterapija v klinicheskoj praktike [Psychotherapy in clinical practice: textbook]. Kyev: Zdorov’ja [in Russian].
Zhmurov, V. A. (2012). Bol'shaja jenciklopedija po psihiatrii[Great Encyclopedia of Psychiatry]. Moskva: Dzhangar [in Russian].