МОТИВАЦІЙНА ГОТОВНІСТЬ ПРАЦІВНИКІВ КАРНОГО РОЗШУКУ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2226-4078.2022.2.265498Ключові слова:
мотивація, готовність до професійної діяльності, мотиваційна готовність, мотиви діяльності, професія слідчого, працівники карного розшукуАнотація
У статті представлено результати теоретичного та експериментального дослідження психологічних особливостей мотиваційної готовності працівників карного розшуку до професійної діяльності. Дана проблема була актуалізована тим, що у нинішніх умовах у багатьох регіонах країни суттєво зросло навантаження на співробітників органів внутрішніх справ, зокрема, і працівників карного розшуку.
У результаті теоретичного аналізу було виявлено, що складність діяльності працівників карного розшуку диктує високі вимоги до професійної підготовленості кожного працівника. Слідча діяльність вимагає від співробітника органів внутрішніх справ відповідної професійної підготовки і чіткого усвідомлення головних цінностей професії. Мотивація професійної діяльності виступає тут важливою складовою частиною у становленні молодого фахівця. Формування мотиваційної готовності можливе за умови певної соціальної гарантії працівникові з боку системи органів внутрішніх справ та активізації процесу поєднання теорії і практики у період оволодіння професією.
Дані експериментального дослідження мотиваційної готовності працівників карного розшуку до професійної діяльності засвідчили перевагу екстремальних видів діяльності серед професійних схильностей. Саме до таких належать професії, пов’язані з охоронною і оперативно-розшуковою діяльністю, оскільки у діяльності працівників правоохоронних органів можливі різні ситуації службового характеру. Вагомими є і схильності до дослідницької діяльності. В ієрархії мотивів вибору професії оперативними співробітниками сектору карного розшуку МВС домінують ті мотиви, які є значущими для здійснення обраної професійної діяльності, а саме внутрішні індивідуально значущі мотиви та зовнішні позитивні мотиви. Це доводить, що правоохоронці спрямовані на професію і прагнуть ефективно працювати над її опануванням і надалі, оскільки вважають обрану професію своїм покликанням і бажають творчо в ній розкритись та проявити себе.
Ставлення досліджуваних до трудової діяльності є загалом позитивним. Крім того, вдалося довести, що досліджувані з розвиненими внутрішніми індивідуально значущими мотивами вибору професії мають вищий рівень готовності до опанування професією слідчого.
Посилання
Androsiuk, V. H., Kazmirenko, L. I., & Medvediev, V. S. (1995). Profesiina psykholohiia v OVS. Zahalna chastyna: Kurs lektsii [Professional psychology at internal affairs bodies. General part: Course of lectures]. Kyiv: UAVS [in Ukrainian].
Bandurka, O. M. (1996). Osnovy upravlinnia v orhanakh vnutrishnikh sprav Ukrainy: teoriia, dosvid, shliakhy udoskonalennia [Basics of management in internal affairs bodies of Ukraine: theory, experience, ways of improvement]. Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].
Matiukhina, N. P. (2002). Upravlinnia personalom orhaniv vnutrishnikh sprav Ukrainy: orhanizatsiino-pravovi zasady [Personnel management of internal affairs bodies of Ukraine: organizational and legal principles]. (Doct. diss.). Kharkiv [in Ukrainian].
Metodika "Motivyi vyibora professii" [Methodics "Motives for choosing a profession"]. Retrieved from https://psylist.net/praktikum/00350.htm [in Russian].
Morhun, V. F., & Titov, I. H. (2009). Osnovy psykholohichnoi diahnostyky [Basics of psychological diagnostics]. Kyiv: Vydavnychyi Dim "Slovo" [in Ukrainian].
Muzychuk, O. M. (2002). Shliakhy pidvyshchennia efektyvnosti pravookhoronnoi diialnosti hromadskosti v Ukraini na suchasnomu etapi [Ways to improve the effectiveness of law enforcement activities of the public in Ukraine at the current stage]. Pravo i Bezpeka [Law and Security], 4, 118-121 [in Ukrainian].
Profesiine samovyznachennia uchnia u konteksti profilnoi ta doprofilnoi osvity (dlia praktychnykh psykholohiv ta sotsialnykh pedahohiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv). Metodychni rekomendatsii. [Professional self-determination of the pupil in the context of professional and pre-professional education (for practical psychologists and social pedagogues of general educational institutions). Guidelines]. (2010). Lviv: Vydavnytstvo NMTsO [in Ukrainian].
Yavorska, H. Kh. (2005). Sotsialno-profesiina zrilist kursantiv VNZ MVS Ukrainy [Socio-professional maturity of cadets of the Higher Education Institution of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine]. Odesa: Plaske [in Ukrainian].