РОЗВИТОК ГОТОВНОСТІ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ПРАЦІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ У НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ

Автор(и)

  • Y. Kalyuzhna

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2023.2.288299

Ключові слова:

готовність до професійної діяльності, довготривала готовність до праці, мета, засоби, результат праці, напрямки розвитку готовності до професії

Анотація

У статті розглядається одне з найважливіших питань сучасної вищої школи: розвиток готовності до виконання професійної діяльності студентів-психологів у ході навчального процесу. Аналізується поняття як готовності до праці у цілому, так і довготривалої готовності до реалізації фахових обов’язків особистістю. Вирізняються різні теоретичні підходи до вивчення проблеми психологічної готовності у вітчизняній психолого-педагогічній літературі. Особлива увага приділяється вивченню функціонального аспекту цього складного психологічного утворення. На основі цього наводяться результати опитування та тестового дослідження готовності студентів-психологів реалізовувати певний алгоритм налаштування на професійну діяльність. Він передбачає окреслення мети професійних зусиль, вибір оптимальних для її досягнення засобів і, зрештою, аналіз отриманого результату з метою подальшої корекції та вдосконалення фахових дій. Аналізуються перешкоди та ускладнення, які відчувають студенти на цьому шляху та вирізняються їх причини. Вказуються особливості організації процесу викладання психологічних дисциплін у вищій школі з метою оптимізації формування саме функціонального аспекту готовності студентської молоді до самостійної професійної діяльності та постійного самовдосконалення. Розглядаються чинники, які сприяють розвитку налаштованості майбутніх психологів на виконання фахових дій та шляхи їх активізації у навчальному процесі. Розкривається значення активних методів навчання у підготовці студентів до майбутньої ефективної трудової діяльності.

Посилання

Antonova, N. O. (2011). Psykholohichni determinanty hotovnosti do profesiinoi diialnosti psykholoha [Psychological determinants of readiness for the professional activity of a psychologist]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho derzhavnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Psykholohichni nauky [Scientific Bulletin of Mykolaiv State University named after V. O. Sukhomlynskyi. Psychological sciences], 2, 6, 20-24 [in Ukrainian].

Baibekova, N. R. (2013). Formuvannia hotovnosti maibutnikh psykholohiv do konsultatyvnoi roboty u vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladakh [Formation of readiness of future psychologists for consulting work in higher pedagogical educational institutions]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Psykholohiia [Bulletin of Kharkiv National University named after V. N. Karazin. Psychology], 4, 38-41 [in Ukrainian].

Barchii, M. S. (2015). Do problemy profesiinoho stanovlennia maibutnikh psykholohiv [To the problem of professional formation of future psychologists]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy [Bulletin of the National Defense University of Ukraine], 3 (46), 14-19 [in Ukrainian].

Bilukha, T. I. (2005). Problema profesiinoho stanovlennia psykholoha-praktyka [The problem of professional development of a psychologist-practitioner]. In Profesiine stanovlennia osobystosti: problemy i perspektyvy [Professional development of personality: problems and prospects]: materialy III Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 27-33). Khmelnytskyi: KhNU [in Ukrainian].

Bohdan, L. M. (2016). Psykholohichna hotovnist yak skladova profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv sotsialnoi sfery [Psychological readiness as a component of professional training of future specialists in the social sphere]. Aktualni problemy psykholohii [Actual problems of psychology], XI, 14, 5-13 [in Ukrainian].

Bondarenko, O. F. (2003). Psykholohichni osoblyvosti studentskoi molodi ta problemy profesiinoi pidhotovky psykholohiv-praktykiv [Psychological features of student youth and problems of professional training of practicing psychologists]. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota [Practical Psychology and Social Work], 4, 8-11 [in Ukrainian].

Chaplak, Ya. V. (2011). Formuvannia hotovnosti psykholoha-konsultanta do profesiinoi diialnosti [Formation of the psychologist-consultant's readiness for professional activity]. Naukovyi visnyk Lvivskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav [Scientific Bulletin of the Lviv State University of Internal Affairs], 2, 253-266 [in Ukrainian].

Danylenko, N. V. (2015). Formuvannia profesiino vazhlyvykh yakostei studentiv-psykholohiv u protsesi stanovlennia yikhnoi osobystisnoi zrilosti [Formation of professionally important qualities of psychology students in the process of forming their personal maturity]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H. S. Skovorody. Psykholohiia [Bulletin of Kharkiv National Pedagogical University named after H. S. Skovoroda. Psychology], 50, 47-53 [in Ukrainian].

Karamushka, L. M. (2013). Psykholohichna hotovnist studentiv do zdiisnennia maibutnoi profesiinoi kariery: zmist, struktura, riven i chynnyky [Psychological readiness of students to pursue a future professional career: content, structure, level and factors]. Pravnychyi visnyk Universytetu «KROK» [Law Bulletin of "KROK" University], 16, 211-219 [in Ukrainian].

Karamushka, L. M. (2003). Psykholohiia upravlinnia [Management psychology]: navch. posib. Kyiv: Milenium [in Ukrainian].

Knysh, A. Ye. (2014). Struktura osobystisnoi hotovnosti do profesiinoi diialnosti maibutnikh psykholohiv-treneriv [The structure of personal readiness for professional activity of future psychologist-trainers]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy [Theory and practice of social systems management], 1, 84-91 [in Ukrainian].

Lytvynenko, I. S. (2014). Osobystisnyi aspekt – problematyka profesiinoho stanovlennia studentiv-psykholohiv [The personal aspect is the problem of the professional development of psychology students]. Visnyk ONU im. I. I. Mechnykova. Psykholohiia [Bulletin of ONU named after I. I. Mechnikova. Psychology], 19, 1 (31), 186-194 [in Ukrainian].

Moliako, V. O. (1989). Psykholohichna hotovnist do tvorchoi pratsi [Psychological readiness for creative work]. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].

Monachyn, I. L., & Popyk, T. V. (2016). Sutnist poniattia psykholohichnoi hotovnosti do diialnosti [The essence of the concept of psychological readiness for activity]. In Aktualni zadachi suchasnykh tekhnolohii [Actual tasks of modern technologies]: materialy V Mizhnarodnoi naukovo-tekhnichnoi konferentsii molodykh uchenykh ta studentiv (pp. 351-352). Ternopil [in Ukrainian].

Nyzovets-Kropta, O. A. (2016). Vprovadzhennia interaktyvnykh metodiv navchannia u protses profesiinoi pidhotovky maibutnikh psykholohiv [Implementation of interactive learning methods in the process of professional training of future psychologists]. Ukrainskyi psykholoho-pedahohichnyi naukovyi zbirnyk [Ukrainian psychological and pedagogical scientific collection], 9, 94-98 [in Ukrainian].

Prokopenko, A. V. (2011). Psykholoho-pedahohichni determinanty formuvannia psykholohichnoi hotovnosti psykholohiv do profesiinoi diialnosti [Psychological and pedagogical determinants of the formation of psychological readiness of psychologists for professional activity]. Naukovi zapysky. Psykholohiia i pedahohika [Proceedings. Psychology and pedagogy], 18, 222-229 [in Ukrainian].

Shevchenko, N. F. (2005). Stanovlennia profesiinoi svidomosti praktychnykh psykholohiv u protsesi fakhovoi pidhotovky [Formation of professional consciousness of practical psychologists in the process of professional training]: monohrafiia. Kyiv: Myllenyum [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-09

Номер

Розділ

АКМЕОЛОГІЧНА КУЛЬТУРА ОСОБИСТОСТІ ЯК СУБ’ЄКТА ПРАЦІ ТА СПІЛКУВАННЯ