ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ З РІЗНИМИ КАР’ЄРНИМИ ОРІЄНТАЦІЯМИ

Автор(и)

  • Y. Kalyuzhna
  • A. Honcharenko

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2023.2.288294

Ключові слова:

професійна кар’єра, кар’єрні орієнтації, мотивація, ціннісні орієнтації, обрання та проектування кар’єри, лідерство, лідерські якості, інноваційні методи навчання

Анотація

Стаття присвячена проблемі розвитку лідерських якостей майбутніх психологів у процесі їх професіоналізації в умовах вищої школи. Розкривається значення кар’єрних орієнтацій молоді на шляху безпереревного фахового самовдосконалення. Аналізується значення лідерства як складової професійної готовності психолога до виконання фахових функцій. Розглядаються особливості розвитку лідерських якостей студентської молоді у контексті їх уявлень про майбутній шлях професіоналізації. У статті представлено результати дослідження взаємозв’язку кар’єрних орієнтацій майбутніх психологів та специфіки їх тенденцій до реалізації лідерської поведінки. Аналізуються основні типи кар’єрних орієнтацій майбутніх психологів. Визначаються типи уявлень про майбутній трудовий шлях студентів, які найбільше пов’язані зі змістом професійної діяльності. Висвітлюється зміст кар’єрних орієнтацій юнацтва , які формуються переважно під впливом зовнішніх або внутрішніх чинників. Досліджується, як ці психологічні утворення зумовлюють значущість лідерства для професійної самореалізації особистості. Окреслюються можливі ускладнення та перешкоди на шляху розвитку лідерських якостей у навчальному процесі. На основі цього вказуються особливості застосування засобів дидактичного та виховного впливу на формування особистості майбутнього професіонала з метою цілеспрямованого розвитку лідерських якостей для подальшого самовдосконалення у фаховій діяльності.

Посилання

Bondarenko, O. F. (2003). Psykholohichni osoblyvosti studentskoi molodi ta problemy profesiinoi pidhotovky psykholohiv-praktykiv [Psychological features of student youth and problems of professional training of practicing psychologists]. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota [Practical Psychology and Social Work], 4, 8-11 [in Ukrainian].

Borodulkina, T. O. (2006). Obraz profesii yak chynnyk profesiinoho stanovlennia osobystosti [The image of the profession as a factor in the professional formation of an individual]. Naukovi zapysy Instytutu psykholohii imeni H.S. Kostiuka APN Ukrainy [Scientific notes of the H. S. Kostyuk Institute of Psychology of the Ukrainian Academy of Sciences], 31, 181-191 [in Ukrainian].

Diatlenko, N. M. (2014). Liderski yakosti studentiv-psykholohiv yak skladova yikhnoi profesiinoi kompetentnosti [Leadership qualities of psychology students as a component of their professional competence]. In O. M. Lozova (Ed.), Kompetentnisnyi pidkhid u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh psykholohiv [A competent approach in the professional training of future psychologists]: monohrafiy (pp. 124-135). Vinnytsia: Vindruk [in Ukrainian].

Hoiko, A. A., & Stoliarchuk, O. A. (2016). Dynamika kariernykh oriientatsii maibutnikh psykholohiv [Dynamics of career orientations of future psychologists]. Naukovi zdobutky studentiv Instytutu liudyny [Scientific achievements of students of the Institute of Man], 1, 24-32 [in Ukrainian].

Honcharova, N. O. (2020). Psykholohichni osoblyvosti formuvannia kariernykh oriientatsii studentiv [Psychological features of the formation of students' career orientations]. Psykholohiia i osobystist [Psychology and personality], 2, 223-233 [in Ukrainian].

Kalnytska, K. O. (2009). Rolova dyferentsiatsiia liderstva: sutnist, pidkhody do vyvchennia ta kros-kulturni vidminnosti [Role differentiation of leadership: Essence, study approaches, and cross-cultural differences]. Visnyk Chernihivskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka. Psykholohichni nauky [Bulletin of Chernihiv State Pedagogical University named after T. G. Shevchenko. Psychological sciences], 7, 192-201 [in Ukrainian].

Kaliuzhna, Yu. I., & Kravchenko, O. D. (2022). Metodychnyi aspekt rozvytku kariernykh oriientatsii maibutnikh psykholohiv u konteksti yikh profesionalizatsii [Methodical aspect of development of career orientations of future psychologists in the context of their professionalization]. Psykholohiia i osobystist [Psychology and personality], 2 (22), 169-185 [in Ukrainian].

Kokun, O. M. (2012). Psykholohiia profesiinoho stanovlennia suchasnoho fakhivtsia [Psychology of professional development of a modern specialist]: monohrafiia. Kyiv: DP «Inform.-analit. ahenstvo» [in Ukrainian].

Kurytsia, A. I. (2020). Zmistovi ta metodychni aspekty prohramy rozvytku liderskykh yakostei studentiv-lohopediv [Content and methodical aspects of the program for the development of leadership qualities of speech therapist students]. Aktualni pytannia korektsiinoi osvity [Current issues of correctional education], 15, 56-77 [in Ukrainian].

Nevidoma, Ya. H. (2012). Osoblyvosti sotsializatsii u yunatskomu vitsi [Peculiarities of socialization in youth]. In Problemy suchasnoi psykholohii [Problems of modern psychology]: zbirnyk naukovykh prats K-PNU imeni Ivana Ohiienka, Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy (Is. 17, pp. 337-346). Kamianets-Podilskyi [in Ukrainian].

Panok, V. (2013). Profesiine stanovlennia praktychnykh psykholohiv: dosvid i perspektyvy [Professional formation of practical psychologists: experience and prospects]. Psykholohiia i suspilstvo [Psychology and society], 3, 135-141 [in Ukrainian].

Petrovska, I. R. (2015). Psykholohichni osoblyvosti kariernykh oriientatsii studentiv-psykholohiv [Psychological features of career orientations of psychology students]. Molodyi vchenyi [A young scientist], 2 (17), 224-227 [in Ukrainian].

Radchuk, H. K., & Kozak, O. V. (2020). Teorii liderstva v suchasnomu psykholohichnomu dyskursi [Theories of leadership in modern psychological discourse]. In ΛΌГOΣ: colección de documentos científicos: Integración de las ciencias fundamentales y aplicadas en el paradigma de la sociedad postindustrial: con actas de la Conferencia Científica y Práctica Internacional (Vol. 1, pp. 109-112). Barcelona: Plataforma Europea de la Ciencia [in Ukrainian].

Reva, M. M. (2018). Osoblyvosti rozvytku zhyttievoi perspektyvy maibutnikh psykholohiv u protsesi profesiinoho navchannia [Peculiarities of the development of life prospects of future psychologists in the process of professional training]. Psykholohiia i osobystist [Psychology and personality], 1 (13), 106-117 [in Ukrainian].

Schein, E. N. (1996). Career anchors resisted/implications or career development in the 21st century. Academy of Management Executive, 10, 4, 80-89.

Titova, T. Ye. (2015). Problema psykholohichnoho suprovodu formuvannia tsinnisno-smyslovoi sfery maibutnikh psykholohiv [The problem of psychological support for the formation of the value-meaning sphere of future psychologists]. Psykholohiia i osobystist [Psychology and personality], 1, 176-185 [in Ukrainian].

Vynohradskyi, M. D., Vynohradska, A. M., & Shkanova, O. M. (2002). Orhanizatsiia pratsi menedzhera [Manager's work organization]: navchalnyi posibnyk. Kyiv: Kondor [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-09

Як цитувати

Kalyuzhna, Y., & Honcharenko, A. (2023). ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ З РІЗНИМИ КАР’ЄРНИМИ ОРІЄНТАЦІЯМИ. Психологія і особистість, (2), 180–194. https://doi.org/10.33989/2226-4078.2023.2.288294

Номер

Розділ

ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ ТА ПРИКЛАДНІ ДОСЛІДЖЕННЯ