ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНО-ОЦІННОГО КОМПОНЕНТУ ПРОФЕСІЙНОЇ САМОСВІДОМОСТІ ПЕДАГОГІВ У ПРОЦЕСІ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ

Автор(и)

  • N. Metelska
  • K. Sedykh

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2020.1.195247

Ключові слова:

самосвідомість особистості, професійна самосвідомість педагога, структура професійної самосвідомості, емоційно-оцінний компонент самосвідомості, самооцінка, самоставлення

Анотація

У статті представлено результати теоретичного аналізу та експериментального дослідження емоційно-оцінного компоненту професійної самосвідомості педагогів. Виділено основні напрямки розвідок вчених у сфері самосвідомості особистості та професійної самосвідомості зокрема, подано аналіз теоретичних підходів до визначення самосвідомості та професійної самосвідомості, а також виділення їх структури. Крім того, у статті порушена проблема самооцінки як провідного феномену, що впливає на становлення професійної самосвідомості особистості. Було виявлено, що самооцінка виконує роль фундаменту, на якому будується вся цілеспрямована діяльність особистості і який значною мірою визначає результат цієї діяльності.

Проаналізовано дані експериментального дослідження особливостей розвитку емоційно-оцінного компоненту професійної самосвідомості працівників освіти. Ми дійшли висновку, що переважна більшість педагогів мають позитивне загальне самоставлення та високий рівень самооцінки, почувають до себе симпатію, перебувають у гармонії із внутрішніми спонуканнями. Досліджувані працівники освіти загалом приймають себе, проте критично ставляться до власних досягнень. Вони активні та товариські, але схильні до прояву імпульсивності у поведінці, недостатнього самоконтролю та залежності від зовнішніх обставин і оцінок.

Проаналізований характер зв’язку між аутосимпатією працівників освіти та особливостями їх оцінного ставлення до самих себе, зокрема самоповагою як однією зі складових професійної самосвідомості фахівця. Було виявлено, що висока аутосимпатія, довіра до себе і позитивна самооцінка педагогічних працівників співвідносяться із загальним прийняттям ними самих себе, задоволенням собою, критичною оцінкою власних можливостей та рівня досягнень.

Посилання

Ananev, B. G. (2001). O problemah sovremennogo chelovekoznaniya [About the problems of modern human studies]. St. Petersburg: Piter [in Russian].

Andriievska, V. (2005). Psykholohichnyi dovidnyk uchytelia [Teacher’s Psychological Handbook]. Kyiv: Hlavnyk [in Ukrainian].

Bragina, V. D. (1996). Predstavleniya o professii i samootsenka professionalno-vazhnyih kachestv uchascheysya molodezhi [Ideas about the profession and self-esteem of professionally important qualities of the student youth]. Voprosy psihologii [Psychology issues], 2, 146-156 [in Russian].

Chesnokova, I. I. (1997). Problema samosoznaniya v psihologii [The problem of self-consciousness in psychology]. Moscow: Pragma [in Russian].

Maksymenko, S. D. (2003). Zahalna psykholohia [General psychology]. Kyiv: Forum [in Ukrainian].

Markova, A. K. (1996). Psihologiya professionalizma [Psychology of professionalism]. Moscow: Znanie [in Russian].

Matsenko, V. F. (2004). Samosvidomist. Psykholohichni etapy ta osnovni napriamky yii rozvytku [Consciousness. Psychological stages and main directions of its development]. Psykholohichna hazeta [Psychological newspaper], 24, 4-6 [in Ukrainian].

Mitina, L. M. (1997). Lichnostnoe i professionalnoe razvitie cheloveka v novyih sotsialno-ekonomicheskih usloviyah [Personal and professional development of a person in new socio-economic conditions]. Voprosyi psihologii. [Psychology issues], 4, 28-38. [in Russian].

Rymar, L. V. (1999). Formuvannia profesiinoi samosvidomosti maibutnikh uchyteliv u protsesi vyvchennia pedahohichnykh dystsyplin [Formation of professional self-consciousness of future teachers in the process of studying of pedagogical disciplines] (Extended abstract of PhD dissertation). Kyiv: Nats. ped. un-t imeni M. P. Drahomanova [in Ukrainian].

Sedykh, K. V. (2008). Psykholohiia vzaiemodii system: «simia» ta osvitni instytutsii [Psychology of interaction of systems “family” and educational institutions]. Poltava: Dovkillia-K [in Ukrainian].

Shafazhinskaya, N. E. (1986). Mesto samootsenki v strukture samosoznaniya lichnosti [The place of self-esteem in the structure of personality self-consciousness]. In Lichnostnaya i professionalnaya samootsenka studenta pedvuza [The personal and professional self-esteem of the student of the pedagogical higher education institution], 9-19 [in Russian].

Shavir, P. A. (1981). Psihologiya professionalnogo samoopredeleniya v ranney yunosti [Psychology of professional self-determination in early adolescence]. Moscow: Pedagogika [in Russian].

Sidorenko, E. V. (2002). Metody matematicheskoi obrabotki v psihologii [Methods of mathematical processing in psychology]. Saint-Petersburg: Rech [in Russian].

Stolin, V. V. (1983). Samosoznanie lichnosti [Self-awareness of personality]. Moscow: Izdatelstvo Moskovskogo universiteta [in Russian].

Turynina, O. L. (1997). Psykholohichni osoblyvosti profesiinoho samovyznachennia uchniv profilnykh pedklasiv [Psychological peculiarities of professional self-determination of students of profile pedagogical classes] (Ph.D. diss.). Kyiv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

АКМЕОЛОГІЧНА КУЛЬТУРА ОСОБИСТОСТІ ЯК СУБ’ЄКТА ПРАЦІ ТА СПІЛКУВАННЯ