ГЛОБАЛІЗАЦІЯ І НАЦІЯ: ПСИХОТЕРАПЕВТИЧНИЙ ПОГЛЯД НА Я-КОНЦЕПЦІЮ СУЧАСНИКА (НА ОСНОВІ АНАЛІЗУ ПСИХОТЕРАПЕВТИЧНИХ КЕЙСІВ)

Автор(и)

  • H. Katolyk
  • Z. Kisil

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2019.2.177357

Ключові слова:

внутрішньо особистісні конфлікти, захисні механізми, захисні стратегії, ідентифікаційне розщеплення, Я-концепція, базова тривога, цивілізація конкуренції та індивідуалізму

Анотація

У статті йдеться про те, що аналіз кейсів психодинамічно орієнтованої групової психотерапії для підлітків та молоді, яка ведеться нами на протязі більш як 20 років, дав можливість відслідкувати інтерперсональні групові та проективно суспільні тенденції. Ці тенденції динамічно розгортаються в просторі та часі, формуючи «хибні» стратегічні індивідуальні та суспільні кола (що розвиваються за моделлю спіралі, зберігаючи сталі патерни) та у свою чергу впливають на структуру сучасної системи виховання дитини, підлітка або ж молодої людини. Вони й провадять моду на формування та посилення декомпенсованого нарцисичного радикалу, який компенсаторно скеровується на пошук фіктивного успіху. Це призводить до формування викривленого образу Я у численних представників сучасного молодого покоління, який у подальшому формує систему нарцисичних стратегій захисту, що спонукають розгортання синдрому емоційного вигорання, депресивних станів, суїцидальних спроб та інших розладів. Проведений нами аналіз дозволив також провести багатовимірний науковий лонгітюдний аналіз інтрапсихічних невротичних реакцій сучасних підлітків та молоді й відповідних їм інтерперсональних суспільних інтеракцій. Це свого роду аналіз змістів цінностей сучасної  постмодерної цивілізації (засобом аналізу кейсів підлітково-юнацьких психотерапевтичних груп), яка характеризується проявом індивідуалізму та суперництва, та сфокусована на ролі індивідуальних та колективних інтроекцій у ситуаціях домінування проекцій.

Посилання

Adler, A. (2001). Individualnaya psihologiya kak put k poznaniyu i samopoznaniyu cheloveka [Individual psychology as a way to cognition and self-cognition of a man]. Retrieved from https://royallib.com/.../adler.../individualnaya_psihologiya [in Russian].

Berns, R.(2006). Ya-koncepciya I ya-obrazy [Self-concept and self-image] In Samosoznaniye i zachitnyje mehanizmy lichnosti. Hrestomatia [Self-consciousness and defensive mechanisms of personality. Chrestomathy] (pp.133-211). Samara: Izdatelskiy dom “BAHRAH-M” [in Russian].

Crowell, J. (1998). Manual For The Current Relationship Interview And Scoring System. Version 41. Retrieved from http://www.psychology.sunysb.edu/attachment/measures/content/cri_manual.pdf

Djems, U. (2003). Lichnost [Personality]. In Psihologia samosoznaniya. Hrestomatiya [Self-consciousness and defensive mechanisms of personality. Chrestomathy] (p. 672). Samara : Izdatelskiy dom “BAHRAH-M” [in Russian].

Encyklopedia hlubinnoy psyhologii [Encyclopedia of profound psychology] (2004). (pp. 3-41). Moskva: Gogito-MGM [in Russian].

Ericson, E. (1996). Identichnost: Yunost i krysy [Identity: adolescence and crisis]. Moskva [in Russian].

Frankl, V. (1990). Chelovek v poiskah smysla [Man in search of meaning]. Moskva: Progress [in Russian].

Grawe, K. (1992). Psychotherapieforschung zu Beginn der neuziger Jahre. Psychologische Rundschau, 43, 44-56.

Horni, K. (1997). Sobranie sochineniy v 3-h t. [Collective works in 3 vol.]. Moskva: Smysl [in Russian].

Humeniuk, O. Ye. (2005). Structurno-funkcionalne vsayemodopovnennya skladovyh ya-koncepcii ludyny [Structural-functional complementary of the human self-concept components]. Socialna psihologia [Social Psychology], 5, 66-75 [in Ukrainian].

Humeniuk, O. Ye. (2004). Psihologia ya-koncepcii: navchalnyy posibnyk [Psychlogy of the Self-concept: Handbook]. Ternopil: Economichna Dumka [in Ukrainian].

Humeniuk, O.Ye. (2004). Ya-koncepcia u plyni socialnoho dovkillya [Self-concept in the social environment]. Psihologiya isuspilstvo [Psychology and society], 2, 125-143 [in Ukrainian].

Hyell, L., & Zigler, D. (1997). Teorii lichnosti [Theories of personality]. Sankt-Petersburg: Piter [in Russian].

Jakel, B. (2001). Bipolar Self: body psychotherapy, spirituality and bonding – searching for identity. International Journal of Psychotherapy, 2(6).

Katolyk, H. V., & Myhalchyshyn, H. Ye. (2009). Prakitikum z psyhologii: psyhologia agresii, konfliktu i lyubovi [Handbook on psychology : psychology of aggression, conflict and love]. Lviv [in Ukrainian].

Katolyk, H. V. (2009). Prenatalno-orientovana psyhoterapiya: perspektyvy rosvytku [Prenatal-oriented psychotherapy: the perspectives of development]. In Tezy zvitnoi naukovoi konferencii filosofskoho fakultetu [Theses of the scholarly conference of the department of philosophy] (pp.145-150). Lviv: Vydavnychyy centr LNU imeni Ivana Franka [in Ukrainian].

Katolyk, H. V. (2010). Psyhoterapiya v konteksti svitohlyadnoi, mysteckoi, ta naukovoi identyfikacii [Psychotherapyin the context of worldview, art and scientific identification]. In Problemy empirychnyh doslidjen u psyhologii [Problems of empirical investigation in psychology] (pp.167-174). Kyiv [in Ukrainian].

Katolyk, H. V. (2012). Moderni ontohenetycni pidhody do rosuminnia dynamichnyh aspectiv rosvytku “Ya-koncepcii” praktycnoho psyholoha [Contemporary ontogenetic approaches to understanding of dynamic aspects of the forming of applied psychologist’s professional self-concept]. In Materialy naukovo-praktychnoi konferencii z miznarodnoyu uchastyu “Socialna adaptaciya doroslyh osib z porushenniam rosvytku” [Materials of the scientific-applied conference with the international participation “Social adaptation of the adult persons with the violation of development] (pp. 92-101). Lviv [in Ukrainian].

Katolyk, H. V. (2012). Moderni ontohenetycni pidhody do rosuminnia dynamichnyh aspectiv rosvytku “Ya-koncepcii” [Contemporary ontogenetic approaches to understanding of dynamic aspects of the forming of the self-concept]. In S. D. Maksymenko (Ed.) Actualni problem psyhologii: sb. nauk. prac In-tu psychologii imeni G. S. Kostiuka NAPN Ukrainy [Actual problems of psychology: collected scientific works of G. S. Kostyuk Institute of Psychology at National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine] (pp.191-205), 23, vol. VII [in Ukrainian].

Katolyk, H. V. (2012). Psyhologia formuvannia profesiynoi Ya-koncepcii praktycnoho psyholoha [Psychology of the forming of applied psychologist’s professional self-concept]. Lviv: LNU [in Ukrainian].

Katolyk, H. V. (2012). Psyhoterapiya: svitohlyad, mystectvo, nauka!? [Psychotherapy: worldview, art, science!?]. In V. P. Melnyk (Ed.) Lyudyna v sucasnomu sviti: v troh knyhach. Kniga 2. Psyhologo-antropologichnyy kontekst: kolektyvna monografiya [Human in contemporary world. Vol.2. Psychological-anthropological context : collective monography] (pp. 326-353). Lviv: LNU imeni Ivana Franka [in Ukrainian].

Katolyk, H. V. (2013). Osoblyvosti “Ya-koncepcii” praktycnyh psyhologiv u konteksti dynamiky formuvannia v osvitnomu profesiynomu prostori [The peculiarities of applied psychologists’ self-concept in the context of dynamical forming within the educational space]. In Tezy zvitnoi konferencii kafedry psyhologii filosofskoho fakultetu LNU im. Ivana Franka [Theses of the conference of the department of philosophy of Ivan Franko Lviv National University] (pp. 235-242). Lviv: Vydavnychyy centr LNU imeni Ivana Franka [in Ukrainian].

Katolyk, H. V. (2013). Psyhologia formuvannia profesiynoi Ya-koncepcii praktycnoho psyholoha: monografiya doct. dysertacii [Psychology of the forming of applied psychologist’ professional self-concept : monography]. Lviv: LNU imeni Ivana Franka [in Ukrainian].

Katolyk, H. V. (2014). Cinnisni orientacii sucasnoi “zolotoi molodi” [Value orientations of the modern “golden youth”]. In S. D. Maksymenko (Ed.) Actualni problem psyhologii: sb. nauk. prac In-tu psychologii imeni G. S. Kostiuka NAPN Ukrainy [Actual problems of psychology : collected scientific works of G. S. Kostyuk Institute of Psychology at National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine] (pp. 85-96), 37, vol. VII [in Ukrainian].

Katolyk, H. V. (2016). Innovaciyni pidhody do formuvannia profesiynoi Ya-koncepcii psyholoha – praktyka v umovah bezperervnoi profesiynoi osvity (za napriamkom psyhodynamicna intehratyvna dytjacho-yunacka psyhoterapiya) [Innovative approaches to the forming of applied psychologist’ professional self-concept – practice under the conditions of constant professional education (according to specialization psychodynamic integrative child-adolescent psychotherapy)]. In Naukovi zapysky Nacionalnoho pedagogicnoho univensytetu imeni M. P. Drahomanova: zb. nauk. Statey. Seria: “Pedagogicni nauky” [Scientific notations of M. P. Drahomanov National Pedagogic University. Serial “Pedagogical sciences”], 129, 70-80 [in Ukrainian].

Katolyk, H. V. (2016). Innovaciyniy ontohenetycnyy pidhid do rosuminnia rosvytku Ya-koncepcii praktycnoho psyholoha [Innovational ontogenetic approach to the understanding of forming of applied psychologist’ self-concept]. In Naukovi zapysky Nacionalnoho Univensytetu “Ostrozka akademia”. Seria “Psyhologia” [Scientific notations National University “Ostrog Academy”. Serial “Psychology”], 3, 94-108 [in Ukrainian].

Katolyk, H. V. (2016). Psyhodiagnostycna model profesiynoho vidboru v strukturi pervynnoho psyhoterapevtycnoho intervju [Psycholoigcal model of the professional choice in the structure of the prime psychotherapeutic interview]. In Visnyk nationalnogo tehnicnoho universytetu Ukrainy “Kyivskyy polytechnicny instytut”. Seria: Filosofia. Psyholohia. Pedagogika [Bulletin of National Technical University of Ukraine “Kyiv Polytechnic Institute”. Serial: Philosophy, Psychology, Pedagogics] (pp.137-148). Kyiv [in Ukrainian].

Katolyk, H. V. (2016). Psyhoterapevtycna diahnostyka v structuri osvitnih proektiv [Psychotherapeutic diagnostics in the structure of educational projects]. In Visnyk Nacionalnoho aviaciynoho universytetu. Seria: Pedagogika. Psyhologia [Bulletin of Vinnitsa State Pedagogic University. Scientific notations: Serial: “Pedagogics and Psychology”] (pp.183-196) [in Ukrainian].

Katolyk, H. V. (2016). Ya-koncepciya praktycnoho psyhologa: ontohenetycny pidhid v konteksti dytyaco-yunackoi psyhoterapii [Applied psychologist’ self-concept: ontogenetic approach within the context of child-adolescent psychotherapy]. In Visnyk Nacionalnoho aviaciynoho universytetu. Seria: Pedagogika. Psyhologia [Bulletin of Vinnitsa State Pedagogic University. Scientific notations: Serial: “Pedagogics and Psychology”], 46, 148-153 [in Ukrainian].

Katolyk, H. V. (Ed.) (2012). Dytjacha ta junacka psyhoterapiya: teoriya ta praktyka v sucasnyh naukovyh doslidjenniah [Child and adolescent psychotherapy: theory and practice in the contemporary scientific investigations]. Lviv: Astrolyabia [in Ukrainian].

Katolyk, H. V. (Ed.). (2009). Dytijacha ta junacka psyhoteraniya: teoriya i praktyka [Child and adolescent psychotherapy: theory and practice] (pp.7-41). Lviv: Astrolyabia [in Ukrainian].

Katolyk, Н., & Shtepa, O. (2010). The Motional Strategies of a Person. International Journal for Psychotherapy, 2(14), 32-38.

Kierein, M., Pritz, A., & Sonneck, G. (1991). Psychologengesetz, Psychotherapie-Gesetz, Kurzkommentar. Orac, Wien.

Lacan, J. (2005). The Poetics of Psychoanalysis: In the Wake of Klein. Oxford.

Maksymenko, S. D. (2006). Henrsys suchestvovaniya licnosti [Genesis of personality’s existence]. Kyiv: KMM [in Russian].

Maslov, A. (1998). Motivaciya i lichnost [Motivation and Personality]. Moscow: Smysl [in Russian].

Mey, R. (1994). Iskustvo psyhologicheskoho konsultirovaniya [The Art of Psychological Counselling]. Moscow: Klass [in Russian].

Molc, M. (1992). Ya – eto ya, ili kak stat scaslivym. [Me it’s Me, or How to Become Happy]. Sankt-Petersburg: Lenizdat [in Russian].

Olds, D. (2006). Identification: Psychoanalytic and Biological Perspectives. JAPA, 54(1), 17-46.

Panteleeva, I. I. (2006). O roli introekcii v situacyah dominirovaniya proecii i/ili proectivnoy identyfikacii [About a role of introjection in the situations of dominating of projection and/or projective identification]. Psyhoanaliticeskiy vestnik [Psychoanalytical Bulletin], 15, 130-145 [in Russian].

Pritz, A. (2007). Einhundert Meisterwerke der Psychotperapie/Ein Literaturfuerung. Wien, New York: Springer.

Priz, A., & Vilkukal, E. (2006). Grupovoi psyhoanalys [Group Psychoanalysis]. Lviv: Astrolyabia [in Ukrainian].

Radzabova, S. Sh. (2007). Katehoria identyfikacii ta jii zvyasok z inshymy ponyattyamy [The category of identification and its connection with other notions]. S. D. Maksymenko (Ed.) Actualni problem psyhologii: sb. nauk. prac In-tu psychologii imeni G. S. Kostiuka NAPN Ukrainy [Actual problems of psychology : collected scientific works of G. S. Kostyuk Institute of Psychology at National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine], 12, vol. VII, 209-214 [in Ukrainian].

Risenberg, R. (2002). Tvorchestvo Melani Klein [Melani Klein’s cretivity]. In A. M. Borovikova (Ed.). Enciklopedia hlubinnoy psyhologii; T. 3 [Encyclopedia of profound psychology] (pp. 84-124). Moskva: MGM – Interna [in Russian].

Rodjers, K. (1994). Vsglad na psyhoterapiyu. Stanovlenie cheloveka [View at psychotherapy. The human becoming]. Moskva [in Russian].

Shybutani, T. (2003). Ya-koncepciya [Self-concept]. In In Samosoznaniye i zachitnyje mehanizmy lichnosti. Hrestomatia [Self-consciousness and defensive mechanisms of personality. Chrestomathy] (p. 672). Samara: Izdatelskiy dom “BAHRAH-M” [in Russian].

Shyshak, O. I. (2004). Patologii identychnosti ta zastosuvannya tehniki portretuvannya u pidlitkoviy psychoterapii [The pathologies of identity and using of portrait techniques in psychotherapy of teenagers]. In Materialy oblasnoi naukovo-praktychnoi konferencii “Desadaptovana dytyna: napryamky psyhoterapevtychnoi ta psyhokorekciynoi dopomogy” [Materials of the regional scientific-applied conference “Maladapted child: trends of psychotherapeutic and psychocorrectional work] (pp. 34-37). Lviv [in Ukrainian].

Zimprich, V. (2000). Integration von intrapsychisher und interpersoneller Arbeit in der Kinder und Jugendlichenpsychotherapie. Wien.

Zimprich, V. (2004). Aspekte der Entwicklung von Kindertherapien. Kinder und jugendlichen – psychotherapie, 27-29.

Zimprich, V. (2004). Die heutige lebenswelt der kinder und jugenlichen. Kinder und jugendlichen – psychotherapie, 3-12.

Katolyk, H. (2014). Globalizacja i naród: psyhoterapevatychnyy widok własnej koncepcji współczesnej. Europejczyk tworca cywilizaciji rozwoju i postepu. Warszawa: Wydawnictwo Polskeigo Towarzystwa Uniwersalismu.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

ОСОБИСТІСНО ОРІЄНТОВАНИЙ ПІДХІД У ПРАКТИЧНІЙ ПСИХОЛОГІЇ