ВЕЛИКА ПСИХОАНАЛІТИЧНА ГРУПА ЯК ІНСТРУМЕНТ АНАЛІЗУ ПСИХОСОЦІАЛЬНИХ ПРОЦЕСІВ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • O. Filts
  • K. Sedykh
  • N. Turetska

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2019.2.177356

Ключові слова:

репрезентація, суспільна свідомість, велика група, дискурс, психоаналіз, система, порядок, хаос, автономність, зв’язки, шизоїдно-параноїдна позиція «боротьби та втечі», депресивна позиція «надії на месію», системні фактори та ефекти 1-го і 2-го порядку

Анотація

У статті пропонується перший скорочений схематичний опис великої психодинамічної групи у травні 2019 року (150 учасників), яка проводиться традиційно двічі на рік (у квітні і серпні) в рамках психотерапевтичного освітнього проекту в місті Трускавець (початок проектів – 1994 р.). Особливістю цієї групи є те, що її тематика безпосередньо пов’язана з результатами виборів президента України 2019 р. Всі п’ять сесій по півтори години цієї групи записані у вигляді детального протоколу. Також запротокольовано обговорення динаміки цієї групи на Спеціальних Стафах, у яких беруть участь усі тренери, ко-тренери, а також спостерігачі, задіяні в проекті. У статті подано короткі передумови проведення цієї групи, згадано основні моменти проведення попередніх груп, наведено деякі психологічні передумови функціонування подібних груп, а також процитовані найважливіші моменти обговорення групи та ілюстрації динаміки у вигляді окремих висловлювань учасників. Нами запропоновано попередню версію психодинамічної інтерпретації великої групи, у якій простежується виразний паралелізм між загальними соціо-культуральними процесами в Україні та динамічним процесом у великій групі. Підкреслено, що соціальні процеси в Україні, зі зміщенням від загальної соціальної недовіри до влади і зовнішніх впливів (так звана, шизоїдно-параноїдна позиція «боротьби та втечі») до максимальної довіри до влади та її месіанських спроможностей подолати всі види соціально-політичної кризи (так звана, депресивна позиція «надії на месію») відобразились у динаміці великої групи. Детальніше аналіз протоколів великої групи та її обговорення будемо пропонувати у наступних статтях.

Посилання

Andreeva, G. M. (2004). Sotcialnaia psikhologiia : ucheb. dlia vysshikh uchebnykh zavedenii [Social psychology. Handbook for the higher educational establishments]. Moskva: Aspekt Press [in Russian].

Fonda, P. (2001). Obsuzhdenyia doklada Aleksandera Vucho: “Po tu storonu bomb y sanktsyi” [Discussion on Aleksander Vucho’s report “Beyond bombs and sanctions”]. Psykhoanalytycheskyi zhurnal Kharkovsoho analytycheskoho obshchestva. Tematycheskyi vypusk Hruppovoi analiz [Psychoanalytical journal of Kharkiv analytical society. Thematic issue “Group analysis”], 2, 146-160 [in Ukrainian].

Fіlts, O. (2004). Hrupovyi analiz yak metod [Group analysis as a method]. In O. Fіlts, R. Gaublja & F. Ljamot (Eds.) Hrupovyi analiz [Group analysis], (pp. 41-60). Lvіv: VNTL-Klasika [in Ukrainian].

Fіlts, O. O. (2000). Osnovy hrupovoho analizu (Spetsialnyi vydruk) [Bases of the group analysis. Special edition]. Lvіv: Lvivskyi derzhavnyi medychnyi universytet [in Ukrainian].

Haubl, R. (1997). Gruppenleirung und der Gruppe. Jahrbch fur Gruppenanalyse (pp. 130-140). Mattes Vlg.

Kelly, G. A. (1955). The psychology of personal constructs: A theory of personality. Vol.1. N-Y.: W. W. Morton & Company.

Konspekt Vіktorіi Sljusarenko z nimetskomovnoho vydannia (Ljuk Chompі “Logіka afektu”) [Vіktorіja Sljusarenko’s Conspect of Luc Chompi “Logic of the Affect” German edition]. (2010). Forum psykhiatrii ta psykhoterapii. Naukovo-praktychnyi zhurnal [Forum of psychiatry and psychotherapy. Scientific-applied journal], 10, 98-120 [in Ukrainian].

Luman, N. (1999). Teoriia obshchestva [The theory of society]. In Filippova A. F. (Ed.) Teoriia obshchestva. Fundamentalnye problemy [The theory of society. The fundamental problems], (pp. 196-325), Moskva: KANON-press-C [in Russian].

Maler-Bungers, A. (2001). Gruppovoi Psikhoanaliz v Ukraine [Group psychoanalysis in Ukraine]. Psikhoanaliticheskii zhurnal Kharkovskogo psikhoanaliticheskogo obshchestva. Tematicheskii vipusk Gruppovoi analiz [Psychoanalytical journal of Kharkiv analytical society. Thematic issue “Group analysis”], 2, 129-145 [in Ukrainian].

Parsons, T. (2002). O sotcialnykh sistemakh [About social systems]. Moskva: Akadem. Proekt [in Russian].

Prigozhin, I., & Stengers, I. (1986). Poriadok iz khaosa. Novyi dialog cheloveka s prirodoi [Order from chaos. New dialog of a man with the nature]. Moskva: Progress [in Russian].

Sedykh, K. (2017). Systemno-synerhetychnyi pidkhid u doslidzhenniakh. Vidobrazhennia u suspilnii svidomosti suchasnoi sotsialnoi kryzy [System-synergetic approach in researches. The reflection of contemporary social crisis in a social consciousness]. Forum psykhiatrii ta psykhoterapii. Naukovo-praktychnyi zhurnal [Forum of psychiatry and psychotherapy. Scientific-applied journal], 10, 7-18 [in Ukrainian].

Sedykh, K. V., & Serdjuk, V. (2015). Osoblyvosti natsionalnoi ta etnichnoi identychnosti ukraintsiv [Peculiarities of national and ethnical identity of the Ukrainians]. Formuvannia suchasnoho osvitnoho seredovyshcha. Teoriia i praktyka : zb. nauk. prats [Forming of the contemporary educational environment. Theory and practice. Collection of the scientific works], (pp. 197-200). Poltava: PNPU [in Ukrainian].

Shlіppe, A. Fon, & Shvajcer, J. (2004). Systemna psykhoterapiia ta konsultuvannia [System psychotherapy and counselling]. Lvіv [in Ukrainian].

Winnicott, D. W. (1971). Therapeutic consultation in child psychiatry. N.-Y.: Basic Books Inc.

Zhadan, І. V. (2014). Rehionalni osoblyvosti strukturuvannia tsinnisnoi skladovoi politychnoi kartyny svitu studentskoi molodi [Regional peculiarities of value structure of students’ political world-picture]. Problemy politychnoi psykholohii : zbirnyk naukovykh prats / Instytut sotsialnoi ta politychnoi psykholohii NAPN [Problems of political psychology: Collection of scientific works / Institute for social and political psychology NAES of Ukraine], 1(15), 333-342 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

ОСОБИСТІСНО ОРІЄНТОВАНИЙ ПІДХІД У ПРАКТИЧНІЙ ПСИХОЛОГІЇ