Маргарет Мід як фундатор наукового напряму "Культура і особистість"

Автор(и)

  • I. Danyljuk

DOI:

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2013.2.148704

Ключові слова:

наукова школа «Культура і особистість», культура, національний характер, інкультурація, префігуративні культури, постфігуративні культури, конфігуративні культури

Анотація

Стаття присвячена розгляду наукових поглядів М. Мід та аналізу теоретичних поглядів засновників та послідовників наукової школи «Культура і особистість». Проаналізовані вихідні теоретичні положення даної наукової школи, особливості поєднання ідей культурного детермінізму та фрейдизму у ній; зв’язки з антропологією, психологією та культурологією, використання даних досліджень цих наук у становленні наукової школи. Подані основні напрямки теоретичних досліджень даної науко¬вої школи: вивчення особливостей національного характеру, співвідношення норми й патології психологічних феноменів у різних культурах, аналіз ролі раннього дитячого досвіду для становлення особистості. У статті поданий порівняльний аналіз вітчизняних та зарубіжних поглядів на проблеми виховання особистості; основні методологічні принципи проведення психологічних досліджень і модель поведінки психоантрополога. Розглянуті особливості «основної особистості» та переважаючі характеристики національного характеру різних народів. Акцентована увага на особливостях трьох типів культур, які виділяла М.Мід, - постфігуративних (домінують в патріархальному, традиційному суспільстві, орієнтовані на досвід минулих поколінь), конфігуративних (характеризуються орієнтованістю на сучасність та сучасників, рівних за віком) та префігуративних (спрямованих на майбутнє і з наданням переважної ролі майбутнім поколінням).

##submission.downloads##

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЇ ОСОБИСТОСТІ